חדשות בעולם

אחרי פריז – האם המערב ינסה להביס את דאעש?

בנות בריתה של צרפת מיהרו להביע תמיכה במדינה שסבלה גל טרור חסר תקדים, אבל האם זה אומר שהן יתמכו בפעילות קרקעית של נאט"ו נגד דאעש?

אא

נשיא צרפת, פרנסואה אולנד, קרא לגל הטרור בפריז 'אקט של מלחמה'. בנות בריתו בנאט"ו, ביניהן ארה"ב, בריטניה וגרמניה, מיהרו להביע את תמיכתן בעם הצרפתי. אבל האם פירוש הדברים הוא שהמערב מוכן, סוף סוף, להתעמת חזיתית עם דאעש? נכון לעכשיו, התשובה היא: 'לא'.

את השורשים לאי הרצון המערבי לנהוג בנחישות מול ארגון הטרור שהעניק משמעות חדשה למילה 'מפלצתי', צריך לחפש בתגובה האמריקאית לפיגוע במגדלי התאומים. ג'ורג' בוש מיהר להגדיר את ציר הרשע שלו, וארצות הברית ריסקה שני משטרים בעולם כחלק מהניסיון להשיב לעצמה את תחושת הביטחון. התוצאה: המלחמה העירקית הביאה לכאוס אזורי מחריד שאחראי, בין השאר, להופעתו של דאעש, ואילו המלחמה באפגניסטן ממשיכה בלי סוף נראה לעין, ונכון להיום היא המלחמה הארוכה ביותר שארה"ב היתה מעורבת בה אי פעם – עוקבת בסיבוב אפילו את וייטנאם.

נשיא צרפת, פרנסואה אולנדנשיא צרפת, פרנסואה אולנד

המערב למד את הלקחים מהטעויות האמריקאיות, או כך לפחות משדרת התנהלות המנהיגים, כולל נשיא ארה"ב הנוכחי ברק אובמה. מלחמת האזרחים הסורית מתנהלת באכזריות איומה זה למעלה מארבע שנים, אבל המערב נמנע מהתערבות. 'הקו האדום' שצייר אובמה נמחק בקלות משעשעת כמעט כשארה"ב גילתה שקווים אדומים מילוליים אינם מרתיעים את אסאד. עלייתו של דאעש, על מעשי הזוועה שביצע בנוצרים, ביזידים ובמוסלמים שיעים, בין השאר, הביאה לגינויים חריפים בעולם. אולם כשהגינויים הוכרחו להפוך למעשה – כשהרצח ביזידים איים להפוך לג'ינוסייד, לשמל – ההתערבות היחידה שנקטו בה חברות נאט"ו היתה הפצצות מהאוויר. זוהי שאלה פשוטה של עלות/תועלת: מהאוויר יש למערב עליונות מוחלטת על דאעש. כך, ברית נאט"ו יכולה לאותת רצינות בהתנגדות לדאעש מבלי לסכן את חייליה או לעורר זעם ציבורי.

גל הפיגועים בפריז מוכיח בדיוק מדוע שיטת 'הכתישה מאוויר' היא טקטיקה כושלת. את דאעש לא יהיה ניתן להשמיד מהאוויר. למעשה, מדינות המערב נמנעות אפילו מהפצצה של יעדים אסטרטגיים רבים של הארגון בשל העובדה שהוא פועל מתוך מרכזי אוכלוסייה אזרחית, ומשתמש באופן נרחב במגנים אנושיים. אבל האלטרנטיבה, משלוח חיילים לאזורי העימות בסוריה ועיראק כדי לשלול מהטרוריסטים הקיצוניים הללו את שטח 'הכליפות' ממנו הם פועלים, לא הפכה מעשית יותר בגלל ההרוגים הרבים על אדמת צרפת. בעימות בין המועמדים הדמוקרטיים לנשיאות ארה"ב, שהתקיים פחות מ-24 שעות אחרי גל הטרור בצרפת, אף אחד מהם לא הסכים להעלות את האפשרות של משלוח כוח צבאי למזרח התיכון כדי להביס את דאעש. יותר מזה, אפילו רובם ככולם של המועמדים הרפובליקנים לנשיאות, חבורה ניצית הרבה יותר, לא קראו לצעד הזה. אמריקה בפרט והמערב בכלל עייפים ממלחמות במזרח התיכון ההפכפך והבוגדני.

מה תעשה, אם כן, נאט"ו, ולו כדי לשמור על מראית עין של פעולה? סביר להניח שנראה תגבור של הפצצות מהאוויר ואולי סיוע נמרץ יותר לכוחות הפשמגרה הכורדיים, הכוח הסדיר היחיד שנלחם על הקרקע נגד דאעש. הפשמגרה לכדו לאחרונה את העיר העירקית סינג'ר, שהיא בעלת חשיבות אסטרטגית גדולה לדאעש: ההשתלטות הכורדית על סינג'ר קוטעת קו אספקה חיוני של דאעש, שמחבר בין סוריה לעיר העירקית השניה בגודלה, מוסול. הפשמגרה אמנם לא יכולים לכבוש לבדם חזרה את כל השטחים בעירק ובסוריה שדאעש השתלטה עליהם, אבל סיוע בהפצצות ואספקת נשק הוא כל מה שהם יכולים לקוות לו כרגע. בירות העולם מוכנות אולי להאיר את מגדליהן בצבעי הדגל הצרפתי, אבל אף מדינה לא ששה כרגע לצאת לקרב בשם הדגל הזה – או בשם המערב.

תגיות:צרפתדאע"שפרשנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה