חרדים

"יש תשובות לכל השאלות הקשות"

השר לשעבר הרב שלמה בניזרי לא יכול היה להמשיך ולעמוד מול ההסתה והנתונים השגויים בנוגע לגיוס תלמידי הישיבות, והוציא לאחרונה קונטרס בשם "תורתו אומנותו" שמסביר את הנושא באופן יסודי ומעמיק. באותה נשימה הוא אומר: מי שלא לומד - חייב להתגייס. ראיון פתוח

אא

בזמן שכולם מסביב מדברים על גיוס החרדים לצה"ל, השר לשעבר, הרב שלמה בניזרי, משוכנע שלא הגיוס הוא זה שעומד בבסיס המחלוקת הפוליטית הנוכחית. "שלא נטעה, המטרה של אותם גורמים מסיתים היא לא גיוס החרדים", אומר הרב בניזרי. "יש כאן מלחמת תרבות שלא החלה עכשיו אלא עם יסוד תנועות ההשכלה והציונות. כבר אז הם ראו ביהודי לומד התורה אדם גלותי ומיושן. הם החליטו לבנות כאן עם חדש, ישראלי - לא יהודי. לכן, הם גם תפסו את הנושא הכי אמוציונאלי ובעייתי - דם, תרומה לחברה, צבא. כשאנשים מתים בצבא אתם יושבים באהלה של תורה?, הם שואלים. האמת היא שבכל מקרה הם לא רוצים שהחרדים יתגייסו, וגם אם יתגייסו - הם ינסו להצר את צעדיהם, לשאול למה צריכים כשרויות מהודרות, לערער על גדרות הצניעות המתבקשות וכן הלאה. הם מודעים לכך שאין צורך בכלל בתלמידי הישיבות בצבא, אבל בכל זאת מעוניינים להכפיש את הציבור החרדי דרך הנושא הטעון הזה".

ובניזרי, כמו תמיד, לא יכול היה לעמוד מרחוק. לאחרונה יצא קונטרס פרי עטו, "תורתו אומנותו", המופץ בכמויות גדולות בעותקים פיזיים ובאינטרנט, ובו הוא מביא סקירה כללית על מעלת לימוד התורה ולומדיה, מביא דברי פוליטיקאים על הפטור, דעת רבני הציונות הדתית, עובדות על המשתמטים החילוניים, פירוט על הנח"ל החרדי, על עולם החסד החרדי וכן הלאה. את הקונטרס הוא הוציא לבקשת רבו, הרב ראובן אלבז, ובהקדמה הוא כותב כי "נתבקשתי להסביר את דעת התורה כנגד הטענות מדוע לא לקחָת חלק במאמץ המלחמתי כמו כולם, וכדברי משה לשבט ראובן, גד וחצי שבט מנשה: האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?, וכן איפה לא תעמוד על דם רעך?. כמו כן, על פי תורתנו הקדושה יש לשלוח לצבא דווקא חיילים שהם יראי ה, כי במלחמה יש סכנה, וחלילה חטאי החיילים עלולים לקטרג". בסוף ההקדמה מבהיר הרב כי "קונטרס זה לא נועד חלילה לפגוע בכי הוא זה בכבודם או במעמדם של חיילי צה"ל, או להמעיט מערכם או מערך מעשיהם למען בטחון ישראל. מטרת החיבור לייקר את מעמד התורה ולומדיה, מאחר והוא נרמס עד עפר ע"י כל מני ארחי פרחי. חיילי צה"ל ראויים לכל הערכה ולכל ברכה, וכנהוג בבתי כנסיות רבים שבהוצאת ספר התורה מברכים אותם. ויהי רצון שה ישמור צאתם ובואם מעתה ועד עולם".

"נושא הגיוס הוא אחד הנושאים המרכזיים בשיח הישראלי של במדינה", אומר הרב בניזרי בראיון מיוחד להידברות סופשבוע. "בכל מקום זו השאלה המרכזית שמופנית אלינו, המרצים בענייני יהדות נדרשים תמיד לשאלה למה החרדים לא עושים צבא. ראיתי שההסברה שלנו לוקה בחסר, כי יש כל כך הרבה מניפולציות ושקרים מהצד השני. דווקא אנחנו, בעלי התשובה, שמכירים את המערכות, שמכירים את שני העולמות - יכולים לפעול בהסברה באופן מדויק. יש לנו המון מה להגיד - גם לחילונים וגם לציבור שלנו. גם הציבור שלנו לא תמיד יודע מה להשיב אל מול ההתקפות. אז קודם כל רציתי שהקונטרס יעזור לנו לדעת מה להשיב. גם אם לא ישתכנעו - לפחות שיידעו שיש לנו תשובות טובות. כן, יש תשובות לכל השאלות הקשות".

הנח"ל החרדי: הסכמה שבשתיקה

החומרים לקונטרס החדש שכבו מפוזרים במגירות של הרב בניזרי תקופה ארוכה, עד שהחליט לרכז אותם. וגם כשהחומר היה מוכן, העדיף להמתין עד אחרי הבחירות מתוך מחשבה שהמפלגות החותרות למכסות גיוס שונות ישתמשו בחומרים כמתקפה על הציבור החרדי. "חלקם אלופים במניפולציות, לכן הקפאתי את החוברת עד אחרי הבחירות", אומר הרב בניזרי.

מה דעתך לגבי חרדים שלא לומדים בישיבות ומקבלים פטור אוטומטי?

"אני מאוד אמביוולנטי בקטע הזה. מצד אחד עומדים לנגד עיניי דברי ה"חזון איש" שמי שלא לומד ולא מתגייס - יש לו דין רודף כי הוא פוגע בבני הישיבות. הרי בגלל אנשים כאלה אומרים הנה, כולם סתם מרמים ושקרנים, ומשתמשים בהם כדי לנגח אותנו. אבל מצד שני, גם בצבא יש בעיה בפני עצמה. ראינו אנשים שהלכו לצבא ונהרסו שם מבחינה תורנית. הרב צבי יהודה קוק זצ"ל אמר שצריכים ללמוד תורה 10 שנים לפני שהולכים לצבא. לכן הנח"ל החרדי ושח"ר כחול הם אופציה ואלטרנטיבה למי שרוצה להתגייס ולשמר את תורתו ויהדותו. אבל עדיין צריכים לחזק את אותן מסגרות כך שיהיו יותר חזקות, ושיקיימו את כל מה שהבטיחו. צריכים להכניס את זה לפיקוח של רבני ישראל שיעבדו בשיתוף עם הצבא. זה צריך להיות ברור: מי שלא לומד תורה - שלא ישתמש בהיתר של הישיבה, כי זה באמת חילול השם. שיהיה כמו האנרכיסטים והצפוניסטים שמוצאים את הדרך שלהם להשתחרר, אבל לא באמתלה של לימוד תורה כאשר זה לא נכון".

אחת הטענות של אותם גורמים פוליטיים היא נגד ההוויה בציבור החרדי, שבמסגרתה כולם אמורים אוטומטית ללמוד בישיבות, ומי שלא פוסע במסלול הראשי - נחשב חריג. כך הלימוד בישיבה לא הופך להיות דבר שהאדם בוחר לעצמו, אלא זהו מסלול שנקבע עבורו מראש גם אם אינו נמשך כלל אליו. התוצאה היא ציבור לא קטן שלא בנוי לחיי ישיבה, לא יכול לעבוד בגלל מגבלות המדינה, מצד שלישי מסומן כפחות איכותי, ומצד רביעי לא משרת בצה"ל או בשירות לאומי.

"תפקיד הישיבה הוא להוציא גדולי תורה בעם ישראל. תפקיד הישיבה הוא מעין תיבת נח - חממה רוחנית ששומרת על דמותו של הבחור ומעצבת אותו עד חיי הנישואין שלו לפחות. אם הוא ייצא לעבודה בגיל 15, אנחנו יודעים לאילו מקומות הוא עלול להגיע. לכן כבר היום כבר יש מסגרות של בחורים שלא מסוגלים ללמוד בישיבה, ויוצאים לעבוד. אנחנו רואים שגם במגזר הדתי-לאומי הטון החרד"לי הולך ומתגבר. גם הם מבינים שהדרך לבנות עולם תורה ולשמר יראת שמיים היא דרך הישיבות. המסגרות בצבא היום לא מספיק חזקות מבחינה תורנית. הן טובות מאוד ביחס לעבר, אבל קשה מאוד להיות דתי בצבא. לכן בשורה התחתונה, מי שלא יכול ללמוד בישיבה - שישתלב בצבא במסגרות החרדיות, כמובן בהתייעצות עם רבותיו".

הנח"ל החרדי זה באמת פתרון סביר, אבל מצד שני לא רואים שמנהיגי ועסקני הציבור החרדי יוצאים מגדרם כדי לקדם זאת, לחזק את אותן מסגרות, או לכוון לשם נוער שלא מתאים לישיבות.

"קשה מאוד להמליץ ללכת למסגרת שאתה לא בטוח לגביה. ביקרתי באותן מסגרות, יש לי חתן שמשרת בשח"ר כחול. לכן לרבנים קשה לומר קום לך, אבל יש הסכמה שבשתיקה. שים לב שאף אחד לא יוצא לרחובות ואומר על זה ייהרג ובל יעבור".

רישום פיקטיבי של תלמידי ישיבה - פסול

אם זה היה בידיך, כיצד היית בא לקראת הציבור החילוני כדי להנמיך את הלהבות - כמובן, מבלי להתפשר בנושאים המהותיים באמת?

"לו היינו יודעים שיש כאן משהו אמיתי - היה מקום להתחיל לדבר על פשרה. אבל אנחנו יודעים מה מסתתר מאחורי אותן קריאות: רצון להוציא את החרדים מהישיבות. קשה לי לבוא בטענות כלפי הציבור הכללי התמים שמוסת על ידי אותן סיסמאות, אבל ברור מה מסתתר מאחורי כוונות מנהלי הקמפיינים למיניהם. אז פשרות? אם אני יודע שכח התורה מעמיד את העולם ומגן על עם ישראל, מי התיר לי לגייס תלמיד ישיבה כשאני יודע שהוא שווה לא פחות מ-F15? אני יכול לוותר על משהו שבורא עולם ציווה אותי? בורא עולם יכול לוותר, כי זה שלו, אבל אני לא יכול לוותר על משהו שלא נמצא בכלל בסמכותי.

"אני הייתי בא ומציע לאותם גורמים שאנחנו נעזור באיתור המשתמטים, שלא לומדים ולא מתגייסים. אם יש ראשי ישיבות שחושבים שהם עושים מצווה ברישום פיקטיבי של תלמידים בישיבה, עליהם לדעת שזו חרב להרגנו. אני אשמח בהחלט אם ייקחו את הנוער הנושר מהשכונות, ויכניסו אותו למסגרת משמעתית שתוכל לעצב לו את דמותו, כמו הנח"ל החרדי ושח"ר כחול. אבל אין מקום להתפשר אפילו על תלמיד ישיבה אחד שלומד באמת ובתמים. אני יכול לדעת מי יכול להיות גדול הדור הבא? ואם הוא ירא שמיים בתכלית, אני לוקח סיכון נוסף בשליחתו אל הצבא".

יאיר לפיד שאל לאחרונה "האם גם שירות לאומי עם ניצולי שואה הוא ביטול תורה?". כיצד אתה יכול לענות לו?

"צריכים לומר זאת בבירור: אין ציבור במדינת ישראל שתורם יותר מהציבור החרדי. לימוד התורה הוא התרומה הכי גדולה. וגם באפיקים אחרים, בציבור החרדי יש רבים שתורמים בארגוני החסד, זק"א ועוד. ולא רק במשך שנה-שנתיים. הם לא מקבלים שכר ולא מוגבלים בזמן. את אלה הייתי ממליץ לקחת ולהכניס במסגרת החוק, כך שמי שמתנדב באותם ארגונים - זה ייחשב לו כשירות לאומי, כמובן בפיקוח ובהדרכת גדולי ישראל.

"מדברים על כך שהציבור החרדי לא תורם. אתן לך דוגמה מהבית שלי. מאז שאשתי עזבה את עבודתה כאחות לפני 25 שנים, היא החלה להתנדב בעזר מציון. במסגרת ההתנדבות היא נסעה לבתי אנשים לא ניידים כדי לתת זריקות, אחסנה פריטים שלהם אצלנו בבית וכן הלאה. שקל אחד היא לא קיבלה משום מקום. זו לא תרומה? יד ציון, יד שרה, זק"א - לא מתנהלים בזכות מתנדבים?".

בימים אלה עוסק הרב בניזרי בעיקר בהרצאות בנושאי יהדות. הוא מרצה כמעט מדי יום ברחבי הארץ, ועובר בין ישיבות, בתי ספר, חוגי בית ועוד. בנוסף לכך עובד על ספר המשך ל"השמים מספרים", שיעסוק בזמנים בהלכה באופן מקיף מאוד. בין לבין הוא מנסה לקדם יוזמות שונות בעולם התורני, ומשוכנע שהשינוי יבוא אך ורק באופן הסברתי עמוק וממושך.

האם אתה באמת ובתמים חושב שניתן לשכנע חילוני גמור, שלא מאמין כלל בתורה, בחשיבות לימוד התורה?

"תלוי איך עושים את זה. בשיחה אקראית בפרוזדור או בראיון רדיופוני של 2 דקות שבו קוטעים אותך בלי סוף - יכול לצאת רק נזק. ובכלל, אי אפשר ללמד יהדות דרך השאלה הזו. אתה לא יכול להקשות על איינשטיין מבלי שלמדת בכלל פיזיקה בסיסית. אז אני אומר: בואו תדעו בכלל מה זה עם ישראל, מה זו תורה, ולאחר מכן נגיע למקומות אחרים. אגב, דווקא בעלי התשובה הם בעלי הלהט הכי גדול להגן על לומדי התורה. גם אני גדלתי בחברה שהסיתה נגד לומדי התורה, אבל כשהגעתי לישיבה וראיתי מה זה באמת, שיניתי את כל עולם הערכים שלי. לכן בהרצאה סבירה עם רקע והסבר לעולם הערכים שלנו, יש סיכוי שנצליח לשכנע. יש בציבור החילוני אנשים הוגנים ואמיתיים, שיבינו את האמת אם הם רק ייחשפו אליה, כמו שאמר לי רופא השיניים שלי אחרי שהסברתי לו על נושא הגיוס חבל שאתה לא מפרסם את הדברים. אגב, את הקונטרס החדש העברתי לכל כלי התקשורת - ערוץ 2, ערוץ 10, ידיעות אחרונות, ישראל היום ועוד. אף אחד לא פרסם, לא כתב, לא התייחס. מי שבאמת רוצה לשמוע ולהקשיב - אפשר לעשות סדר במוחו ולהוציא לפחות את האיבה שיש לו כלפי הציבור. צריכים רק להקשיב".

תגיות:הרב שלמה בניזריגיוס חרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה