סיפורי אמונה

סיפור לשבת: להריח הדסים בשוק של תוניס

חשובי הקהל עשו כדברי רבי ישועה, אף שלא הבינו איזו תועלת תצמח להם מכך. הגיע הסוחר לבית רבי ישועה והרב מבקש ממנו בדרך ארץ לעלות יחד עמו אל גג הבית, "שם לאור השמש", הסביר הרב בהיגיון, "ניתן יהיה לבדוק את טיבם של בדי ההדס". הסוחר עלה אחריו ברצון. לכבוד הגאון הקדוש רבי ישועה בסיס, שיום פטירתו ט' טבת

  • ה' טבת התשע"ו
אא

דוכנים היו פזורים ברחבי שוק ארבעת המינים בתוניס הבירה. יהודים התרוצצו וקנו, איש-איש לפי יכולתו להדר במצוות ולפי הבנתו במינים ובהלכותיהם. בעצם שמא מדויק יהיה יותר לומר: שוק שלושת המינים. בדוכני ההדסים השנה לא העז איש לגעת. מחיריהן היו בערך כמחיר שתי משכורות של חודש עבודה תמים...

הערבים התוניסאים החליטו השנה לעשות קופה על גבם של היהודים. הם ידעו שהיהודים זקוקים דווקא לארבעה מינים בכדי לקיים את מצות דתם, ולכן אם אין את כל המינים בשלמות – יפזרו היהודים מהונם ככל הנצרך לרכוש את החסר.

אבל הם טעו בהערכת הונם האמיתי של היהודים. הם העריכו שבבתי היהודים קיימים אוצרות מלכים וסגולות חמד. עבור ערבה, חשבו, הם יסכימו בשמחה להיפרד מרכושם האדיר ולמסור חלק קטן ממנו.

המציאות הייתה שונה לחלוטין. היהודים פשוט לא יכלו לעמוד בתשלום הגבוה של ההדסים, וכיון שכל המוכרים הערבים עשו יד אחת, לא ניתן היה להשיג הדסים בפחות מהמחיר המופקע אותו דרשו כל סוחרי ההדסים.

בייאושם כי רב פנו היהודים לרבני הקהילה, ואלו הורו חד משמעית שאסור לרכוש שום הדסים מן הסוחרים שהפקיעו מחירים וניתן לצאת ידי חובה בשלושה מינים בלבד.

אך בלבם, היהודים לא השלימו העובדה שלא יהיו בידם הדסים מהודרים לפחות לסט אחד. ולכן פנו לאחד מקדושי ורבני תוניס של אותם הימים: הגאון הקדוש רבי ישועה בסיס (יום פטירתו ט' טבת).

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

רבי ישועה ישב בחדרו ולמד. הוא לא ידע על הבעיה הקשה בה מתחבטים צאן מרעיתו. כעת האזין בקשב רב והורה ליהודים חד משמעית: שלחו נא שניים מחשובי הקהל לשוק, ילכו הם אל הנכבד ביותר שבסוחרים הערבים, ויבקשו בשמי ליטול שתי אגודות גדולות ורעננות של הדסים משולשים ולהביא אותן לביתי, כי ברצוני לברור מהן הדסים למצווה.

חשובי הקהל עשו כדברי רבי ישועה אף שלא הבינו איזו תועלת תצמח להם מכך. הערבי קרץ לחבריו בערמומיות: הן בוודאי רוצה הרב היהודי להתמקח עימו על מחיר ההדסים. אך הוא לא ישתף פעולה ויסרב להוריד ולו ריאל אחד מן המחיר המופקע שנקבו הוא וחבריו.

הגיע הערבי לבית רבי ישועה והרב מבקש ממנו בדרך ארץ לעלות יחד עמו אל גג הבית, "שם לאור השמש", הסביר הרב בהיגיון, "ניתן יהיה לבדוק את טיבם של בדי ההדס". הערבי עלה אחרי הרב ברצון רב כשהוא חוכך את ידיו. הוא יעשה היום רווח הגון.

אך נגעו רגליו של הערבי על שפת הגג, והערבי החל להתרומם באוויר כשאגודות ההדס על גבו, הוא צבר גובה והפך אט אט לנקודה קטנה המרחפת בשמי תוניס, כשרק אלומות ההדס מבליטות את מיקומו ברקיע...

ערביי העיר נרעשו. הן בכוחו של הרב היהודי יהיה להעלים את חברם ולא להשיבו לצמיתות. הללו מיהרו לבית המושל – מלינים על הרב היהודי שמשתמש בכשפים מוזרים.

רבי ישועה שנקרא לבית המושל הסביר בכבוד רב את עמדתו שהערבי נענש בשל העובדה שהתנכל ליהודים ומנע מהם לקיים את מצות דתם.

המושל התחנן: "יורידהו הרב משמי מרום ואני מבטיח לרב שהמחירים ייוותרו על כנם". וכן היה. ושם שמיים התקדש בפי כל. 

תגיות:סיפור לשבתרבי ישועה בסיס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה