כתבות מגזין

"משמרת השבת": להתאים את הטכנולוגיה לשבת, לא את השבת לטכנולוגיה

הטכנולוגיה המודרנית מציבה אתגרים רבים בפני שומרי השבת – אתגרים שלעיתים אנחנו כלל לא מודעים להם. ארגון 'משמרת השבת' שואף להעלות את המודעות לכך, ולהציע פתרונות העונים על דרישות ההלכה.

אא

האם ידעתם שבכל פתיחת מקרר בשבת אפשר להיכשל בחילול שבת – גם אם ניטרלתם את הנורה ביום שישי? בעבר, המקררים היו מכאניים, ופעלו בעזרת תרמוסטט. לעומת זאת, במקררים ובמקפיאים דיגיטליים המשווקים בשנים האחרונות, כל פתיחת דלת עלולה לגרום באופן ישיר ומידי לשינויים חשמליים ורישומים דיגיטליים בחיישן הטמפרטורה הדיגיטלי ובכרטיס הפיקוד.

המקררים הם רק דוגמה אחת. ככשל שהטכנולוגיה הולכת ומתקדמת, חיישנים מקיפים אותנו בכל מקום. ופעילותם של חיישנים אלה מציבה אתגרים מיוחדים בפני שומרי השבת.

ארגון 'משמרת השבת' הוא אחד מאלה ששמו להם למטרה לפתור את האתגרים הללו. "הארגון הוקם ב-2011, ביוזמת הרב אלישיב", אומר לנו הרב יחזקאל רוזנטלר, מאנשי הארגון. "הקימו אותו תלמידו של הרב אלישיב, הרב יצחק דזרי, ביחד עם הרב אליהו בייפוס. המטרה שלהם היתה להקים ארגון שיפעל לפי רצונו של הרב: יברר באופן יסודי את הסוגיות ההלכתיות הכרוכות באמצעים טכנולוגיים שונים וינסה להציע פתרונות המקובלים על רוב הפוסקים – לא פתרונות חלקיים ולא פתרונות של גרמא". בהמשך, הוא אומר, זכה הארגון להסכמות מקיר לקיר מגדולי הדור ורבנים.

עם הרב ניסים קרליץעם הרב ניסים קרליץ

קחו, למשל, את נושא התקן השבת במקררים, אומר הרב רוזנטלר. "התחלנו עם מחקר טכני של צוות אנשי מקצוע, ואז פיתחו שיתוף פעולה עם כל החברות הגדולות בשוק: סמסונג, שארפ, תדיראן ועוד. היום יש כ-600 דגמי מקררים שניתן להכשיר אותם לשימוש בשבת על ידי התקן שבת." לא על ידי אותו התקן", הוא ממהר לציין. "פיתחנו 40 התקני שבת שונים. לכל מקרר מתאים התקן שונה".

נושא אחר שהארגון התמקד בו הוא מדי המים הדיגיטליים. "באזורים החרדים זה בדרך כלל לא קיים כי מודעים לבעיה, אבל באזורים אחרים חברות המים בהחלט עושות במדים הללו שימוש. עם מד כזה, ברגע שאדם פותח את ברז המים בשבת הצריכה שלו נרשמת מיידית במחשב – חילול שבת לכל דבר. כדי לפתור את זה אנו עובדים עם תאגידי מים על מעבר למד מיוחד שבערב שבת עובר למצב מכני, וחוזר למדידה דיגיטלית רק במוצאי שבת. שלושה תאגידי מים כבר אמצו את המד הכשר הזה".

יהודי שומר השבת, מדגיש הרב רוזנטל, יכול להיפגש בנידונים כאלו על כל צעד ושעל. הן במוצרים ביתיים, הן במוצרים נלווים והן במוצרים מוסדיים. דוגמת מקררים, מקפיאים, מזגני אינוורטר, מיחמים, מערכות תאורה, מערכות סינון, מיני ברים, כיריים הפועלים על ידי גז, מערכות חימום, מערכות אזעקה, משאבות מים, מדי מים, מעליות שבת, פנסי רחוב, שערים ודלתות אוטומטיים, מערכות שונות בבתי מלון ועוד כהנה וכהנה.

מד מים ניסקו כשרמד מים ניסקו כשר

ניסוי במעבדה בבר אילןניסוי במעבדה בבר אילן

אז איך יודעים האם המקרר שלכם שומר שבת? והמיחם? וכיצד מגלים האם חברת המים התקינה מד דיגיטלי עבור הדירה שלכם? ומה עושים אם נקלעים למלון בחו"ל, שם הדלתות נפתחות רק בעזרת כרטיס אלקטרוני? ומה דינה של תאורת הרחוב החדשה שהתקינה העיריה ברחוב שלכם – תאורה עם חיישנים שנדלקת רק כאשר היא מזהה עוברים ושבים? בדיוק כדי לענות על שאלות מסוג זה, 'משמרת השבת' מפעיל מוקד טלפוני. "מגיעות אלינו מאות שיחות ביום. זו המחלקה השלישית שלנו. יש את המחלקה הטכנית שבודקת את הצדדים הטכניים של מכשירים ופיתוחים, יש את המחלקה ההלכתית שמבררת את הסוגיה, ויש את המוקד הטלפוני – שמשתף את הציבור במידע".

'משמרת השבת' הצליחה למצוא פתרונות גם לבעיות שנראו על פניהן סבוכות מאד, מעיד רב רוזנטל. "קחו למשל את כל נושא לחצני המצוקה לקשישים. פנו אלינו מספר רבנים בבקשה שנעזור בעניין. לא כל פעם שאדם לוחץ לבקש עזרה הוא בגדר פיקוח נפש, אבל עדיין העזרה היא נחוצה. הפתרון שמצאנו מבוסס על נורת סיב אופטי שדולקת באופן קבוע מתחת למכסה, והאדם רק מרים את המכסה כדי להפעיל את קריאת המצוקה. הוא לא מפעיל שום דבר חשמלי".

אבל חוץ מהמחקר והפיתוחים, מדגיש הרב רוזנטל, חשוב ל'משמרת השבת' בראש ובראשונה להעלות את מודעות הציבור לסוגיות הרבות של שמירת השבת שהטכנולוגיה המודרנית מציבה בפנינו. "הרבה פעמים אנשים פשוט לא מבינים עד כמה העולם דינאמי ומשתנה, ועד כמה חשוב לוודא ששמירת ההלכה עומדת בעינה. אנחנו לא מחפשים להחזיר אנשים לעבר, אבל כן רוצים פתרונות הלכתיים מושלמים. המטרה שלנו היא להתאים את הטכנולוגיה לשבת – לא את השבת לטכנולוגיה".

מכונה המדפיסה כרטיסים דיגיטליים להתקניםמכונה המדפיסה כרטיסים דיגיטליים להתקנים

 

תמונת מד מים מבפניםתמונת מד מים מבפנים

 

ישיבה טכנית הלכתיתישיבה טכנית הלכתית

תגיות:שבתטכנולוגיהמשמרת השבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה