בריאות ותזונה

מי את - בלוטת תריס יקרה שלי?

היא ממוקמת במרכז הגרון שלנו - משני צדיו של קנה הנשימה. תפקודים רבים וחשובים לה' אך כמה מאיתנו יודעים שתת או יתר פעילות של בלוטת התריס, היא המכתיבה את הקצב האמיתי שלנו? כל מה שרציתם לדעת על הבלוטה הזעירה והחמקמקה הזו

אא

בלוטת התריס – בלוטה קטנה שממוקמת במרכז הגרון, כשמה כן היא: פותחת או מגיפה את תריס השמחה שלנו, בהתאם למצבו הפיזי של  הגוף. בלוטה זו היא חלק אינטגרלי מסוללה של בלוטות נוספות במערכת האנדוקרינית, שאחראית על ייצור והפרשת הורמונים בדם.

הורמונים אלו, דואגים לתקינותם של תהליכים פיזיולוגיים שלמים בגוף – החל משימור החום וכלה באיזון רמות האנרגטיות והתיאבון הבריא. הפגם הקטן ביותר שייגרם במערכת זו, יפר את שלוותם הסדירה של התהליכים הללו, וממילא – גם את שלוותנו אנו.

אז מהן תת או יתר פעילות של הבלוטה, איך מזהים את התסמינים שלהן ואיך מטפלים? הבה ונעשה קצת סדר בבאלאגן:

תת פעילות של בלוטת התריס

כיצד נגרם? כשהבלוטה מייצרת כמות נמוכה מדי של הורמונים תירואידים.

התסמינים: עייפות כרונית, גלי חום, עודף משקל לא מוסבר, קווצות שיער שבירות, כאבי שרירים ופרקים ושינה לא סדירה.

אבחון מוקדם: בבדיקות הדם. רמת ה-TSH מעידה על רמת פעילות בלוטת התריס. כל שיעור שבין 0.4 ל-4.5 מילי-יחידה לליטר (MU/L) – מורה על כך שאין שום בעיה בפעילות, ושהיא עובדת כרגיל. אך אם היא מגיעה ל-10 ומעלה, זה מעיד על תת פעילות של הבלוטה.

אופן הטיפול: בשלב הראשון וודאו כי אתם רחוקים מכל סממן שהוא של רעלנים וכימיקלים כגון כלור, פלואור, כספית ושאר מרעין בישין. אדים של הרעלנים הללו שבאים במגע עם בלוטת התריס – גורמים להאטת קצב הפעילות שלה. בשלב השני, קבעו תור לתזונאית שתעזור לכם לבנות תפריט חדש. קרוב לוודאי שרבים מהמאכלים שאתם צורכים, מזיקים גם הם לפעילות הבלוטה. השלב האחרון – אל תזלזלו בפעילות ספורטיבית. ספורט סדיר יעלה את הדופק כמו גם את קצב פעילות הבלוטה.

בדיקת דם לבלוטת התריס (צילום: Shutterstock)בדיקת דם לבלוטת התריס (צילום: Shutterstock)

יתר פעילות של בלוטת התריס

כיצד נגרם? כשהבלוטה מייצרת כמות גדולה מדי של הורמון תירוקסין, בעקבות תהליכים 'קיצוניים' שהגוף עובר – כדוגמת לידה.

תסמינים: קריסת מערכת הדם (שאחת התוצאות שלה היא חום גבוה והזעה מוגברת), ירידה פתאומית במשקל, רעידות בכל הגוף, נשירת שיער קיצונית, חרדות, עצבנות, דופק לב מואץ ופעילות מעיים מוגברת.

אבחון מוקדם: כשערך ה-TSH בבדיקות הדעם עומד על פחות מארבע מילי-יחידה, לליטר.

אופן הטיפול: לעשות כל מה שניתן כדי להרגיע את הנשמה והגוף ולמנוע מתיחות ודאגות, כמו גם הפסקה מיידית של צריכת סיגריות – למעשנים. החומרים המזיקים שבסיגריות, שהניקוטין הוא רק חלק מזערי בהם, גורמים להאטה משמעותית של פעילות הבלוטה. 

הערה חשובה: הכתבה איננה מהווה תחליף לייעוץ רפואי, ובכל מקרה של חוסר איזון בבלוטה, מומלץ ללכת ולהיבדק. 

תגיות:בלוטת התריסבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה