היסטוריה וארכיאולוגיה

תגלית מרעישה: נמצאה טביעת חותם של המלך חזקיהו

החותמת נמצאה בחפירות ארכיאולוגיות ליד הר הבית, ויחד איתה נמצאו עוד 33 חותמות נוספות, שחלקן נושאות כתובות בעברית. מדובר בממצא משמעותי, שכן מעולם לא נמצאה עד כה טביעת חותם של מלך מישראל או יהודה

אא

תגלית ארכיאולוגית מרעישה נמצאה בהר הבית: טביעת החותם של המלך חזקיהו, נמצאה בחפירות מחודשות שערכה האוניברסיטה העברית, במתחם הר הבית, למרגלות הכותל הדרומי.

טביעת החותם, שצורתה אובלית וגודלה 8.6 על 9.7 מ"מ, נמצאה על טין רך (בולה) בגודל של 12 על 13 מ"מ, ועובי של 3 מ"מ. החותם הוטבע במסמך שנכתב על פפירוס, ונשמר כשהוא מגולגל וקשור בחוטים דקים. עם החותם, נמצאו עוד 33 חותמות שונות, שחלקן נושאות שמות עבריים, ועל גבן נמצאו סימני אריג גס וחוטים עבים, שככל הנראה חתמו בעזרתם מוצרי מזון שונים. כמו כן, נמצאו גם חרסים רבים, דוגמת צלמיות.

על פי הערכות, התגליות נמצאו באזור ששימש בימי חזקיהו, או בתקופה קצרה לאחר מכן, כשפך אשפה בתוך בנין מלכותי ששימש לאחסונם של מוצרי מזון. הבניין הינו חלק משורה של מבנים, ובהם גם בית שער ומגדלים, שנבנו במחצית השניה של המאה העשירית לפני הספירה.

החותם שנמצא במהלך החפירותהחותם שנמצא במהלך החפירות

כאמור, חזקיהו המלך, חי בתקופה של 698-727 לפני הספירה, והחותם ההיסטורי נמצא בשטח שנוהל על ידי חגי כהן-קלונימוס, במהלך סינון רטוב של רובדי אדמה מהחפירה, שנערך במתקן בעמק צורים.

לדברי ד"ר אילת מזר מהאוניברסיטה העברית שהתראיינה לאתר ynet, מדובר בממצאים ארכיאולוגים בעלי משמעות רבה. "למרות שטביעות חותם עם שמו של חזקיהו כבר נודעו בשוק העתיקות, זו הפעם הראשונה שטביעה כזאת של מלך מישראל או מיהודה נמצאה בחפירות ארכיאולוגיות מדעיות", היא מתארת. "הסמלים על טביעת החותם מעידים שנעשה שינוי בערוב ימיו של חזקיהו כאשר סמלי השלטון הממלכתי וסמלו של המלך השתנו מדגם של חרפושית (חיפושית זבל) מכונפת - סמל של עוצמה ושלטון - לדגם של שמש מכונפת, סמל המדגיש את החסות האלוקית המקנה לשלטון את עצמתו - דבר שרווח גם במזרח הקדום ואף שימש כסמל השלטון למלכי אשור".

החפירה המחודשת במקום החלה לפני שש שנים, בשיתוף רשות העתיקות. החפירות אף מבוצעות בשטח הגן הארכיאולוגי "העופל", שהינו חלק מפארק לאומי הסובב את חומות ירושלים, של רשות הטבע והגנים הלאומיים.

תגיות:תגליתארכיאולגיהעתיקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה