אור בשבת - מלאכה?

היום כולנו יודעים שאסור להשתמש בחשמל בשבת, אולם מהו המקור לכך בגמרא, וכיצד הוא סייע לפוסקי הדורות הקודמים? קבלו סוגיה מרתקת מבית מאורות הדף היומי

אא
(מסכת סנהדרין דף עז/ב זרק חץ ותריס בידו)
 
בשנת תרמ"ג הוקמו שתי תחנות הכוח המסחריות הראשונות בעולם לייצור חשמל, אחת בלונדון והשנייה בניו יורק, ופוסקי הזמן נדרשו להגדיר פעולה זו מבחינה הלכתית, כשלהכרעתם השלכות הלכתיות, רובן נוגעות לאיסורי שבת. הפוסקים כולם הכריעו, כי המדליק חשמל בשבת עובר על איסור מן התורה. מעניין לעמוד על שורש הדברים ועל מקור קביעה זו, המתבססת גם על דברי סוגייתנו.
 
בסוגייתנו מבואר כי אדם שהסיר תריס ממקומו וכתוצאה מכך חץ שנורה זמן קצר לפני כן לכיוון המחיצה המשיך במסלול מעופו ופגע באדם שעמד מאחורי התריס והרגו, אינו נחשב כרוצח, אלא כגורם לרצח. זאת, מאחר שהסרת מניעה אינה נחשבת כעשיית הפעולה עצמה.
 
עתה, הבה נבדוק את פעולת הדלקת אור החשמל, הניתנת לביצוע על ידי חיבור שני קצוות של חוטים, אשר באחד מהם זורם חשמל כל העת. מלאכה זו אסורה מדאורייתא, משום שהמדליק מצית בידיו את אור החשמל. אולם, לעיתים, שני קצות החוטים מחוברים ביניהם, אלא שחומר מבודד המונח עליהם מונע את זרימת החשמל. במקרה זה הסטת המתג אינה מחברת מאומה כי אם מסירה את החומר המבודד, ויהי אור.
 
כמובן, מסיט המתג לא יצר את החשמל, ולא דחף אותו, מעשהו מסתכם בהסרת הגורם שבעטיו הופרעה זרימת החשמל עד הנורה. האם אין מעשה זה דומה למסיר התריס ממסלול מעופו של החץ, שמבואר בסוגייתנו שאינו נחשב אלא "גרמא"? סברה זו הועלתה בפני הגאון רבי חיים עוזר גראדז'ינסקי זצ"ל (שו"ת "אחיעזר" ח"ג סי' ס'), אשר דחאה על הסף, תוך שציין כי לשם בירור נוסף של העניין הוא טרח לבית מלאכה של "עלעקטראטעכניק" - חשמלאי, משום שבעלי סברה זו לא השכילו לרדת לעמקה של סוגייתנו, כלהלן.בהמשך גמרתנו מבואר, כי הכופת את חבירו ופתח סכר מים והמים הסמוכים לסכר שטפו בשצף קצף והרגו את האדם הכפות - נחשב רוצח. לכאורה, במה שונה דינו ממסיר התריס הפטור? שניהם פעלו להסרת מחסום! מבאר בעל "יד רמה" כי שני מעשים אלו שונים זה מזה. שכן, המים הסמוכים לסכר נשענים עליו, וכל פעולה בסכר נחשבת כפעולה במים עצמם. לעומת זאת, החץ אינו נוגע בתריס כלל, ופעולה בתריס אינה נחשבת כפעולה בחץ. נמצאנו למדים, כי כאשר פעולת הסרת המניעה אינה מנותקת מהכח הפועל, היא נחשבת כסיוע במעשה ההפעלה [ניתן לחדד הבדל זה על ידי שני המקרים הבאים. א. הסרת מחסום ובעקבות כך משאית שהידרדרה במורד לא נבלמה והרגה אדם. ב. הסרת המחסום לאחר שהמשאית כבר נעצרה באמצעתו, ורק מכח המחסום אין היא ממשיכה להידרדר].
 
מעתה, מאחר שזרם החשמל נעצר כל העת בחומר המבודד המונע ממנו להמשיך ולזרום, שהסרתו היא עיסוק ישיר ומיידי עם הזרם, ויש לדמות פעולה זו למסיר סכר מים, שזרימת המים הראשונים מיוחסת אליו, ואין להשוות פעולה זו למסיר תריס, אשר אינו מתעסק עם החץ כלל.
 
כאמור, מאמר זה עוסק בגוון אחד בלבד של איסור הדלקת חשמל. אך נציין גם את פסק ההלכה הבסיסי של ה"חזון איש" זצ"ל (או"ח סי' נ' ס"ק ז'), כי מלבד איסור ההבערה, אדם היוצר מעגל חשמלי עובר על איסור "בונה".
תגיות:שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה