הלכה

כלי נשק לאישה. מותר?

בהתחשב בפסוק "לא יהיה כלי גבר על אשה, ולא ילבש גבר שמלת אשה", האם מותר לנשים לשאת על עצמן כלי נשק לצורך חיוני?

אא

נאמר בתורה: "לא יהיה כלי גבר על אשה, ולא ילבש גבר שמלת אשה" (ויקרא יט). מכאן אנו למדים שאסור לאיש ללבוש בגד של אשה, וכן אסור לאשה ללבוש בגד של איש. ובמסכת נזיר (נט.) שנינו: "רבי אליעזר בן יעקב אומר: מנין שלא תצא אשה בכלי זין (נשק) למלחמה? תלמוד לומר: ´לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה´".

וזו לשון הרמב"ם (ע"ז יב, י): "לא תעדה אשה עדי (תכשיט) האיש, כגון שתשים בראשה מצנפת או כובע, או שתלבש שריון וכיוצא בו. ולא יעדה איש עדי אשה, כגון שילבש בגדי צבעונים וחלי זהב במקום שאין עושים כן אלא הנשים, הכל כמנהג המדינה. ואיש שעדה עדי אשה, ואשה שעדתה עדי איש, חייבים מלקות". וכתב מרן הכסף משנה, שהרמב"ם פסק הלכה כדעת רבי אליעזר בן יעקב, משום שאמרו בגמרא (גיטין סז ע"א) "משנת רבי אליעזר בן יעקב קב ונקי". וכן פסקו עוד מרבותינו הראשונים. וכן פסקו להלכה הטור והשולחן ערוך (יו"ד קפב, ה) כלשון הרמב"ם שציטטנו.

אולם מבואר בלשון הרמב"ם ובדברי הפוסקים, שכל דבר שנהגו גם הנשים ללובשו, אף על פי שהוא לבוש של אנשים, אין איסור לנשים ללובשו. וכן להיפך, דבר שנהגו הנשים לעשותו, ולאחר מכן נהגו גם האנשים לעשותו, אין בו איסור כלל.

ודוגמה לדבר הוא דין ההסתכלות במראה, שבדברי רבותינו מבואר שאסור לאיש להסתכל במראה כדי להתייפות. אולם בזמננו גם אנשים נוהגים להסתכל במראה, ולפיכך להלכה אין איסור בזה בזמננו, כיון שהשתנתה המציאות, ואין זה מנהג של נשים בלבד.

ומעתה בנידון כלי נשק, אף על פי שבדרך כלל כלי נשק עשויים עבור אנשים יותר מעבור נשים, מכל מקום, במקום שיש צורך חיוני בדבר, כגון ביישובי הספר וכדומה, שיש חשש של סכנת נפשות מפחד המרצחים המחבלים ששמו להם למטרה להרוג נפשות ולזרוע הרס וחורבן בישראל, מותר גם לנשים להתאמן ולשאת נשק להגן על עצמן ועל תלמידי בתי הספר שבהשגחתן, מחשש פעולה זדונית של המחבלים, אשר לא ישאו פנים לזקן ונער לא יחונו. שאין לך דבר העומד בפני פיקוח נפש.

וכבר כתב רבינו יהודה החסיד בספר חסידים (סימן ר) וזו לשונו: "עת לעשות לה´ הפרו תורתך, לפיכך אם צרו גויים על עיר מישראל, וכן נשים שהולכות בדרך ויראות פן יפגעו בהן גויים ויאנסו אותן, מותר להן ללכת בבגדי גברים ולחגור עצמן בחרב, כדי שיהיו סבורים הגויים שהם גברים. וכן הדין לבחורים שאין להם זקן, שיכולים ללבוש בגדי נשים כדי להינצל מאויבים". וכן פסק בשו"ת תרומת הדשן (סימן קצו).

וכן פסקו להלכה מרן רבינו עובדיה יוסף שליט"א (יחוה דעת ח"ה, נה), והגאון רבי משה פיינשטיין ז"ל בשו"ת אגרות משה (ח"ו יו"ד, לה). ועוד מגדולי הפוסקים. והביאו סברות נוספות להקל בזה.

ולסיכום: מותר למורות ולגננות שביישובי הספר להתאמן ולאחוז בנשק בעת שמירתן על בתי הספר, ובלבד שיקפידו מאוד על כל כללי הצניעות בעת אימונן, כראוי לבנות ישראל הכשרות, ולא יתייחדו עם גבר זר בשעת האימונים בנשק, על פי מה שמבואר בדברי רבותינו הטור והשולחן ערוך אבן העזר (סימן כב). ותהיה יראת ה´ על פניהן. והשם יתברך ישמור צאתן ובואן לעד לעולם.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית" www.halachayomit.co.il

תגיות:בגד אישצניעות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה