סיפורים אישיים

מהכנסייה לבית הכנסת

סיפורו של הרב יהודה פרץ, שגדל כנוצרי ועמד להפוך לכומר, עד לאותו רעיון שצץ במוחו - לקרוא את התנ"ך בשפתו המקורית. מסע של מסירות נפש

אא

במשך 17 שנות חייו הראשונות חי אלפרדו דיאז כנוצרי מן המניין. הוא נולד בעיר הנמל המכסיקנית וורקרוז לאב ששימש כראש כנסיה של קהילה נוצרית אדוקה, וכמו שאר בני משפחתו ביקר בכנסייה, למד תנ"ך ואף כמעט הוסמך לכמורה. אולם רגע לפני הצעד הגורלי הוא התגייר, עלה לארץ והפך לרב.

אלפרדו דיאז נולד לאבא סיקסטו ואמא ליליאנה. במשפחתו שישה בנים וארבע בנות. הוא למד בבית הספר העירוני, ביקר בכנסייה ועסק בספורט. עד כאן סיפור די שגרתי של כל ילד נוצרי ממוצע.

"השתייכנו לאיחוד 'נוצרים בעד יהודים'", מתחיל הרב יהודה פרץ את סיפורו. "עבורנו היו היהודים העם החשוב בתבל, אם כי לימדו אותנו שהיהודים לוקים בעיוורון בקשר לזיהוי 'אותו האיש' כמשיח".

בקהילה של אלפרדו נהגו לקרוא תנ"ך על בסיס קבוע. "כל אחד היה מביא איתו ספר תנ"ך לכנסייה, הכומר הראשי היה מציין פסוק מסוים, והראשון שמצא את הפסוק התבקש לצטט אותו באוזני כולם. לאחר מכן קם כל אחד מהנוכחים והסביר את הפסוק לפי תחושתו והבנתו האישית. כאמור, הייתי צעיר מאוד, אך כאשר פרשתי פסוקים היו זקני החבורה זוקפים גבה. במשך הזמן טענו הנוכחים שיש לי תפיסה מעמיקה לצד גישה מקורית, והחלו להכשיר אותי לשמש בתפקיד פעיל בכנסייה. עצם ההתאמה שלי לתפקיד לא הייתה כל כך פלאית, שכן ראש הכנסייה היה לא אחר מאשר אבי". ואכן, בסביבות גיל 14 התחיל אלפרדו לשרת בכנסייה.

"למדנו גם את הברית החדשה", מספר אלפרדו, "וכאשר נתקלנו בסתירות בולטות בינה לבין התנ"ך - היינו מנחשים את התשובות. אתם יכולים לתאר לעצמכם קבוצת אנשים שיושבים עם תנ"ך ללא שום פירושים, מצטטים פסוק וכל אחד מתבקש לפרש את התוכן לפי נטיות ליבו. האם יש סיכוי בדרך הזו להבין משהו אמיתי?!".

אלפרדו מבין כי אנשי הכנסייה הנאורים המתיימרים "ללמוד" את התנ"ך עסוקים בעצם בניחושי סרק!

שלוש שנים עוברות. אלפרדו מנסה לקבל תשובות לתהיותיו אך ללא הועיל. בגיל 17 הגיעו אביו וזקני הכנסייה למסקנה שהגיע הזמן למשוח את אלפרדו הצעיר לתפקיד, והחלו להכין אותו לטבול לנצרות. הטבילה לנצרות הייתה תהליך מתבקש גם לנוצרי בן קהילתו, שכן היה צריך להוכיח על ידי כך את רצינותו ונכונותו בעניין קבלת ההחלטה החדשה להפוך לכומר.

"כאשר הציעו לי את התפקיד לא גיליתי את המתרחש בתוכי, רק ביקשתי הארכה ונימקתי שאיני מרגיש בשל לתפקיד. היה לי ברור שלא אעשה שקר בנפשי. אם אקבל את התפקיד אמלא אותו בשלמות, ללא הטלת ספקות. בשלב זה עדיין לא היו לי מורי הוראה או רבנים, חייתי בחושך ונזהרתי מלנקוט צעדים מסוכנים".

בינתיים שלח אלפרדו את שאלותיו לכנסיית הוותיקן, שנחשבת בנצרות הקתולית לסמכות הדתית הגבוהה ביותר. "לצערי התשובה שקיבלתי פוגעת באינטליגנציה של אנשים. אמרו לי שהדברים ששאלתי לא ניתנים למענה. פשוט טייחו הכול", הוא מספר.

ואז הגיע הקש ששבר את גב הגמל. בוורקרוז עגנה אנייה ספרדית עמוסה בספרי תנ"ך בתרגומים שונים. "לא ידענו את לשון הקודש, ולמדנו את התנ"ך בתרגומו לספרדית. כאשר שמענו שניתן להשיג ספרים בתרגומים נוספים, החלטנו לרכוש את כל סוגי ההוצאות על מנת לערוך השוואות ביניהן, וכך אולי ליישב את הסתירות השונות. הגיעו לידינו לפחות עשרה סוגי ספרים, וכאשר ערכנו השוואות גילינו שכל מתרגם הסביר את הדברים כראות עיניו". במילים אחרות, אלפרדו נדהם לגלות ששיטת הניחושים לא פסחה גם על המתרגמים.

שנה עברה. אלפרדו חגג 18. בשנה זו הוא נכנס לשני פרויקטים חשובים בחייו: לימודים וספורט. הוא למד ארכיטקטורה במכללת Cetmar שבבורה-קרוז, ושיחק במשך שנה בקבוצת הבייסבול המקצועיתMexico national baseball team, שייצגה את מכסיקו בארה"ב במסגרת הליגה הלאומית. חייו באותה תקופה התפצלו לשלושה חלקים: בבוקר למד במכללה, בצהריים עסק בספורט, ובערב שקע בחקר דתות.

"לרגע לא היה לי ספק בעצם הנהגת הבורא את עולמו, אבל משהו באמונתי הנוצרית לא הסתדר לי. במשך כל התקופה הזו הייתי מצוי בוויכוחים עם מוסלמים ומאמיני יתר הדתות. להתווכח עם יהודים זה דבר שלא היה בא בחשבון. למרות שמאוד הערכנו את היהודים, הרי היהודים הינם עיוורים. הדבר האחרון שחלמתי לעשות, זה לפנות לכיוון ההוא".

באותה תקופה, היה אלפרדו הצעיר בסערת רגשות אותה נהג להפיג בלילות, על שפת הים, בחברת הגיטרה. "ישבתי בחושך וביקשתי מה' שיאיר את דרכי. יום אחד צץ בראשי רעיון: ללמוד את התנ"ך בשפתו המקורית, ללא שום תרגום! החל מאותו רגע חל בי שינוי".

מיד לאחר ההחלטה, פגש אלפרדו לראשונה בחייו, אדם יהודי.

"אל עירנו הגיע יהודי יליד עדן שבתימן, שהתגורר בשכונת סטמפורד היל שבאנגליה. למען האמת הוא נראה כמו כל אדם רגיל, נטול כיפה. עד אז לא הכרתי יהודים, ולא חשבתי שיהודי צריך להיראות אחרת. יהודי היה מבחינתי 'ממלכת כוהנים וגוי קדוש'. בשבילי כל יהודי היה כהן שמשרת בבית המקדש, ולא עלה בדעתי איך עליו להיראות. למדנו בתנ"ך שהשם בירך את אברהם ואת זרעו אחריו, ולכן רציתי מאוד להזמינו אלי הביתה כדי שהברכה תחול בביתי".
 
כאמור, בקהילה של אלפרדו היו היהודים אהודים מאוד. הכינויים שנתנו להם העידו על כך: "האחים הגדולים" ו"שגרירים של בורא עולם" היו כינויים נפוצים. "כשהיהודי הגיע, כולם עמדו בתור כדי לזכות לגעת בו. ביקשנו לשמוע ממנו יהדות, והוא התחיל לספר מאמרי חז"ל. לנו לא היו חז"ל ולא מפרשים. לראשונה בחיינו שמענו דברים שמשלבים הכל יחדיו, ומצטלבים עם מה שקראנו בתנ"ך. כששאלנו אותו מאיפה הוא שואב את ידיעותיו, הוא הסביר שלצד התורה שבכתב נתן ה' גם תורה שבעל פה. כל כך שמחנו לשמוע את דבריו, שכל מילה שאמר הייתה עבורנו גילוי חדש. למרות השעה המאוחרת אפילו הילדים ישבו רגועים ולא הרעישו. כולם הרגישו שמדובר במעמד מיוחד".
 
ואכן, את אותו לילה בני הקהילה לא שכחו כל כך מהר...
 
"כעבור מספר ימים הגשתי לו חבילת שאלות לפתרון. הוא היה כנה וענה לי: 'אני לא יודע לענות עליהן. אבל חשוב לי שתדע שזה לא בגלל שאין עליהן תשובות. אם אתה רציני אני מזמין אותך לקהילה היהודית במכסיקו-סיטי. שם ישנם רבנים שאליהם ניתן להפנות שאלות'". אלפרדו היה באמצע סמסטר לימודים ושקוע במשחקי בייסבול. איך יעזוב הכל וייסע פתאום למכסיקו סיטי?
 
"לא הייתי מספיק משוכנע בצורך לנסוע, כדי שאוכל לשכנע אחרים בחשיבות הנסיעה. דבר אחד היה ברור לי: הזדמנות אסור להחמיץ! ידעתי שאם לא אצטרף עמו לנסיעה, ייתכן שאפסיד נצח. החלטתי לנסוע מבלי להסביר".
 
היה זה לפני 25 שנים, בתקופת האביב. אלפרדו מגיע למכסיקו סיטי, ובפעם הראשונה בחייו נוכח לראות בתפארתו של עם ישראל. "הגעתי לקהילה ביום רביעי, ובליל שבת לקח אותי ידידי היהודי, ניסים יוסף, לתפילת היהודים בבית הכנסת. הוא החליק בקלות פנימה, ואני נותרתי בחוץ, מאובן. כעבור כמה דקות הוא הבחין שטרם נכנסתי, ויצא החוצה לחפש אותי. הוא ראה שמיררתי בבכי והניח לי. פתאום הבנתי שהתנ"ך אינו ספר היסטוריה. התנ"ך חי!".
 
"את התנ"ך ידעתי כמעט בעל-פה. חזרנו עליו כל הזמן, כי לא למדנו ספרים נוספים. נזכרתי בפסוק בתהילים שנהגתי לקרוא בכנסייה, 'אחת שאלתי מאת ה', אותה אבקש שבתי בבית ה' כל ימי חיי'. 'האם אדם מסוגל לשאיפה כזו?', שאלתי את עצמי כל הזמן. אני מבין את הרצון לשהות בבית ה' שעתיים-שלוש, אבל 'כל ימי חיי'? לא היו לי כלים כדי לקלוט זאת. כאשר עמדתי מול בית הכנסת במכסיקו סיטי, התרגשות אדירה אחזה בי ובאותו רגע הבנתי למה שאף דוד המלך".
 
במכסיקו סיטי אלפרדו קיבל מענה הולם לכל שאלותיו. מהר מאוד הוא גילה את האמת, ומשם הדרך למימושה הייתה ברורה לו. הוא התגייר, עזב את מכסיקו, עלה לישראל, התחתן והשתקע בחשמונאים. למרבה הפלא רבים מבני קהילתו עשו תהליך דומה, ביניהם אמו (המתגוררת כיום בירושלים) ותשעת אחיו הפזורים ברחבי הארץ בריכוזים חרדיים. בהנחיית רבנים, היה עליהם להשתקע במקומות שונים, בנפרד אחד מהשני, כדי לעבור את השינוי בצורה קלה יותר. 
 
שלא כמו בכל סרט הוליוודי, כאן הסוף לא היה רומנטי במיוחד. אב המשפחה והאחות הבכורה העדיפו להישאר נוצרים ונותרו במכסיקו. הגיור של בני המשפחה היה קשה מאוד לאב, אך לבסוף הוא נאלץ להשלים עם המהלך. "הרב בן ציון אבא שאול זצ"ל הדריך אותי שלא לדבר עם אבא בכלל בכל הקשור ביהדות, אלא להתמקד אך ורק במצוות כיבוד הורים. הדבר היחיד שאמרתי לו בנושא היה: 'אבא, אתה בעצמך התפללת כל החיים עלינו, על ילדיך, שנגדל ונהיה עבדי ה'. והנה, עכשיו אני עבד ה' באמת. אם אני מצטרף לעם ישראל - זו ההתגשמות של התפילות שלך'. על זה לא היה לו מה להשיב". 
 
מראהו של הרב יהודה פרץ לא מסגיר במאומה את המסע שעבר. כיפה שחורה לראשו, חולצה מכופתרת לגופו, חליפה שחורה מעל. על פניו, יהודי חרדי מן המניין. כל אלה לא מונעים ממנו לזכור מאין הגיע ובאיזו מתנה זכה. "אני עדיין זוכר את פליאתי באותה שבת שעשיתי במכסיקו סיטי , כיצד היהודים משלבים בעבודת השם את החומר לצד הרוח. פתאום קלטתי את משמעות הקדושה באופן אחר לגמרי. אני מדמה זאת למיליוני יתושים שירצו לייצר דבש - אך הם אינם מסוגלים כי הקב"ה העניק את הבלעדיות לייצור הדבש לדבורה. מיליוני גויים מדברים על קדושה, אך הם לעולם לא יגעו בערך הזה כי עם ישראל קיבל עליו בלעדיות!".
לפני כחמש עשרה שנה יזם בימאי מכסיקני הפקה קולנועית סביב סיפורם של בני הקהילה בכלל, וסיפורו של יהודה-אלפרדו בפרט. לדברי הרב, בימים אלו מגיעה העבודה על הסרט לקראת סיומה, ובקרוב הוא יוקרן בבתי הקולנוע השונים.
 
להזמנת הרב להרצאות אודות סיפורו האישי, ניתן לפנות לטל' 050-875-6581.

סייעה באיסוף החומרים: שרה גרוס

 

תגיות:סיפור אישייהודה פרץכומרנצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה