דמויות ביהדות

10 עובדות על רבי יהודה הנשיא

10 עובדות על רבי יהודה הנשיא: הוא היה נשיא הסנהדרין, עשה היסטוריה בכך שהעלה את התורה שבע"פ על הכתב, והיה עשיר שהסתפק במועט

רבי יהודה הנשיא | קבר רבי יהודה הנשיארבי יהודה הנשיא | קבר רבי יהודה הנשיא
אא
יום פטירתו של רבי יהודה הנשיא חל ביום שני בערב וביום שלישי עד השקיעה, ט"ו כסלו. השנה, תשפ"א 2020, יצויינו ביום זה 1803 שנה לפטירתו של רבי יהודה הנשיא, נשיא הסנהדרין, עורך המשנה, תנא בדור החמישי, נצר לשושלת הלל הזקן וחותם תקופת התנאים.
 

להלן 10 עובדות על רבי יהודה הנשיא,

1. רבי יהודה הנשיא, שזכה לכינוי המקוצר "רבנו הקדוש", נקרא "נשיא" בזמן שהותו בארץ ישראל ו"רבי" בזמן היותו בבבל.

2. לפי הנמסר לנו מחז"ל, נולד רבי יהודה הנשיא בין השנים 135 ל-137 לספירה, בתקופת גזירות השמד של אדריאנוס, מעט לאחר מרד בר כוכבא.
 
3. בתקופת נעוריו למד, בין היתר, מפי רבי שמעון בר יוחאי (מחבר ספר הזוהר)  ומפי אביו, רבן שמעון בן גמליאל. כבר בהיותו בן שלושים נתמנה רבי יהודה לנשיא הסנהדרין.
 
4. רבי יהודה שלט במספר שפות, ביניהן ארמית, עברית, יוונית, רומית וסורית. הוא דיבר יוונית, שהייתה אז שפת החכמים וגדולי המדינה, והתנגד ללשון הסורית המדוברת בין ההמון. בביתו, לעומת זאת, הקפיד על דיבור בלשון הקודש. מסופר על השפחה בביתו ששלטה במכמני הלשון העברית, עד כדי כך שחכמים למדו ממנה פירושן של מלים שלא הכירו מן ההלכה ומן המקרא.
 
הרב הרצל חודר בסרטון קצר על רבי יהודה הנשיא. צפו:
 
 
5. המפעל המרכזי והחשוב ביותר של רבי יהודה הינו כמובן עריכת התורה שבעל פה – הלא היא המשנה – וחתימתה הסופית. המשנה חולקה על ידו לנושאי אב ("סדר"), וביחד לששת סדרי משנה: זרעים, מועד, נשים, נזיקין, קדשים וטהרות.
 
6. מעבר לצדקותו הגדולה, נודע רבי יהודה בעושרו כמאמר התלמוד "תורה וגדולה במקום אחד". הוא תמך בבתי המדרש ובתלמידי חכמים והיה ידוע בנדבנותו. בימיו נוספו על נכסי בית הנשיאות שטחים רבים בעמק יזרעאל, בגולן וכנראה אף בעמק הירדן שם גידלו את פרי האפרסמון היקר, ממנו הפיקו בשמים ומרקחות רפואה. לתוצרת הזיתים, היינות והבשמים של בית רבי נוספו גם מינים משובחים לתעשייה וליצוא כגון פשתן לאריגה ודגים. למרות עושרו הרב, והפאר והשררה שנהג בהם כלפי חוץ, כלפי עצמו נהג רבי בהסתפקות במועט ואף בסגפנות.
 
7. מעבר לקשריו המצוינים עם שלטונות רומי, ידוע כי רבי יהודה היה בקשר מצוין גם עם אנטונינוס קיסר ונשאלת השאלה איך ולמה. מסתבר שהקשרים החלו עוד מאמהותיהם של השניים שהיו מיודדות מאוד. המדרש מספר על כך ששתיהן ילדו באותו הזמן - זו את יהודה וזו את אנטונינוס. באותו זמן ממש הייתה גזירה של מלכות רומי על עם ישראל שלא ימולו את הבנים, ומי שימול את בנו יומת. רבן שמעון בן גמליאל, אביו של רבי יהודה הנשיא, החליט למול את בנו בכל זאת, ועשה זאת בסתר. השר של אותה העיר שמע על כך, והלשין עליו אצל המלך. בהמשך לידיעה זו ציווה המלך להביא אליו את רבן שמעון בן גמליאל ובנו, כדי להיווכח באמיתות ההלשנה. הוריו של יהודה התינוק יצאו לכיוון חצר המלך, אך בדרך נכנסו לבית הוריו של אנטונינוס, ואמו הציעה  להשאיר את בן חברתה המהול בביתה ולקחת לקיסר את בנה התינוק - אנטונינוס. לאחר ההחלפה, בכה אנטונינוס והרבנית הניקה אותו. כשנקראו רבן שמעון ואשתו לחדר המלך ונשאלו מדוע עברו על גזירתו ענה רבן שמעון למלך שייקח נא את הילד ויבדוק האם הוא מהול. בדק המלך את הילד וראה כי הוא ערל גמור. המלך כעס על שר העיר שרימה אותו, ולחינם הטריח את רבן שמעון להגיע אליו. שר העיר הומת בתליה עפ"י צו המלך, ורבן שמעון קיבל את פיצויו בביטול הגזירה. כך בעצם, בזכות אנטונינוס, ניצל יהודה התינוק ממוות.
 
הרב יצחק בצרי לקברי אבותינו, ומגלה טפח ממעשיהם ותולדותם, והפעם - רבי יהודה הנשיא. צפו
 
 
8. הקרבה הגדולה בין השניים באה לידי ביטוי בקשר נפשי שהתבטא בשיחותיהם המרובות על אמונה, דת, הלכה ומלכות, ובקשר פיזי - אך נסתר מן העין: בין בתיהם נחפרה מנהרה תת קרקעית שהובילה מביתו של הקיסר לביתו של רבי יהודה. בסופו של דבר החליט אנטונינוס להתגייר, ואף עבר ברית מילה.8. ב-17 שנות חייו האחרונות חי רבי יהודה בציפורי, כשבשנים האחרונות לחייו חלה במחלה קשה ונפטר בשנת 224 למניינם.
 
9. בצוואתו לבניו הנחה אותם כיצד יתנהגו בעתיד כשאמר: "היזהרו בכבוד אמכם. נר יהא דלוק במקומו. שולחן יהא ערוך במקומו. מטה תהא מוצעת במקומה. יוסף חפני, שמעון אפרתי, הם שמשוני בחיי והם ישמשוני במותי".
 
10. בשעת פטירתו זקף עשר אצבעותיו כלפי מעלה ואמר: "ריבנו של עולם, גלוי וידוע לפניך שיגעתי בעשר אצבעותיי בתורה, ולא נהניתי מן העולם הזה אפילו באצבע קטנה. יהי רצון מלפניך שיהא שלום במנוחתי!".  
רבי יהודה הנשיא נקבר בבית שערים שבעמק יזרעאל.
 
הרב אהרון לוי - מדוע רבי יהודה הנשיא ערך את המשנה? צפו:
נהניתם מהכתבה? למדתם משהו חדש? ספרו לנו על כך בתגובות.
תגיות:רבי יהודה הנשיאתנאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה