ראש השנה

הכנה רוחנית לראש השנה

כיצד הייתם חשים ונוהגים לו עמדתם למשפט בעוון אי ציות לרמזור אדום? כפי הנראה הייתם מדירים שינה מעיניכם לילה או שניים. כיצד אנו חשים לקראת המשפט הגדול שייערך בא' בתשרי בעוונותינו הרבים?

  • כ"ד חשון התשע"ד
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עד שלא למדתי על המשמעות הרוחנית של ראש השנה, חג זה היה בשבילי יום של ארוחות חגיגיות בחיק המשפחה עם סימני החג המיוחדים, תפילות ארוכות שלא בדיוק הבנתי את משמעותן, בגדים חדשים, והעיקר – שלושה ימי חופשה מהעבודה.

לקח לי יותר מ- 50 שנה להגיע לידע המיוחד, הנסתר מיהודים רבים, שראש השנה אינו חופשה חגיגית לצורך התכנסות משפחתית, אלא התחלה חדשה ממנה נמשכים החיות והתיקון למשך כל השנה הבאה עלינו לטובה.

יום זה הוא יום המלכת ה´ על האנושות, וכן "יום הדין" בו נידון האדם על פי מעשיו בשנה החולפת, ובו נקבע מה יארע עמו בשנה הבאה על פי מעשים אלו.

על פי התלמוד, בראש השנה נפתחים שלושה ספרים: ספריהם של צדיקים גמורים, של רשעים גמורים ושל בינוניים. ספריהם של צדיקים גמורים ושל רשעים גמורים נפתחים ונחתמים מיד - הראשונים לחיים והאחרונים למיתה (אין ההכרח למיתה פיזית, אלא למיתה רוחנית). הבינוניים "תלויים ועומדים" במשך עשרת ימי תשובה עד יום הכיפורים. אם ישובו בתשובה – יתכפר להם. אם לאו – ייכתבו למיתה. מסיבה זו נהוג לברך איש את רעהו במשפט "גמר חתימה טובה" מראש השנה ועד ליום הכיפורים, וכן לעסוק בתשובה, תפילה וצדקה, אשר הם מעבירים את רוע הגזרה.

יחד עם תחושת החרדה המאפיינת ימים אלו, יום ראש השנה אינו רק יום דין, אלא גם יום של שמחה. כיצד? ביום זה אנו סומכים על הקב"ה ויודעים שאם נתחרט על העבר מכל הלב, ונעשה את העבודה המוטלת עלינו, הקב"ה יוציאנו זכאים בדין, ככתוב: "אי זו אומה כאומה הזאת? בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין, לובש שחורים, מתעטף שחורים ומגדל זקנו, שאינו יודע היאך דינו יוצא. אבל ישראל אינן כן. אלא, לובשים לבנים, מתעטפים לבנים, מגלחים זקנם, אוכלין, שותין, שמחים, ויודעים שהקדוש ברוך הוא עושה להם ניסים".

למרות שראש שנה הוא גם יום של שמחה, יש לדעת שעלינו לעבוד קשה על מנת שנוכל להמתיק את הדין. יש ללמוד ולהתכונן כבר מחודש אלול ולמלא את ימי ראש השנה לא רק בארוחות ובתפילות מהסידור, אלא בהבנת התפילות, בהוספת תפילות אישיות ובעבודת המידות בכל רגע ורגע. ליהודי אין חופשה – הוא חייל בצבא ה´ בכל רגע מחייו.           

את נושא ההדרכה לראש השנה בחרתי לקבץ מתוך ספרי ההתחזקות של הרב צבי מאיר זילברברג מירושלים, אשר השפיעו ומשפיעים עליי יותר מכל. גדולתו היא בכך שהוא שואב את דבריו מכל הספרים הקדושים, .ומביא אותם בסגנון השווה לכל נפש. במאמר זה אתמצת את עקרי הדרכתו בנושא ראש השנה

 

צ’ארלי הררי בשיחה מצמררת - כשהאמונה פוגשת את ראש השנה: 

שגגות

מה שיהודי נכשל בשוגג זה לא העסק שלו. היצר הרע מכשילו על מנת להביאו לידי עצבות ורגשי אשמה, אך עליו להתחזק ולא לאפשר לרגשות אלו לחלחל לתוכו. כל שמוטל עליו הוא להתחרט על העבר, ולהתפלל לקב"ה שיצילו מכל חטא, אף בשגגה, אך אין כל עניין להיכנס מכך לעצבות או גרוע מכך, לייאוש.

השפעות לטווח רחוק

מה נוראים וחשובים הם ימים אלו, שהשפעתם היא לטווח ארוך. כל שעה מחודש אלול מתקנת יום מהשנה. היום הראשון של ראש השנה משפיע על כל השנה הבעל"ט, והיום השני משפיע על ראש השנה של השנה הבאה. הבה ניתן על כך את הדעת ונשתדל בימים אלו לשפר את מעשינו יותר מהרגיל.

אם זה רצונך – זה רצוני!

חשוב בכל השנה, אך בפרט בימים הקדושים של אלול וראש השנה, לשנן לעצמנו שגם כאשר הדברים לא הולכים כפי שאנו רוצים – זה הדבר הטוב ביותר בשבילנו, ושהכל בהשגחה נפלאה. אם נשתדל להרגיש כך, נהיה מופתעים איך זה ´פועל בשמים´, ולאחר מספר שעות/ ימים/ שבועות, ניווכח שהכל באמת היה רק לטובתנו. נשנן את הפסוק "ונפשי כעפר לכל תהיה" ונזכור שכל מצב הוא מתנת שמים לנסותנו האם נאמין שמצב זה נשלח אלינו משמים, או שנבוא ליד כעס וקפדנות.

הדבר היחיד בו תלויה עבודת ה´ שלנו הוא ריבוי הרצונות שלנו לעשות נחת רוח לאבינו שבשמים בכל מצב ועניין. בכל מצווה יש לחשוב שאנו זוכים לעשות רצונו של מלך מלכי המלכים, ובכך נוריד לעצמנו שפע וברכה עד בלי די.

הזולת כמראה

אחת הדרכים להעיר אותנו מן השמים לתקן את מעשינו הוא באמצעות חסרונות שאנו מזהים בחברינו. כאשר אנו רואים חסרון מסוים, עלינו לדעת שאותו החיסרון קיים גם בנו. על כך נאמר "הפוסל במומו פוסל". כאשר אני פוסל התנהגות מסוימת של חברי, אין זה אלא מפני שאף אני נגוע באותה התנהגות. כאשר אני רואה את חברי העצל, לדוגמא, ואני רוגז על התנהגותו ומגנה אותו, אין זה משום שגם בי יש את מידת העצלות ואני כועס על עצמי שעדיין לא תיקנתי מידה זו.

מאד קשה לו לאדם למצוא את המומים שלו בעצמו, זאת בעיקר משום שהוא נגוע באהבה עצמית אנוכית. באמצעות הידיעה שבמה שהוא פוסל את חברו, הוא עצמו נגוע, הוא משתמש בזולת כמראה לדעת את חסרונותיו.

לדון לכף זכות

רצון אבינו שבשמים הוא שלא נקפיד, ושנדון את חברינו לכף זכות, כי כך ידונו אותנו בשמים. כדאי לומר גילוי דעת מפורש: "הנני מבטל כל מחשבה שתיכנס למוחי ב´ביטול חשיבות זולתי´, או איזה תרעומת על הזולת, או טענה על מעשיו. הכל בטל ומבוטל והנני מגלה דעת, שכל אחד מישראל חשוב ויקר בלי סוף ושיעור, וכל פעולה שלו מלאה בכוונות טובות ויקרות וברצונות נפלאים שחשובים וחביבים מאוד מאוד למעלה".

לעתים התגברות אחת על מחשבה אחת של ´ביטול חשיבות הזולת´, אם היא נעשית מתוך יגיעה, יכולה להיות חשובה יותר משעות רבות של תפילה הנאמרות ללא קושי מיוחד.

להימנע מכעס

"רגזן אין לו אלא רגזנותו – זה מה שנשאר לו מכל מעשיו הטובים" (האדמו"ר מצאנז). לכן, צריך להיזהר שלא לכעוס אף לדבר מצווה, כי מה הטעם בקפדנות אם בגללה מאבדים לימוד תורה ומצוות שנקנו בעמל רב, ונכשלים בגרימת צער לזולת? הרי זה ההיפך מאהבת ישראל!

התנהגות בערב ראש השנה

ה"שפת אמת" כתב: הקב"ה מצפה במשך כל השנה היאך תהיה התנהגותנו באחרית השנה, ככתוב "עיני ה´ אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". התנהגותנו חשובה בפרט ביום האחרון – ערב ראש השנה, שעל ידי התנהגותנו ביום האחרון של השנה שעברה ניתן לתקן בפועל את כל השנה שעברה!

שמירת הפה

כוחו של פה נקי, בעיקר ביום הדין, הוא אדיר. הדיבור הוא עיקר הנשמה. הקב"ה נותן לכל אחד חיים חדשים, נשמה חדשה וכח דיבור חדש. על כן, כל מצוות היום נעשות באמצעות הפה – תקיעת שופר, אמירת מלכויות, זכרונות ושופרות. שמירת הפה בראש השנה מסייעת לשמרו מדיבורים אסורים במשך כל השנה כולה, והיא מעיקר הדברים שיש להיזהר בהם ביום זה.

יום תרועה – לשון רעות

הקב"ה רוצה שנדע שכאשר כלל ישראל מאוחדים – הדבר נחשב כאילו אין בהם כל חטא, ואין שום מקטרג היכול לשלוט בהם. על מנת שנצא זכאים בדין עלינו לחיות באהבה, אחווה שלום ורעות, וזה מעיקרי ההכנה ליום הקדוש. אוכלים בראש השנה דברים מתוקים על מנת להזכיר לכל אחד להתנהג במתיקות כלפי כל אדם. זו הסגולה הגדולה ביותר לשנה טובה ומתוקה!

תפילה אישית

יש להרבות בימים אלו בתפילות על גשמיות ועל רוחניות. התפילה מתקבלת ביותר כאשר היא נאמרת בענווה – "כדלים וכרשים דפקנו דלתיך". ה´ רוצה שנפרט כל בקשה שיש לנו, ולא נתפלל רק על דברים גדולים. בעניין זה כל המרבה הרי זה משובח. יש לבקש על ערבות ומתיקות התורה, על אמונה פשוטה, על טהרת המידות, על בריאות איתנה, על פרנסה טובה, על זיווג הגון, על זרע קודש בר קיימא... וכל אחד יוסיף ויפרט במה שנצרך לו.

יש לזכור שלתפילות בחודש תשרי, בפרט בימים הנוראים, יש כח עצום ונפלא, וניתן להשיג באמצעותן דברים שלא היינו מצליחים במאמץ גדול בימים הרגילים של השנה!

החיים מזמנים אינספור ניסיונות. קל יותר להתמודד עמם כשחוזרים ומשננים משפטים כגון: "אם זה רצונך זה רצוני", "כל מה שעושה ה´, הכל לטובה", "ה´ אוהב אותי והוא איתי כאן ועכשיו", "מי שמעביר על מידותיו מעבירים לו על כל פשעיו", "הווי דן את כל האדם לכף זכות", "כל קושי הוא הזדמנות לעבוד על מידותיי".הבה ננצל כלים נפלאים אלו שהעניקו לנו חכמינו, נתקן את מעשינו, נתפלל על עמנו, ובוודאי יראה הקב"ה ברצוננו, יכתבנו ויחתמנו לשנה טובה ומתוקה, אמן

2 דקות מעצימות במיוחד עם הרב יצחק פנגר. אל תפספסו:

 

תגיות:ראש השנהאלולהכנה רוחניתמשפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה