חדשות יהדות

מרגש: החנוכייה שניצחה את הנאצים

תמונה המופצת ברשת בימים האחרונים, משנת 1932, ערב עליית הנאצים לשלטון, משחזרת את סיפורם המרגש של משפחת פוזנר. בתמונה נראית חנוכייה דולקת – כשברקע מתנוסס דגל המפלגה הנאצית. "'יהודה התפגרי', אומר הדגל. 'יהודה תחיה לעד', כך עונה האור", כותבת בעלת החנוכייה בגב התצלום

אא

תמונה אחת ששווה אלף מילים: תצלום בשחור לבן שמופץ בימים האחרונים ברשת, מציג חנוכייה דולקת מתקופת השואה, כשברקע – דגל המפלגה הנאצית. את התמונה צילמה רחל פוזנר, אשתו של הרב ד"ר עקיבא פוזנר, שחי באותה התקופה, כשהמסר חי וחד.

התמונה הישנה, שצולמה בשנת 1932, ערב עליית המפלגה הנאצית לשלטון בגרמניה, מציגה את החנוכייה, כשהיא דולקת במלוא תפארתה בחלון הבית, אולם מעבר לחלון, נראה תלוי ברחוב דגל הנאצים עם צלבי הקרס. בגב התצלום, נראה כתב ידה של רחל, בו היא כותבת בגרמנית את המילים המצמררות: "'יהודה התפגרי', כך אומר הדגל. 'יהודה תחיה לעד', כך עונה האור".

החנוכייה של רחל פוזנר (מתוך אתר יד ושם)החנוכייה של רחל פוזנר (מתוך אתר יד ושם)

הסיפור מאחורי התמונה, על פי אתר יד ושם, נוגע לבני הזוג פוזנר. הרב פוזנר, כיהן כרבה האחרון של הקהילה היהודית בקייל, בין השנים 1924- 1933. בשלב כלשהו, פרסם הרב מכתב גלוי בעיתונות המקומית, המוחה נגד המודעות שנתלו בעיר, הקובעות כי "ליהודים הכניסה אסורה". המכתב, שעורר את זעמם של הנאצים, הביא לזימונו של הרב לויכוח פומבי בידי יו"ר סניף המפלגה הנאצית בעיר. הויכוח הפומבי התקיים, אולם תחת משמר משטרתי כבד ואף זכה לפרסום נרחב בעיתונות המקומית ביום המחרת.

מאוחר יותר, שעה שהתגברו המתיחות, האלימות וגילויי האנטישמיות, נענה הרב להפצרת בני קהילתו וברח יחד עם רחל אשתו ושלושת ילדיהם, ששמו פעמיהם לארץ ישראל. לפני שעזב את העיר, שכנע הרב פוזנר גם את בני הקהילה לעזוב אותה, ובחסדי שמיים מרובים מרביתם אכן הקשיבו לו וברחו לארצות הברית ולארץ ישראל, ובכך ניצלו חייהם של מרביתם.

"יהודה תחיה לעד". דברי רחל פוזנר בגב התמונה (מתוך אתר יד ושם)"יהודה תחיה לעד". דברי רחל פוזנר בגב התמונה (מתוך אתר יד ושם)

בסופו של דבר, אף הובאה החנוכייה המדוברת מהתצלום מגרמניה לארץ, ושמונים שנה אחרי, בחנוכה שנת תש"ע, כשצאצאי הזוג פוזנר עדיין מקפידים להדליק את נרות החג בחנוכייה, הקריא הנין, עקיבא מנסבך, קטע בחרוזים אשר נכתב בהשראת סיפורה של רחל עם החנוכייה, משנת 1932, אשר מהווה סגירת מעגל מצמררת לסיפורו של הזוג שומר המצוות שברח מציפורני הנאצים.

וכך הוא כותב:

"בתרצ"ב החנוכייה בגולה, בחלון ניצבת

אל מול דגל המפלגה שעדיין לא שלטת.

'יהודה תימוט' אומר ומכריז השיר -

אך סבתא לא נרתעת ובשפתו חורזת -

'כך אומר הדגל', אך הנר שלנו משיב וקורא

'יהודה לעולם תשב וירושלים לדור ודור'

בתש"ע החנוכייה שוב בחלון ניצבת

אל מול הדגל של המדינה שלטת

הנין, עקיבא שעל שם הסב נקרא

בחלון מצדיע ומדליק המנורה

סבתא במרומים תני תודה ושאי תפילה

שלציון יבוא גואל במהרה!"

החנוכייה היום אל מול התמונה המרגשת (מתוך אתר יד ושם)החנוכייה היום אל מול התמונה המרגשת (מתוך אתר יד ושם)

תגיות:חנוכייהנאצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה