מנוחה פוקס

מה לעשות עם ילד שאוהב לאכול ללא גבול?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: מלמדים ילד לאכול נכון!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש לי ילד שאוהב מאוד לאכול. הוא אוכל בכל ארוחה הרבה מאוד וגם בין הארוחות אוכל ממתקים ופירות. אני אומרת לו שיפסיק, אני מסבירה לו שזה לא בריא לאכול כל כך הרבה, אבל אפילו שהוא בן 10 כבר, הוא כאילו לא מבין וממשיך הלאה. אני פוחדת שישמין וזה גם לא בריא. מה אני יכולה לעשות?

 

מנוחה פוקס משיבה:

"נו, נו, תפתח פה גדול" – כך מוצאות עצמן אימהות משדלות את תינוקן הקטן לפתוח פה ולאכול מה שהן מגישות לו. אותו תינוק גדל ופתאום מוצאת האם את עצמה משדלת את הילד לסגור את הפה: "אבל אתה ילד גדול ואמרתי לך שזה מזיק, אמרתי לך שזה משמין, די, מספיק לאכול!"

והילד גדל ואוכל, כי למד מינקות לאכול. הוא לא סוגר את הפה, כי התרגל לאכול ולטענתו הוא רעב. כן, הוא מאד רעב. כל כך רעב עד שאוכל ללא גבול.

האם באמת לילד הזה שאוהב לאכול נשאר משהו מהלימוד של פעם? מההרגל של הינקות?

כן. ילד גדל בעיקר מתוך החינוך והקניית ההרגלים שאנו, ההורים, מקנים לו. ילד שלומד להתעסק עם אוכל יותר מדי, שגדל על ברכי ההתלהבות מהאוכל, שמרגיש את חששות ההורה מאי האכילה או  מאוחר יותר מאכילת יתר, יגדל, כך סביר, עם משקעים שונים ועם הרבה השקעה ואנרגיה סביב נושא המזון.

מה עושים? איך עוזרים לילד מגיל קטן לגדול מבוגר האוכל נכון? יותר נכון, איך לא מקלקלים את היצר הטבעי של הילד לאוכל?

1. חשבתם שלכם מותר? אתם אוכלים מה שאתם רוצים, נוגסים בנתח של בשר ולא פוסקים, מניחים בצלחתכם עוד פרוסה של עוגת קרם, קונים עוד קרמבו, ועכשיו אתם שואלים למה הם אוכלים? לא תוכלו לומר: לא! לילדכם השמנמן אם אתם לא תעצרו את עצמכם, גם אם אתם רזים ובריאים.

2. הרגילו גם את עצמכם וגם את בני ביתכם לאכול באופן מסודר. לאכול ארוחות מסודרות, ליד שלחן, ללא אכילת ביניים, עם שימת דגש על אכילת פירות, ירקות, והגבלה בפחמימות, בשוקולד, בעוגות ובפיצוחים.

3. אל תעשו מהאוכל עניין לא לטוב ולא לרע. ילדים אינם אוהבים שאומרים להם כל הזמן: תאכל! אל תאכל! אל תדברו בלי סוף על כמה שהאוכל מזיק, אל תגזימו בדברכם על אוכל מזין כעל ערך מקודש שאין נושא אחר מלבדו. רוצים שיאכלו בביתכם פחות? חדלו לדבר על אוכל.

4. אל תפצו את ילדיכם בדברי מתיקה כשתרצו לשמח אותם או לנחם אותם. אם תרוצו להלעיט בשוקולד את בן השנתיים שנפל - הוא ילמד ששוקולד זה הדבר הנפלא. אפשר להחליף את השוקולד במשהו בריא יותר. אם הילד ילמד שהדבר הבריא הוא גם הדבר המנחם – אולי ימשיך להתנחם בו כל חייו. כמו כן, אל תרוצו אחרי תינוקכם עם בקבוק הדייסה כשרק פותח את הפה ובוכה. אל תרגילו אותו שאוכל הוא הדבר המרגיע. בדקו מה חסר לו, ורק אם באמת אמור להיות רעב – הגישו לו את הבקבוק.

5. דאגו שהילדים לא ישתעממו בביתכם יותר מידי, כך לא יזדקקו לאוכל כדי לעשות משהו.

6. לפני שאתם אומרים לילדכם מה לא, אמרו לו מה כן. קשה לעזוב דבר טוב, כשאין תחליף נאות.

7. הכינו לארוחות מאכלים שונים ומגוונים. ילד שילמד לטעום ממאכלים שונים, יהיה קל לו יותר לבחור בעתיד מה לאכול, לפי מה שישמע שמזיק או מועיל לגופו.

8. שתפו את הילדים בקניית מצרכים להכנת הארוחות וגם בהכנת  הארוחות עצמן. ילד שיכין בעצמו את הארוחה - יאהב לאכול מה שהכין, וגם יבין לעתיד איך להכין ארוחה דלה בקלוריות ודלה בשומן. הוא לא יסתמך רק על שלחנכם, כי אם יוכל להכין לעצמו מאכלים ולא להסתפק במאכלים זולים ובלתי בריאים.

9. היזהרו שמרוב רצון להשגיח על הילד  שלא יאכל הרבה, תגרמו לו להתבייש ולהתבזות, שתגרמו לו להיעלב או למחות. שתגרמו לו לשנוא את הדבר ולא לקיימו.

10. אל תכריחו ילד לעשות כפי שאתם אומרים, ילד שמכריחים אותו, מתנקם ואוכל מה שרוצה וכמה שרוצה כשלא תראו ולא תדעו.

כלל ברזל:

אל תדונו את האדם שמתקשה באכילה, עד שתגיעו למקומו.

אם לא התנסיתם בדיאטה, הצורכת משטר כבד ולא תמיד מתגמלת – לא תוכלו להבין מי שהתנסה בזאת.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה