חדשות בארץ

"אבא שלי עודד את הפצוע: קשה יותר לאבד שתי רגליים מאחת"

בראיון שהעניק לאחרונה אפרים הולצברג, בנו של מי שכונה "אבי הפצועים", שמחה הולצברג, שהיה מקורב לרב אריה לוין, מספר הלה על אביו, האיש והאגדה

אא

בראיון מיוחד שהעניק לאחרונה לערוץ 7 אפרים הולצברג, בנו של שמחה הולצברג, מי שכונה "אבי הפצועים", ואף זכה בפרס ישראל על מסירות הנפש המיוחדת שלו למענם, סיפר הלה על דמותו המיוחדת של אביו, ועל חכמת חייו, שאפשרה לו לדעת כיצד לגשת, לנחם את כל הפצועים ולתמוך בהם, יהא מצבם אשר יהא. דוגמא לכך, היא דרך סיפור שסיפור הולצברג על אביו: "לפני 30 שנה, היה חייל שעלה על מוקש ואיבד את כף הרגל", מתאר הולצברג הבן, "והוא כל הזמן בכה, איך אוכל לשחק מעכשיו כדורגל, הוא לא הפסיק להסתכל על הסדין שמתוכו בצבצה רק רגל אחת, ממש בכה בלי הפסקה".

לדבריו, "ביקשו שאבי שמחה הולצברג יבוא לעודד את הפצוע. הייתה לו חכמת חיים מיוחדת מגטו ורשא, אבי היה ניצול שואה. הוא לקח איתו את מעוזיה סגל, שאיבד שתי רגליים, והם הלכו לעודד את הפצוע. הם ניגשו אליו ושאלו: 'למה אתה בוכה?'. אז הוא אמר להם ש'איבדתי כף רגל', אז הם אומרים לו, 'מה זה כף רגל, זה כמו שפעת'. הפצוע אומר להם, 'לכם יש את כל האיברים, מה אתם מדברים, אני לא יכול לשחק כדורגל'. מעוזיה, התקרב אל הפצוע, הרים את המכנס והראה לו פרוטזה, לאחר מכן הוא הרים עוד מכנס ומראה עוד פרוטזה, ואז הוא מתקרב אליו ומראה לו יד מפלסטיק עם הפעלה חשמלית, ולקינוח הוא מתקרב אליו סמוך לפנים ומראה לו שעין אחת מזכוכית. הפצוע אמר, 'אם ככה אני יצאתי בזול' והפסיק לבכות. זו הייתה חכמת החיים שלו".

פינוי פצועים, אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)פינוי פצועים, אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)

כאמור, שמחה הולצברג, שהיה ידוע בכינוי "אבי הפצועים", היה ניצול שואה ששרד את גטו ורשא. בהמשך נכלא בגטו בודז'ין, ובשנת 1945, שוחרר מגטו ברגן-בלזן, לאחר ששיכל את כל משפחתו בשואה, הי"ד.

ארבע שנים מאוחר יותר עלה לישראל, והחל לנהל מאבק כנגד התקרבות ביחסים הדיפלומטיים שבין גרמניה לישראל. בהמשך, פעם להנצחת השואה בדרכים שונות, בהם תרומה של ספרים רבים להקמת ספריה על השואה בישיבה בכפר הרוא"ה.

נקודת המפנה בחייו, שהובילה אותו להקדיש את חייו לטיפול ולניחום של פצועים, היתה לאחר שפגש לראשונה את הרב אריה לווין זצ"ל, מי שכונה "רבם של האסירים", ובהשפעתו החל לאחר מלחמת ששת הימים, להקדיש את עיתותיו לטובת פצועי צה"ל, נכים, אלמנות ויתומים, תמיכה נפשית וכלכלית. הוא אף השתתף בחתונותיהם של פצועים שהחלימו, ומאוחר יותר דבק בו הכינוי "אבי הפצועים". בהמשך אף זכה כאמור לפרס ישראל על פועלו הרב.

הוא נפטר לפני 21 שנה, בשנת 1994, כשהיה בגיל 70 לחייו, לאחר שלקה בליבו במהלך אזכרה להרוגי אוטובוס הדמים. הולצברג הותיר אחריו שני בנים, שמואל ואפרים.

תגיות:פצועיםצהל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה