כתבות מגזין

בין "אנדרדוס" ל"יוסל'ה קמצן קדוש": מתן צור על הבמה

מתן צור, שנמנה עם חברי ההרכב הקומי "אנדרדוס", שמוצאים את הצדק המצחיק שבחיים במגזר הדתי – משידוכים ושבת, דרך פרנסה, ועד ועדת קבלה ליישוב דתי – צולל למים חדשים ומצטרף להצגת החנוכה "יוסל'ה קמצן קדוש" לצד עודד מנשה ויעקב כהן. איך צוחקים על העולם – ושומרים על גבולות ההלכה? ואיך זה להשתתף בהצגת חנוכה מסוג אחר?

אא

מאז עמדו על דעתו, ידע מתן צור שמה שהוא רוצה לעשות בחיים זה לשמח אנשים. את הכישרון הייחודי לעשות זאת גילה כשלמד בישיבת ההסדר בקריית שמונה. "היינו מופיעים בהצגות חצי דידקטיות חצי מצחיקות, ותמיד היו לנו שלל רעיונות טובים 'מהחיים' – על מה לדבר ואיך לגעת בלב של האנשים", משחזר צור, 27, נשוי ואב לשניים מלוד. "פחות או יותר באותו זמן, גיליתי שאני טוב בהלצחיק אנשים ומשם התפתח החלום שלי – להעלות מופע בצורת מערכונים, שיתאימו לציבור הדתי.

"אז כשנדב נוה הרים את הכפפה ופנה אליי בהצעה שנפיק מערכונים מקצועיים לקהל הדתי, ובמקביל ליאיר שהביא איתו את אשר שהכיר מהצבא - התחברו השאיפות שלנו ויצאנו לדרך עם אנדרדוס". והתוצאה? תוך ארבע שנים בלבד, הצליחו ארבעת חברי ההרכב 'אנדרדוס' - נדב נוה, יאיר יעקבי, מתן צור ואשר בן אבו – לעמוד בסטנדרט המקצועי, ולרכוש את אהדת הציבור.

מתן צור (צילום: ראובן קסטרו)מתן צור (צילום: ראובן קסטרו)

ואיך הגיבה הסביבה הקרובה לעשייה הזו?

(מחייך) "האמת היא שאנשים היו די סקפטיים בהתחלה, ולא ממש האמינו שיש מקום לסוג כזה של קומדיה. אבל זה לא כל כך שינה לנו, כי הגענו מאוד חדורי מטרה ואמונה שזה יצליח. נכון שיש סטנד-אפיסטים דתיים וחרדיים, אבל מערכונים של ממש – היה דבר חדש יחסית, ולכן גם הבנו את הקושי שיש ב'לעכל' אותו".

את ההשראה לכתיבת המערכונים מקבל כל אחד מהם מכיוונים ומקורות שונים, והנושאים שעליהם הם מדברים מעסיקים את שומרי המצוות באשר הם: שידוכים, שבת, מקורות פרנסה, ועדת קבלה ליישוב דתי ועוד – הם רק חלק מזערי מהנושאים הללו.

אך עם כל הרצון לצחוק ולשמוח – הגבולות מאוד ברורים: לא צוחקים על אנשים, אלא על תופעות. זה הכלל. "העיסוק באמנות, ובפרט בהומור – גורר איתו הרבה התנגשויות, ולכן יש לנו ביקורת עצמית מאוד גבוהה וקווים אדומים ברורים. אנחנו לא צוחקים על ההלכה ולא על בני אדם, ומשתדלים לא לפגוע באף אחד", מסביר צור.

(צילום: איציק וולף)(צילום: איציק וולף)

על השאלה על מה אחראי כל אחד מהם, עונה צור כי "כולם מעורבים בהכל, אבל כל אחד דומיננטי בדבר אחר. נדב מוביל את הצילום והעריכה, יאיר בכתיבה ואשר בכתיבה ובמוזיקה, ואני בשיווק, וגם מסייע לכתיבה ומסביב".

מעל מאה מערכונים ישנם ברפרטואר האמנותי שלהם, ובמהלך מופע חי (השני במספר) - משלבים הארבעה פארודיות וקטעים מוזיקליים רבים. אך לאחרונה, החל צור לוקח חלק בעשייה שונה לגמרי ממה שעשה עד כה – משחק בהצגת הילדים 'יוסל'ה קמצן קדוש' – בתפקיד ילד, לצד השחקנים עודד מנשה, יעקב כהן, אסי צובל ואבישי שטרית.

מתי החלה הפזילה הזו שלך לכיוון התיאטרון, ואיך אתה מרגיש בתפקידך בהצגה?

"לאחרונה פנתה אליי חברת 'ריפס הפקות', בהצעה להשתתף בהצגת חנוכה מרכזית במגזר הדתי, שמבוססת על סיפורו של הרב קרליבך 'יוסל'ה קמצן קדוש'. זה היה נשמע לי מעניין, ולמרות שלא עשיתי שום דבר כזה לפני כן – הסכמתי. איך ההרגשה? קודם כל, אני מאוד שמח שנפלה בחלקי הזכות לעבוד עם אנשים מוכשרים ונהדרים כמו צוות השחקנים שלנו, ששמו הולך לפניו. למרות הרזומה המרשים שהם מגיעים איתו, אין פה אגו. האהבה והפרגון שיש בינינו, עוזרים להישאר בפוקוס, ולרצות לעשות את התפקיד על הצד הטוב ביותר.

(צילום: הלל שלפין)(צילום: הלל שלפין)

"הדמות שאני מגלם היא דמות של ילד, בנה של הדמות שמגלם עודד מנשה, שמגיע ממשפחה ענייה, אחת מני רבות בעיירה. באחד הימים אבי מקבל הודעת פיטורים מתחנת הקמח בה הוא עובד, והמצב בבית הופך לקשה מנשוא. אין מה לאכול, אבל אני כילד – חולם על אופניים. יעקב כהן מגלם את יוסל'ה, וכשאנחנו באים לבקש ממנו עזרה - הוא מגרש אותנו. ההמשך יבוא – בהצגה".

אז מדובר בדמות שהיא בכלל לא קומית, אלא טראגית. איך ילדים מתחברים לזה?

"נכון, זו דמות יותר רצינית ונוגעת ללב, דמות של ילד שמתמודד עם עוני. בעיניי, זה בדיוק מה שיפה בהצגה הזו – היכולת שלה לספר סיפור טראגי, באופן שגם ילדים וגם מבוגרים יכולים להבין. הבלדה שזורה בשירים מרגשים ונוגעים שיוצרים בילד תחושת אמפתיה והתרגשות, וברוך ה' אנחנו מקבלים עליה תגובות נפלאות. אני ממליץ לכולם לבוא ולהתרשם, זו חוויה ייחודית וכייפית גם לילד וגם להורה".

(צילום: הלל שלפין)(צילום: הלל שלפין)

 

(צילום: הלל שלפין)(צילום: הלל שלפין)

 

(צילום: הלל שלפין)(צילום: הלל שלפין)

 

(צילום: הלל שלפין)(צילום: הלל שלפין)

תגיות:ילדיםמתן צורעודד מנשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה