חדשות יהדות

סופית: בית הכנסת בגבעת זאב ייהרס

בימים האחרונים הודיעה נשיאת בית המשפט העליון לרב הראשי לישראל, כי אין באפשרותה להתחשב בדעתו, וכי היא דוחה את הפשרה שהציע, בעניין הריסת בית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב. זאת, כיוון שהוא אינו מהווה את אחד הצדדים בתביעה

אא

נשיאת בית המשפט עליון, השופטת מרים נאור, הודיעה באחרונה לרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף שליט"א, כי היא דוחה את בקשתו למנוע את הריסת בית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב, שככל הנראה נבנה על קרקע פרטית השייכת לפלסטיני.

לטענתה של נאור, הרב יוסף אינו מהווה את אחד הצדדים בתביעה, ולפיכך לא תוכל להתחשב בדעתו. "נשיאת בית המשפט העליון ביקשה שאשיב לכבודו", כתב לרב עוזרה המשפטי, עו"ד רון גולדשטיין, "כי עם כל ההערכה הרבה שהיא רוחשת לכבודו, אין מקום שהנשיאה תיתן החלטות בתיק לבקשת מי שאינו צד להליך. ניתנו בעניין זה פסקי דין והחלטות, ואלה מדברים בעד עצמם".

מכתב הנשיאהמכתב הנשיאה

כזכור, בעקבות ההחלטה על הריסת בית הכנסת, שיגר הרב הראשי מכתב לנשיאת בית המשפט העליון, כשבפיו הצעת פשרה: "הגיעה לידי ההחלטה בנוגע לבית הכנסת 'איילת השחר' ביישוב גבעת זאב", כתב הראשון לציון, "אני פונה לכבוד בית המשפט בבקשה להתחשב בפסיקת ההלכה, שעל פיה כאשר מבקשים להחריב בית כנסת, חובה להתחיל בבניית בית כנסת חדש, ורק לאחר תחילת בנייתו ניתן לסתור את בית הכנסת הישן", אולם הנשיאה כאמור סירבה לכך.

עוד לפני תשובת הנשיאה נאור לרב יוסף, גינה גבאי בית הכנסת, דוד הרוש, את התנהלות בית המשפט העליון בנושא, ואמר כי "השופטת קיבלה מהרבנים הראשיים חוות דעת שאי-אפשר להרוס בית כנסת לפני שנבנה בית כנסת אחר, והיא פשוט לא מוכנה לפתוח את הראש ולחשוב על זה. היא אטומה, אבל נגד המחבלים היא ליברלית. היא רוצה לשמוע אותם, להאזין להם, רק לאימא שאיבדה את בנה היא לא הסכימה להקשיב. בושה וחרפה המדינה הזו".

גם בארגון הרבנים "דרך אמונה", גינו את השופטת על החלטתה. הארגון, התומך בידיהם של המתפללים הנאבקים להשארת בית הכנסת על תילו, אף נפגשו היום עם הרב יוסף. במכתב שנכתב מטעם הארגון ופורסם היום, נכתב כי הם "מוחים בתוקף" על דבריה של השופטת, המבטאים "חוסר הבנה בנושא חמור זה השייך להלכה ולכלל ישראל".

בית הכנסת "איילת השחר" (צילומים: ליאור מזרחי / פלאש 90)בית הכנסת "איילת השחר" (צילומים: ליאור מזרחי / פלאש 90)

עוד נכתב בהודעת הארגון, כי הם "עומדים איתן לצד מתפללי בית הכנסת, יחד עם כל עם ישראל, ודורשים שלא לפגוע במקום", והוסיפו כי, "אדרבה – יש להרחיבו ולהקים עוד בתי כנסיות ובתי מדרשות ברחבי ארצנו". הם ביקשו "לחזק את הצורך באמירה ברורה בעד יישוב ארץ ישראל ועמידתו של בית הכנסת על תילו".

כאמור, יממה לאחר ששיגר את מכתבו הרב יוסף, רוססה על אחד הקירות החיצוניים של בית המשפט העליון כתובת הגרפיטי: "לא הורסים בית כנסת. רוצים מדינה יהודית".

אולם נראה שלמרות הכל, ב-17 לאוקטובר צפוי להגיע לקיצו מאבק משפטי ממושך בן ארבע שנים בנוגע לגורל בית הכנסת. המתפללים כבר נערכים לכך, ומתבצרים בבית הכנסת בהמוניהם על מנת למנוע את הריסתו, שתתקיים לטענתם "בכל מחיר". "יש פה בלוני גז, ואנחנו מסירים את כל הכפפות נגד מדינת ישראל", הבהיר גבאי בית הכנסת. "אנחנו מתבצרים כאן עד שנקבל תשובה שהכול נדחה או בוטל. לא ניתן לשום גורם במדינה להרוס אותו. כזה חילול השם גדול לא יהיה פה".


כאמור, המאבק המשפטי על בית הכנסת, החל בשנת 2011, לאור עתירה שהוגשה לבגץ בידי אזרח פלסטיני, שטען כי האדמה עליה נבנה בית הכנסת – הינה פרטית ושייכת לו. לאחר שנים של דיונים, ביולי 2014, בית המשפט העליון פסק לטובתו של הנתבע, והורה להרוס את המבנה בתוך שנה.

בחודש יוני האחרון, נתבקשו השופטים להאריך את מועד הפינוי לחודש אוגוסט, ובהמשך ביקשו שתי ארכות נוספות – וגם הן אושרו. אולם בהחלטה האחרונה, פסק בית המשפט כי המבנה ייהרס לא יאוחר מה-17 בחודש אוקטובר, ומתח ביקורת כנגד הרשויות המתמהמהות עם ביצוע גזר הדין.

בבית המשפט, ניסתה ההגנה בתביעה, באמצעות עו"ד גלעד קורינאלדי, שנודע כמי שמנע את הריסת בתי הכנסת בהתנחלויות בחבל עזה במסגרת ההתנתקות, להיעזר גם בנימוקים מהמשפט הבינלאומי, המעניקים הגנה משפטית לאתרים דתיים ובתי תפילה מפני הריסה.

מתפללי בית הכנסת אף ניסו להגיע להסדר עם בעלי הקרקע הפלסטינים, והציעו לרכוש את הקרקע בדיעבד או לבצע חילופי שטחים – אולם ניסיונות אלה לא צלחו. בהמשך אף נרתם יועצו המדיני של הנשיא לשעבר פרס, נדב תמיר, לסייע, והמתפללים אף פנו ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן - אולם כל הניסיונות עלו בתוהו. כך שנכון לעכשיו, אם לא יתרחש שינוי מרחיק לכת – מבנה בית הכנסת הקדוש צפוי להיהרס לדאבון הלב עד ה-17 לחודש.

תגיות:גבעת זאבבית הכנסתאיילת השחר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה