חדשות כלכלה

האם בקרוב תופרט חברת החשמל?

על פי רפורמה שמקודמת בימים אלה בידי משרד האוצר ומשרד האנרגיה, יעברו תחנות הכח של חברת החשמל לידיים פרטיות, וחברת החשמל עצמה תהפוך למוליכה של החשמל בלבד

אא

רפורמה בחברת החשמל: כתוצאה מהכשל וההפסדים המתמשכים של חברת החשמל, מובילים בימים אלה משרדי האוצר והאנרגיה רפורמה נועזת, במסגרתה יימכרו כל תחנות הכח לספקים פרטיים שיתחרו על פעילותם, ואילו חברת החשמל תשמש כספקית הולכה וחלוקה של החשמל בלבד.

הרעיון שבהפרטת חברת החשמל אינו חדש. למעשה, הרפורמה נידונה במשרדי הממשלה כבר למעלה מעשור, אך ביצועה התעכב לא מעט עד כה. מטרת הרפורמה, היא לייעל את החברה, לשפר את מצבה הכלכלי הרעוע, ואף לצמצם את מעורבותם של עובדי החברה בהחלטות הניהוליות המתקבלות.

תכנית הרפורמה האחרונה שהתקבלה, היתה לפני שנתיים, כאשר לפיד כיהן כשר האוצר. אז הוחלט בהנהלת חברת החשמל בשיתוף עם רשות החברות הממשלתיות, האוצר וארגון העובדים החזק של החברה, על הסכמי פרישה שיסתכמו בעלות של מיליארדי שקלים, לכ-2,000 עובדים שיצטרכו לפרוש, כשכל עובד יקבל מענק פרישה של כמיליון וחצי שקלים(!). בנוסף, הוחלט על מכירתן של תחנות הכח המופעלות בגז ומהוות כ-40% מכושר הייצור של החברה. התכנית כמעט יצאה אל הפועל, אולם אז החליט לפיד, בצל החשש מהביקורת הציבורית על המהלך, כי הוא גונז אותה.

כבר אז, למרות עלותה האסטרונומית של הרפורמה עבור המדינה, טענו בצוות ההיגוי שהמדינה דווקא תרוויח מביצועה, כיוון שבמקביל יתרחש תהליך של התייעלות וחיסכון בשכרם של 2,000 העובדים הפורשים.

(צילום: Abed Rahim Khatib / פלאש 90)(צילום: Abed Rahim Khatib / פלאש 90)

את תוצאות כישלונה של הרפורמה ספגו רבים מהאזרחים, כשבמהלך הסופה האחרונה, התרחש סכסוך עבודה בין ההנהלה לעובדים, אשר גרם לעיכובים בהיערכות החברה בטיפול בתקלות וחילופי האשמות הדדיים בין ההנהלה וועד העובדים.

כעת, החליטו שוב בממשלה להרים את הכפפה ולנסות לבצע את המהלך, בראשותו של שר האנרגיה, יובל שטייניץ. כבר לפני שבועיים, כינס הלה בלשכתו ישיבה רבת משתתפים של הנציגים השונים המעורבים ברפורמה, אשר כוללת עוד סעיפים רבים. ביניהם גם איחוד שני הגופים המפקחים על משק החשמל, מנהל החשמל ורשות החשמל. הגוף החדש שיוקם, צפוי לערוך בדיקה מחודשת של תעריפי החשמל לצרכן, ובעקבות כך צפוי תעריף החשמל להתייקר בכ-5%.

פרט משמעותי נוסף הוא, כי בניגוד לרפורמה הקודמת שתוכננה, במסגרת הרפורמה החדשה צפויים להימכר כל תחנות הכח של החברה – בהן חמש גדולות וחמש קטנות יותר הפועלות על טורבינות גז, למשקיעים פרטיים, אשר יתחרו על המחיר ויצטרכו להפעיל את התחנות ביעילות.

לעת עתה, נראה שהתוכנית זוכה לתמיכה רחבה מצד שרי הממשלה המעורבים בה, אולם פרטיה הסופיים יסוכמו רק בעוד מספר שבועות ויוצגו לשרים הממונים, בהם גם שר האוצר משה כחלון, שאמור לחתום על ההסכם ולאפשר את הוצאתו הסופית לפועל. אולם בשלב זה, כחלון אינו מגלה מעורבות בהכנת הרפורמה, ותחת זאת מינה את סגנו, השר איציק כהן, לכהן בדיונים בנושא.

תגיות:חברת החשמלרפורמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה