בריאות ותזונה

מהם פרחי באך, וכיצד הם מייצרים אנרגיות חיוביות?

מהם צמחי באך? ממה הם מורכבים? האם הם באמת כה יעילים? כיצד הם פועלים נגד חרדות? האם השיפור מורגש מיד בתחילת הטיפול? הניה לוברבום ראיינה מומחית לנושא, והרי התשובות לפניכם

פרחי באךפרחי באך
אא

הניה שלום,

לאחרונה קראתי ושמעתי הרבה אודות ד"ר באך – אותו רופא אנגלי שפיתח זנים שונים של צמחי מרפא, ומומחים טוענים שהם יעילים מאד לחרדות למיניהן. אני מבקשת ממך להתעניין בעבורי או לבקש ממומחה לנושא לכתוב יותר בהרחבה על הצמחים הללו לפני שאני מתחילה להשתמש בהם.

האם הם באמת כה יעילים? האם יש צורך לגשת למומחה או לרופא לפני שנוטלים אותם, או שניתן לקנותם סתם כך בבית מרקחת? האם זה יכול לבוא במקום טיפול פסיכולוגי? כיצד זה פועל נגד חרדות? האם השיפור מורגש מיד בתחילת הטיפול? שמעתי מחברה שנוטלת את הצמחים כבר שבועיים, ועדיין כמעט ולא ניכר שינוי לטובה... אודה לך אם תפרטי בנושא.

תודה – טובה.

* * *

לטובה שלום רב,

שמחתי על ההזדמנות שנתת לי להכיר את נושא "תמצית פרחי באך" ולכתוב עליו.

על "פרחי באך" ידעתי רק מפרסומים בעיתונות ומהתייחסויות של נשים שהכירו מישהי שהשתמשה בהם או שממליצה עליהם, והייתי די ספקנית לגבי התועלת שניתן להפיק מהם. עלי לציין שלאחר ראיון עם מומחית לתמציות "פרחי באך" דעתי השתנתה, ואני מאמינה שכדאי לנסות.

נפגשתי עם פרידה, יועצת לפרחי באך, וביקשתי לשמוע ממנה: מהם פרחי באך? כיצד משתמשים בהם? מה הניסיון שהצטבר בארץ ובעולם בנושא?

פרידה יידעה אותי שהאדם שגילה את השימוש בתמציות הפרחים היה ד"ר אדוארד באך בשנות ה- 30 באנגליה. מלבד היותו רופא, היה ד"ר באך גם בקטריולוג, ותוך כדי עבודתו התעוררה אצלו ריאקציה פנימית למה שהיה רגיל לעשות: להחדיר נגיף, שהוא גורם שלילי, לגוף האדם כדי לרפאותו.

יום אחד סגר ד"ר באך את הקליניקה שלו ויצא לחיפושים. הוא האמין שבטבע ישנו מרפא לתחלואים. מניסיונו בעבודה עם חולים נוכח לראות, שמה שעשה עד כה היה טיפול בסימפטומים שהתגלו אצל האנשים. כשהסימפטומים נעלמו, לאחר זמן מועט, האנשים חזרו עם סימפטומים דומים, ולמעשה, לא נרפאו.

כמו כן, הוא שם לב שישנו קשר בין סוגי מחלות לטיפוסי אנשים. כלומר, טיפוסים מסוימים חלו במחלות מסוימות.

הוא הבחין ב-7 קבוצות של מצבי נפש:

א. פחד.

ב. חוסר בטחון.

ג. חוסר עניין בהווה.

ד. בדידות.

ה. רגישות יתר לרעיונות ולהשפעות חיצוניות.

ו. דיכאון או ייאוש.

ז. דאגת יתר לזולת.

לכל קבוצה כזו התאים מספר תמציות עם אפיונים מיוחדים. הוא לא התייחס לבעיה הגופנית הספציפית, אלא למצב הנפשי שגרם לה. הוא טען: "אין מחלות, יש אנשים חולים". לכן, חשוב לרפא את האדם, ככתוב: "לב שמח מביא מרפא ורוח נכאה תייבש גרם".

מצב נפשי בלתי הרמוני יעכב הבראה גופנית ויפגע במערכת החיסונית. פחד או דאגה הנמשכים לאורך זמן מדלדלים את החיוניות, פוגעים במערכת החיסונית והאדם נעשה פגיע למחלות ולזיהומים.

 

פרידה, אם באה אלייך מישהי הסובלת מהצטננויות תכופות, האם תתני לה תמצית לחוסר בטחון או לדאגת יתר לזולת? איך זה פועל?

"אכן, לפי שיטתו של ד"ר באך לא משנה מה טיבו של הסימפטום הפיסי או מהי המחלה ממנה סובלים. אני מראיינת את האשה, שואלת שאלות, בודקת את סגנון החיים, מבקשת להעלות זכרונות מן העבר, נטיות, דרכי התנהגות, מחשבות והרגשות, ואז אני מאבחנת מהי הבעיה הרגשית העיקרית בה היא "תקועה". לפי זה אני מתאימה לה את התמצית המתאימה. היא מקבלת בקבוקון, המכיל תרכובות של כ- 7 צמחים שונים, מתוך ה- 38 המתאימים ביותר לבעייתה ולנטיותיה.

ייתכן ואותה אשה, הסובלת מהצטננויות, תאובחן כטיפוס הלוקח אחריות יתר, המרגיש צורך לנקוט תמיד צעדים, מעמיס על עצמו עוד ועוד, ואז היא תחוש עייפות, בלבול ולחץ, הנובע מכך שלא עמדה בציפיות שלה מעצמה, והתגובה הגופנית תהיה הצטננות והידבקות בווירוסים שונים על כל צעד ושעל.

התמצית נלקחת דרך הפה או במריחה על העור, 4 טיפות 5 פעמים ביום. הטיפול הוא איטי. לפעמים רואים תוצאות מיידיות אפילו אחרי שבוע ולעתים יש להתאזר בסבלנות, כי ההשפעה היא מצטברת. אורך הטיפול שונה ממקרה למקרה: ממספר שבועות ועד שנה וחצי. הכל תלוי באורך הזמן שהבעיה קיימת, וכן, באישיות של האדם. הקצב הוא אינדיבידואלי.

לעתים נותנים תרכובת ראשונית לעזרה ראשונה, ולאחר זמן משנים את התרכובת לפי הצורך.

 

האם טיפול זה יכול לבוא במקום טיפול פסיכולוגי?

"למי שסובל מבעיה עמוקה ושורשית, הטיפול בתמציות באך יכול להשלים טיפול פסיכולוגי ולעזור בהצלחתו, אך לא לבוא במקומו. לבעיות קלות ניתן להסתפק בנטילת התמציות".

 

האם קיים סיכון בלקיחת התמציות, או ישנן תופעות לוואי?

"בהחלט לא! אין כל תופעות לוואי, והשימוש לא יגרום להתמכרות. בחלוף הבעיה מפסיקים את הטיפול וזהו זה. כמו כן, ניתן ליטול את התמציות עם כל סוגי התרופות, ואין כל השפעות סותרות".

 

איך הגעת לעסוק בפרחי באך?

"לפני כשש שנים כוסה אחד מילדי, בהיותו בן 5, בפריחה. פניתי לרופא ילדים והוא המליץ לי לערוך סדרת בדיקות על מנת לגלות לאילו מזונות הילד אלרגי. זה היה נראה לי קצת מוגזם. באותה תקופה שמעתי על שיטת פרחי באך, ופניתי למומחית בנושא. היא התאימה לילד תמציות פרחי באך, והפריחה חלפה כלא היתה. פניתי אליה בעניין הרטבת ילדים, וגם כאן זה פעל.

אני עצמי חליתי בדלקת ריאות קשה. הוספתי לטיפול באנטיביוטיקה גם טיפול ב"צמחי באך", חזרתי לכוחותיי וההחלמה היתה מהירה עד כדי כך שגם הרופא היה מופתע. אמרתי בליבי שיש כאן משהו שכדאי ללמוד ולהכיר אותו לעומק. למדתי את השיטה והתחלתי לעזור לבני משפחתי בהצטננויות, אלרגיות, ילדים חסרי בטחון, מניעת חרדות לפני בחינות, כניסה לגן חדש, בית ספר, ישיבה ועוד. הדברים פעלו, ראיתי תוצאות מפליאות, ואז התחלתי לעזור גם לאחרים בבעיות דומות, כמו: גמגום, חרדות שונות, אלרגיות, פטריות עקשניות, אי שקט, חוסר בטחון עצמי, עזרה לאנשים שרצו להחליף מקום עבודה, שרצו לבצע פרוייקט מסובך, שרצו להצליח בלימודים, במבחנים ועוד ועוד".

 

כיצד פועלים פרחי באך על חרדות?

ישנם סוגים שונים של חרדות ומספר רב של תמציות המתאימות לחרדות השונות.

לדוגמא, ישנה תמצית העשויה מצמח המימולוס והיא עוזרת להירפא מפחדים שהמקור שלהם ידוע. כמו: פחד מכלבים, מחושך, מבדידות, מזקנה, ממוות, ממחלות, מלהופיע בציבור, פחד גבהים, פחד ממקומות סגורים, מטיסה, ממבחן ומכאב.

האדם הסובל מפחדים אלו נוטה בדרך כלל להסתיר את פחדיו, משום שיש לו גם פחד להידחות מפני אנשים. הוא חש בושה ונוטה להסמיק ולגמגם.

המימולוס עוזר, בין היתר, גם לילדים מפוחדים הקשורים לסינר האם, ולילדים ביישנים וסגורים. הסימפטומים הפיסיים האופייניים לאדם הסובל מהחרדות הנ"ל הם פרצי הזעה, גמגום, חולשה, נדודי שינה, תיאבון ירוד, הסמקה, חיוורון, צחוק עצבני ואגרסיה. הם רגישים באזור החזה, ובגלל החרדה הם גם מתקשים לנשום נכון.

בנוסף, ישנה תרופת הצלה הנקראת "רסקיו". היא מורכבת מ- 5 תמציות, וטובה לשימוש במקרי חירום: לאחר מכה חזקה, שוק, תאונה, נטייה לעלפון, התנהגות היסטרית, כוויות, פציעות, חתכים, פחד מרופא שיניים, בשורות רעות, לפני לידה ואחריה. במקרי אובדן הכרה, התכווצויות, חום גבוה וחוסר הכרה, יש למרוח מספר טיפות במקום הדופק ומיד תורגש הקלה.

 

יש מקרים בהם השימוש בתמציות פרחי באך לא נשא תוצאות?

"הניסיון מוכיח שהתמציות עזרו ב- 80% מהמקרים. כמו בכל תרופה אחרת, אין הצלחה מלאה של 100%, אך הצלחה של 80% הינה בהחלט הצלחה יפה.

כיום השימוש בפרחי באך נעשה יותר ויותר נפוץ, כמו כל הרפואה האלטרנטיבית, התופסת מקום נרחב בתודעת הציבור. צמחי באך מרפאים את האדם, הופכים אותו ליותר מאוזן, יותר חיובי ומשוחרר, ולכזה היכול להשתמש ביכולות ובאנרגיות שלו בצורה מאוזנת ובונה. כל זאת על ידי חיזוק האנרגיות הגופניות שלו באופן טבעי, ולא על ידי חומר כימי, הנוגע רק בסימפטום ולא בשורש הבעיה".

 

יש לך סיפורים פיקנטיים על הצלחות מיוחדות?

"כן בהחלט! טיפלתי בילד בן 3 שמרט את פאותיו מתוך עצבנות. לאחר מספר חודשים בהם נטל את התמציות הוא נרגע וצמחו לו פאות חדשות ויפות.

בחורה אסטמטית, שהשתמשה במשאף מספר פעמים ביום, נטלה את התמציות, ולאחר מכן חלפו ההתקפים, ויותר לא נזקקה למשאף. מלבד זאת, סיפרה על עצמה שקיבלה יותר בטחון, הפכה ליותר אופטימית ואסרטיבית ואפילו שאלה בדאגה אם היא לא תהפוך ליותר מדי חוצפנית... הרגעתי אותה שפרחי באך עוזרים לחזק את האישיות, אך אינם גורמים לפריצת גבולות".

 

איך היית מסכמת את הייחודיות של השיטה?

"שיטה טבעית ופשוטה, המזרימה אנרגיה חיובית לגוף ולנפש. האנרגיה השלילית הולכת ונעלמת בהדרגה, והאדם הופך ליותר מאוזן".

"לסיום", אמרה פרידה, "יש לזכור לפני הכל, שהקב"ה הוא רופא כל בשר והוא המרפא. הצמחים, התמציות והמטפלים למיניהם, הם רק שליחים. אסור לשכוח להתפלל ולבקש רפואה שלמה.

גם אני, לפני הטיפול והרכבת התמציות לאדם, מזכירה לעצמי שאני רק צינור להעברת ידע, עזרה ותמיכה לאנשים, ומתפללת ומבקשת תדיר מהחונן לאדם דעת: "חנני מאיתך חכמה בינה ודעת, שלא תצא מכשלה תחת ידי, ושאזכה שהאדם שהגיע אלי לא יוסיף עוד לסבול ויירפא. יהי רצון שתשלח במהרה רפואה שלמה מן השמים, רפואת הנפש ורפואת הגוף, לכל חולי עמך ישראל, אמן".

* * *

מאז הראיון עם פרידה עברו למעלה משלוש שנים. בינתיים למדתי את הנושא, ואני מציעה "פרחי באך" למטופלות שלי. כמו כן, אני מתאימה אותם לילדים ולמבוגרים למגוון של בעיות, ורואה הצלחה רבה בטיפול באמצעות הצמחים.

כחסידה של הגישה ההוליסטית, אני רואה ברכה בשילוב של טיפול פסיכולוגי עם טיפול בפרחי באך.

הניה לוברבום היא עו"ס קלינית, תרפיסטית מנהלת מגן​

 

עוד באותו נושא:

 

מהו שורש המחלות על פי חז"ל? צפו:

 

תגיות:בריאותפרחי באך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה