בריאות ותזונה

האם באמת נמצאה תרופה למחלת הסרטן?

עולם הרפואה גועש באחרונה, בעקבות פרסומו של מחקר חדש, המגלה כי שילוב של שתי תרופות – מכווץ במהירות גידולים מסוימים בכ-60% מגודלם. הממצא, עשוי לתרום להצלת חייהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם, אולם הרופאים ממהרים להרגיע את הציבור

אא

סערה בעולם הרפואה: מחקר בינלאומי חדש המתפרסם באתר "וואלה", מגלה כי שילוב של שתי תרופות שונות למחלת הסרטן – יכול לכווץ גידולים במכעט 60 אחוזים מגודלם, אצל אנשים הסובלים ממלנומה מתקדמת, שהיא סוג קטלני במיוחד של סרטן העור.

המחקר, שהוצג במפגש של איגוד האונקולוגיה הקלינית בארצות הברית, מתייחס כאמור לטיפול במלנומה מתקדמת, ושכיחותה הגדלה באוכלוסיה, שעולה בהתמדה עם השנים. זאת בשל שילוב של סיבות, ובהן החשיפה לשמש, אקלים וכן גנטיקה.

ממצאי המחקר, שנערך באופן רחב על 945 חולים, מגלים כי שילוב בין התרופות Ipilimuma  ו-וnivolumab הצליח לגרום בזמן ממוצע של שנה, לכיווצם בשליש של הגידולים, אצל יותר ממחצית מן החולים (58%).

כמו כן, פורסם המחקר גם בכתב העת המדעי New England Journal of Medicine,. בבסיסו, טוענים המדענים שגילו אותו, עומדת שיטת האימונותרפיה, המעודדת את המערכת החיסונית בעצמה להילחם בסרטן, בניגוד לטיפולים רבים אחרים המוצעים לחולים, המדכאים את המערכת. כמו כן, נראה כי אימונו תרפיה היא שדה מחקר שמתפתח מאוד בשנים האחרונות ונושא תוצאות מרשימות, שחלקן ממש בגדר בשורה עבור החולים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בהתייחסו לכך, בראיון שהעניק ל-BBC, טען ד"ר ג'יימס לרקין, אחד מחוקרי הסרטן המובילים בבריטניה, כי "על ידי מתן תרופות אלה ביחד, למעשה המערכת החיסונית של החולה מקבלת בלם נוסף, כך שהיא מסוגלת לזהות גידולים שלא זיהתה בעבר, או שהצליחו לחמוק ממנה ולהשמיד אותם".  עוד ציין, כי תרופות שניתנו בעבר ומחקרים קודמים לא הצליחו לעבור את שיעור ההצטמקות של 50 האחוזים, כך שלחלוטין מדובר בממצאים מעודדים.

אבל כמו תמיד, גם כאן ישנו אבל גדול: שילוב התרופות בעבור רבים מן החולים הינו קשה, וכולל תופעות לוואי קשות ובהן הקאות, שלשולים ועייפות, שבמסגרת המחקר תקף למעלמה ממחצית מהחולים. זאת לעומת טיפול באחת התרופות בלבד (ipilimumab), שתקף רק כרבע מהחולים, והיא מוגדרת כטיפול האימונותרפי הראשון שאושר בידי מנהל התרופות האמריקאי. בנוסף, מדובר ב"תרופה של עשירים" שעלותה נאמדת כיום במאות אלפי שקלים בשנה.

לעת עתה, נראה שזיהוי החולים עם סיכויי ההחלמה הטובים ביותר מהסרטן האלים הוא המפתח החשוב במאבק במלנומה, ואולי בעתיד גם נגד סוגי סרטן אחרים.

תגיות:רפואהמחלת סרטןתרופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה