חדשות בארץ

בנימין נתניהו: "היטלר לא רצה לחסל את היהודים, רק לגרש אותם"

תדהמה: בנאום שמסר אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התבטא הלה על מעשיו הנפשעים של היטלר ואמר כי לא התכוון לרצוח אותם – אלא לגרש אותם בלבד, ואילו מפגש עם המופתי של ירושלים, חאג' אמין אל חוסייני – הוא שגרם לו לבצע בהם שואה. התגובות הקשות לא איחרו לבוא

אא

אמש נשא ראש הממשלה בנימין נתניהו נאום בקונגרס הציוני, במהלכו, "שכתב מחדש" את ההיסטוריה. במהלך דבריו, שעוררו מאוחר יותר סערה רבה, התבטא ראש הממשלה ואמר, כי המופתי חאג' אמין אל חוסיין "טס לברלין. היטלר לא רצה להשמיד את היהודים באותו הזמן, הוא רצה לגרש אותם. חאג' אמין אל-חוסייני הלך אליו ואמר: 'אם תגרש אותם, הם יגיעו לכאן'. 'אז מה עליי לעשות איתם?', שאל. הוא ענה: 'שרוף אותם'".

לאחר מכן המשיך לדבר בגנותו של אל חוסיין, כשהזכיר את סבו, שעלה לארץ ב-1920. "הוא עגן ביפו וזמן קצר מאוד אחרי זה הוא הלך למשרד ההגירה ביפו, שכמה חודשים מאוחר יותר נשרף על ידי פורעים. התוקפים הערבים הללו רצחו כמה יהודים, כולל את הכותב המהולל שלנו ברנר. את התקיפה הזאת ותקיפות אחרות על הקהילה היהודית ב-1929,כמו ב-1921, דרבן המופתי של ירושלים חאג' אמין אל-חוסייני, שמאוחר יותר נדרש לשימוע בשל פשעי מלחמה במשפטי נירנברג, בשל תפקידו המרכזי בניסוח הפתרון הסופי".

לדברי ראש הממשלה, "זה מה שחאג' אמין אל-חוסייני אמר: 'היהודים רוצים להרוס את מסגד אל-אקצה'. השקר הזה בן 100 שנים. הוא התסיס הרבה התקפות. הר הבת עומד על תלו. מסגד אל-אקצה עומד על תלו. אבל השקר עומד גם, עיקש".

דבריו אלה, מעוררים סערה במיוחד לאור העובדה שהיום הוא צפוי להיפגש בגרמניב עם קנצלרית המדינה, אנגלה מרקל ועם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי.

כמו כן, גם לדברי היסטוריונים בעלי שם – אין שחר לדבריו של ראש הממשלה. למעשה, המפגש של היטלר עם המופתי – התרחש כבר לאחר שורה של רציחות המוניות נפשעות, שסימנו בבירור את כוונותיו. כך למשל, פרופ' דינה פורת, העומדת בראש מכון 'יד ושם' ומרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, בראיון שהעניקה לאתר Ynet, היא טוענת כי "אי אפשר לומר שהמופתי הוא שנתן להיטלר את הרעיון להרוג או לשרוף יהודים. זה לא נכון. הפגישה ביניהם הייתה כבר לאחר שורה של אירועים שמצביעים על כך".

ראש הממשלה מדבר אתמול על השואה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)ראש הממשלה מדבר אתמול על השואה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

ביניהם, היא מתארת שורה שלמה של אירועים: "ב-30 בינואר 1939 היטלר נאם ברייכסטאג, ושם אמר חד וחלק, שאם העם היהודי 'יגרור שוב את העולם למלחמה', תהיה התוצאה לא בולשיביזציה של כדור הארץ אלא השמדת הגזע היהודי באירופה – וכל הרייכסטאג קם על רגליו והריע. עמדה מאחורי זה מדיניות", אומרת פורת. "נכון שהדברים נעשו בשלבים, בהדרגה, בתחילה, עד אוקטובר 1940 אכן דובר על האפשרות להגירה, אבל ביוני 1941 גרמניה פולשת לברית המועצות ומתחילה בהרג המוני של יהודים. אנחנו כבר במלחמה וזה אפשרי".

גם פרופסור מאיר ליטבק, מהחוג למזרח תיכון באוניברסיטת תל אביב, חלק על דבריו של נתניהו, וקבע כי רעיון השמדת היהודים הופץ כבר ב-1939. "היטלר לא היה צריך את חוסייני כדי לרצוח את היהודים, זה היה נדבך מרכזי בתפיסת העולם של היטלר. הניסיון לייחס את השמדת היהודים לחוסייני, זה ניסיון של ראש הממשלה להילחם בתנועה הלאומית הפלסטינית", אומר ליטבק.

"חוסייני תמך בהשמדת היהודים, הוא ניסה למנוע הצלת יהודים, הוא גייס ערבים לאס.אס, הוא היה אדם מתועב, אבל עובדת היותו איש מתועב אסור שתמעיט מגודל האשמה של היטלר. מה שראש הממשלה עשה פה זה להפוך את היוצרות, להפוך את חוסייני לדמות המרכזית ואת היטלר לדמות המשנית. אני חושב שראש הממשלה צריך להתנצל, זה זילות של השואה ופגיעה בזיכרון הנספים. הוא הפך את הנאציזם לדבר פחות נורא ממה שהיה באמת. כשראש הממשלה מסלף את השואה הוא עוזר לאנשים שרוצים ליפות את דמותו של היטלר בהיסטוריה. לא צריך לסלף ולשקר".

ואת דבריהם, מחזק גם הפרופסור משה צימרמן, מהמכון לחקר ההיסטוריה הגרמנית באוניברסיטת העברית.  "אנחנו יודעים שחאג' אמין אל חוסייני היה בעד השמדה של יהודים. הייתה נוכחות ותעמולה חזקה שיזם, בשפה הערבית, נגד היהודים ובעלי בריתם הבריטים", הוא אומר. "אבל הוא לא היה היוזם, ולא היה צריך לשכנע את היטלר להשמיד יהודים. הוא עלה לעגלה של היטלר, לא היטלר עלה לעגלה שלו. ברור הרי במה מדובר כאן. על ידי זה שאתה בונה איזו המשכיות מחאג' אמין אל חוסייני לערבים בשטחים, אתה יוצר דיסקרדיטציה לערבי באשר הוא".

דבריו של ראש הממשלה, עוררו סערה גדולה וגונו בכלי תקשורת שונים ואף בידי שרים שונים מהאופוזיציה. 

תגיות:היטלר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה