חדשות בארץ

משבר בעקבות אי השבת גופות מחבלים: "מסרבים לדבר עם צה"ל"

בהחלטה שהתקבלה בקבינט לפני כחודש וחצי, הוחלט כי גופות מחבלים לא יושבו למשפחותיהם, זאת על מנת להרתיע מפעולות טרור. בשב"כ לא אהבו את הרעיון והתריעו מפניו, ועכשיו נראה שבצדק: על רקע אי ההשבה, יותר ויותר שייכים בכירים מסרבים לתקשר עם צה"ל

אא

סנקציות מצד שייכים בכירים ברשות על רקע אי החזרת הגופות: בשבוע האחרון, התריעו גורמים ביטחוניים, על קרע שנוצר בין שייכים בכירים לקצינים בכירים בצה"ל, שמסרבים לתקשר ולשתף פעולה עם צה"ל, עד שיושבו 28 גופות המחבלים והמחבלות שמוחזקים בידי ישראל.

זאת, בעקבות החלטה מלפני כחודש וחצי, של הקבינט הביטחוני, שראה בצעד כלי להרתעה מפני טרור והפחתת ההסתה בקרב פעילי טרור פלסטיניים ובני משפחותיהם, וקבע שלא להחזיר גופות של מחבלים לידי הרשות הפלסטינית. אולם כבר אז היה מי שלא אהב את ההחלטה שהתקבלה, כדוגמת המלצה שהוגשה על ידי השב"כ, שטען כי החלטה מסוג זה צפויה לגרום דווקא להסלמה ומתיחות במצב – ולא ליצור הרתעה כפי שמבקשים להשיג בממשלה.

ואכן, נראה שהמצב בשבועיים האחרונים הולך ומחריף: מדיווחי הערכת מצב והתרעות שהועברו מאת קצינים בכירים, שהיו בקשר רציף עם ראשי חמולות גדולות בשטחים הפלסטיניים, נראה כי אלה מסרבים בתוקף לשתף פעולה ולתקשר עם כוחות צה"ל, עד שיושבו גופותיהם של 28 המחבלים והמחבלות שנמצאים בידי ישראל, בדגש על גופות הנשים, על מנת להביאן לקבורה.

גורם בטחוני, המעורה בפרטים, סיפר לאתר  Ynet כי "עד לפני כמה שבועות ידענו לקיים הידברות על דברים משמעותיים כמו פגיעה בעמדות צה"ל בשטח ומניעת הפרות סדר במוקדי חיכוך, אך ברגע שאנחנו לא מאפשרים להם לקבור גופות זה פוגע דרמטי במעמדם בתוך החמולות וביכולת שלהם לפנות לראשי המשפחות בחמולה".

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

לדבריו, "התוצאות נראות היטב בשטח. זה מפעיל לחץ על כולם, ובמיוחד על היישוב היהודי, ומסכן את כל הצדדים".

ולמרות שההחלטה על כך הינה בידי הקבינט הביטחוני של הממשלה, בצה"ל טוענים כי לו ההחלטה הייתה בידם, היו מחזירים גופות רק לגורמים משפיעים, כדוגמת ראשי חמולות ושייכים בכירים, לאחר עריכת משא ומתן שמטרתו לשמור על שקט באזורים ובאוכלוסיות בהם נמצאת השליטה וההשפעה בידיהם.

בתוך כך, על רקע ההחלטה על הרס בתי מחבלים שהונהגה עד כה, שלשום דווח כי בפיקוד מרכז הוחלט על נוהל חדש בן ארבע מדרגות שונות להריסת בתי מחבלים. זאת, כיוון שבחינה של הנתונים הראתה, שהמהלך אינו יוצר תמיד הרתעה – אלא לעיתים משמש כעילה לפיגועי נקם והסתה.

לכן, לטענת הפיקוד, יש לבחון כל מקרה לגופו. לדידם, המדרגות להיות בהריסת בתי מחבלים צריכות להיות לפי דרגת החומרה, וכאמור לאחר הפעלת שיקול דעת בכל מקרה בנפרד. כשהדרגה החמורה ביותר שצריכה לעורר את הסנקציה החמורה ביותר, היא פיגועים שבהם נהרגו ישראלים. לאחריה, פיגועים שבהם נפצעו ישראלים באורח קשה, לאחר מכן פיגועים שהביאו לפציעה קלה עד בינונית בקרב ישראלים, והמדרגה האחרונה והנמוכה ביותר היא של בתי מחבלים שיצאו לבצע פיגוע – אולם זה סוכל בטרם גרם לפצועים.

תגיות:גופותמחבליםצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה