ספרים

תכירו: מי עומד מאחורי חוברות ’בהלכה ובאגדה’?

החוברות הפופולריות הללו נולדו מהיכרות עם אוכלוסייה שאינה בקיאה בהלכה – והפכו ללהיט. הרב דוד נקי, ממחברי החוברות, מספר על המוכר שסגר את חנותו בגלל חוברת, על המפעל שעוצר מידי יום ללימוד משותף, ועל הניסיון להעביר את מסר 'דרכיה דרכי נעם' בכל חוברת

אא

לפני 10 שנים התגוררה משפחת נקי בכרמיאל. הרב דוד שלום נקי, אבי המשפחה, נחשף אז לציבור רחב שומר מצוות שפשוט לא היה בקיא בהלכה. "ראינו המון חוסר ידע בהלכה, כולל בין בעלי תשובה חדשים שאפילו לימוד הלכות מ'ילקוט יוסף' היה קשה להם. אז עלה הרעיון להוציא חוברות בשפה קלה מאד, עם הלכות המבוססות על פסקי מרן. ראש המועצה הדתית של כרמיאל, שאול פרץ, התלהב מהרעיון, ושילם את הוצאות ההדפסה של החוברות הראשונות. עד מהרה, ההשקעה התחילה להחזיר את עצמו. מועצות דתיות רבות ביקשו את החוברות, והציבור החל לרכוש אותם בהמוניו".

התגובות, אכן, היו נלהבות מההתחלה. "רבי דוד אבוחצירא היה מזמין אלף חוברות מכל חוברת חדשה שהוצאנו. מרן – להבדיל בין חיים לחיים – תמך מאד במפעל שלנו ועודד אותו. גבאים ביקשו את החוברות לבתי הכנסת שלהם ובלניות – למקוואות".

הייחודיות של חוברות 'בהלכה ובאגדה' היא בשילוב של שפה קלילה ונעימה עם דברי אגדה המושכים את הלב. הן נמכרות בשישים נקודות מכירה בכל רחבי הארץ, ומחיר כל חוברת – 3 שקלים בלבד. "אנחנו לא מוציאים אותן למטרות מסחר", מדגיש הרב נקי, שהוא אחד מצוות אברכים שמפיק ועורך את החוברות. "אנחנו לא מרשים לחנויות למכור אותן. נקודות המכירה הרשמיות הן בבתים פרטיים: משפחות פונות אלינו ומבקשות למכור מביתן את החוברות". מלבד החוברות הנמכרות תמורת מחיר פעוט, חוברות רבות גם מחולקות חינם כאשר אדם זה או אחר מבקש לתרום את עלותן.

סדרת החוברות סדרת החוברות

עד היום יצאו 17 חוברות, האחרונה מהן, 'להיות את', המיועדת לנשים, יצאה אך לפני חודשיים. "יש חוברות על כל החגים, כולל פורים, חנוכה, וארבע תעניות. יש חוברת על שבת, חוברת על טהרה. החוברת הבאה שאנחנו מתכננים היא על הלכות אבלות, נושא שרבים שואלים עליו".

החוברות לא רק נמכרות בקצב אלא גם גוררות תגובות חיוביות רבות. "יהודי אחד בן 50 אמר לי שהחוברת על פורים חידשה לי המון – עד אז הוא ידע רק מה שלמד בגן", מספר הרב נקי. "יהודי אחר מאילת קיבל שם חוברת על שבת, קרא אותה מהתחלה ועד הסוף, והתקשר להגיד לנו: 'לא ידעתי שזה שבת. חשבתי שרק הכל אסור'. בכלל, אנחנו מביאים את פסקי מרן, בצורה נעימה ובלי איומים, ואנשים רואים שאכן דרכיה דרכי נעם".

לפעמים, מוציאי החוברות זוכים לשמוע על שינויים משמעותיים מאד שהגיעו בעקבות עמלם. "יש לנו מחלק מסור בתל אביב, שמחלק הרבה חוברות בחינם באזורים חילוניים. לפני שנה בערך הוא נכנס לחנות ביגוד חילונית והשאיר שם כמה מאות חוברות. אחרי חודש המוכר החילוני התקשר וביקש את הסט המלא של החוברות, אמר שהחוברת מאד מצאה חן בעיניו. אחרי חצי שנה החנות נסגרה! המוכר חזר בתשובה והחליט שאינו רוצה יותר להכשיל את הרבים בלבוש לא צנוע...עכשיו יש חנות חדשה ומוכר אחר, והמפיץ הודיע לי שהוא מתכוון להגיע לשם בקרוב שוב, עם ערימה חדשה של חוברות..."

החוברת החדשה, 'להיות את', המדברת על תפקידי האישה ביהדות והלכות הנוגעות לה, הביאה גם היא לסיפורים מרגשים. "היתה אישה אחת מחולון שהתקשרה לאשתי, ואמרה שהיא לא כיסתה את הראש עד היום, ומישהו נתן לה את החוברת. היא פתחה, וזה נפתח בדיוק במקום המדבר על חשיבות כיסוי הראש! היא קראה את הקטע במלואו, והשתכנעה. 'המטפחת כבר על הראש שלי', היא הודיעה".

אתם יודעים מהן החוברות שנמכרו הכי הרבה?

"החוברות על שבת ועל טהרה".

הרב נקי וחבריו שואפים שהחוברות לא רק יהוו מקור לעיון בעת הצורך אלא שזוגות ומשפחות ילמדו מהן באופן קבוע. "אנחנו תמיד מדברים על זה שמרן אמר שאהבה אמיתית בין איש ואישה זה כשיש גם משהו רוחני ביניהם, ומציעים לזוגות ללמוד מהחוברות 2 הלכות מידי יום. ברוך השם, יש לא מעט זוגות שעושים את זה. יש גם משפחות שהלימוד שלהם בשולחן שבת הוא מהחוברות".

ולא רק משפחות. "יש מפעל ענק במעלה אדומים, שמקיים מנין למנחה מידי יום. כבר שלוש שנים שאחרי סיום התפילה אחד העובדים נעמד ומקריא הלכות מהחוברות שלנו. כך העובדים קובעים עיתים לתורה גם באמצעו של יום עבודה".

לפרטים נוספים אודות חוברות בהלכה ובאגדה הקליקו כאן.

תגיות:הלכהחיזוקחוברותבהלכה ובאגדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה