פרשת לך לך

למה התפלל אברהם על ישמעאל, פרא האדם?

אברהם נביא היה וידע שישמעאל הוא פרא אדם. מדוע, אם כן, הוא התפלל עליו?

אא

בצל האירועים ואווירת המלחמה בטרור המלווה אותנו לאחרונה, אנו מבינים היטב את התואר בו הוכתר ישמעאל עוד בטרם נולד, כאמור בפרשתנו: 'והוא יהיה פרא אדם, ידו בכל ויד כל בו'. על רקע מלחמות המוסלמים והאכזריות המטורפת מבית דאע"ש, הדברים מקבלים משנה תוקף.

ממבט ראשון, מוזר בעינינו הקשר המשפחתי שלנו ל'בני הדודים' הללו. אי אפשר להכחיש את העובדה ההיסטורית שישמעאל הוא בנו של אברהם אבינו – אבי מידת החסד. אך האכזריות של בני ישמעאל סותרת ומבזה את ירושת אברהם. נכון, יש אצל הישמעאלים הכנסת אורחים, יש אצלם אמונה בא-ל אחד, וכל אלה ודאי ממורשת אברהם. אבל האכזריות הזו וה'פראות' שהתורה מעידה עליה כחלק מהמבנה האישי המולד של ישמעאל אומרים דרשני! ואם אין די בפליאה הזו – כיצד נולד בן כזה לאברהם – הנה תמיהה נוספת: כאשר אברהם מתבשר על הולדת יצחק הוא דואג מיד גם לעתידו של ישמעאל ומתפלל גם על כך: "ויאמר אברהם אל האלוקים לו ישמעאל יחיה לפניך". ואכן תפילתו מתקבלת: "ולישמעאל שמעתיך הנה ברכתי אותו והפרייתי אותו והרביתי אותו במאד מאד". ברכה שאכן אנו רואים היום את התגשמותה במספר העצום של מוסלמים בעולם.

מדוע דאג אברהם כל כך לבנה של הגר, ישמעאל? הרי וודאי ידע בנבואה שהייתה לו כי נער זה הוא 'פרא אדם' וכך יהיו גם צאצאיו?

תפקידו של ישמעאל

בעולמם הפרימיטיבי של עובדי האלילים, לא היה מקום להסברה ולשכנוע רציונלי. העמים עובדי האלילים והנצרות הפנאטית (שאף היא סוג של אלילות בהיותה משלבת מוטיבים של האלהת בן אנוש) – לא היו בני שיח אמיתיים. בתקופה זו, מי שהציל את העולם מהתרבות האלילית ודומיה והפיץ הכרה בא-ל אחד – היה ישמעאל.  כן, הוא עשה זאת באמצעים לא דמוקרטיים ולא תרבותיים, אבל זה הדבר היחידי שהעולם הבין אז, שפת הכוח... אמנם, היהדות אינה מחבבת את הפצת הדת בדרך זו. גם מסע שבירת האלילים של אברהם הקטן בבית אביו תרח – שהסתיים בהשלכתו של אברהם לכבשן אור כשדים – אינו מוזכר כלל בתורה  ה'חתם סופר' מפרש זאת בכך שאין זו הדרך המקובלת בתורת ישראל, לא בכוח נגרש את החושך אלא בריבוי האור. וגם אם במצבים חריגים היו מי שנאלצו להזדקק לדרך זו, אין היא מאורחות החיים שהתורה מנחילה

השוטר הפרוע יהפוך למשרת כנוע

כשנזקק העולם ל'שוטר', ולמקל חובלים נגד עובדי האלילים הנבערים, פרא האדם הישמעאלי עשה את תפקידו באותן תקופות וסייע לשנות את פני העולם. אולם משתם תפקידו זה, יש לו משימות פשוטות יותר. כח העבודה והחריצות צריכות לשמש את העם הנבחר – ובני ישמעאל עתידים להיות בביאת המשיח משרתים נאמנים לבני ישראל. 'בני האמה' כפי שהוגדר ישמעאל עצמו על ידי שרה אמנו, אינם מיועדים להיות יורשי אברהם אלא משרתים כאמם הגר. למרבה הצער מאחר ולא זכינו עדיין לגאולה לה אנו מצפים כבר שנים רבות – אנו נאלצים לסבול יחד עם אומות רבות אחרות את ה'ידו בכל'.

תגיות:פרשת השבועפרשת לך לך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה