אמונה

כיצד נתחזק שיש השגחה פרטית?

איך נוכל לדעת בוודאות שה' נמצא איתנו תמיד? וכיצד נחוש את קירבתו של השם יתברך?

אא

סיוון שואלת: "איך אני יכולה לדעת בודאות שה´ נמצא איתי ומשגיח עלי בהשגחה פרטית? איך אני יכולה לדעת שבורא עולם מתעניין בי? הייתי רוצה להרגיש אותו בחיי".

* * *

שלום וברכה סיוון,

עצם העובדה שאת רוצה להתקשר לאלוקים, יכול להוכיח לך שה' מתעניין בך מאוד, אחרת לא היה נותן לך את הרצון החזק להכירו, ואז גם לא היית שואלת שאלה זו.

ודאי שהקב"ה משגיח על כל אחד ואחת מאיתנו בהשגחה פרטית ביותר, כי הוא הרי בורא עולם, הוא אינסוף הנמצא בכל מקום ובכל זמן, ודבר לא נסתר ממנו. הוא ברא אותך והוא מקיים את נשמתך בכל רגע ורגע. אנו מברכים את ה' בברכת אשר יצר, שהוא ברא אותנו "נקבים נקבים, חלולים חלולים", ובכל רגע ורגע מחזיק את הנשמה באפינו, ומחזיר לנו אותה בכל יום ויום. הוא הנותן לכל אחד מאיתנו חיים, ואין חלקיק ביקום שאינו מתקיים ברגע זה ברצונו ובהשגחתו.

מתוך הרגש הדתי שלך, הרצון שלך להתחזק, תוכלי לדעת בוודאות שה' מתעניין בך, כי הוא מי שיצר בך כמיהה רוחנית שכזו להתקרב אליו.

הרגש הדתי הוא הכח החזק ביותר שנברא באדם, עבורו יהיה מוכן האדם לוותר על הכל, כפי שאומרת התורה "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך, ובכל נפשך ובכל מאודך" - אפילו נוטל את נפשך (ברכות דף סא, עמוד ב). האדם הוא היצור היחיד בבריאה שמסוגל להכיר בבוראו ולהתפלל אליו.

האדם הוא היצור היחיד שקיבל נשמה אלוקית, עליה אמרו חז"ל שהיא "חלק אלוק ממעל", יש בו את היכולת להגיע לדרגה גבוהה ממלאך, כי האדם נברא בצלם אלוקים. לכן התורה אומרת לנו: "בנים אתם לה' אלוקיכם" (דברים יד, א). מכיוון שהאדם הוא חלק אלוק ממעל, הוא היצור הכי קרוב לאלוקים בבריאה כולה, ולכן גם, ניתן בו הדחף למשמעות וקשר רוחני עם הבורא שיצר אותו.

באמצעות השאיפה המיוחדת למשמעות דתית בחיים, נתן הבורא לאדם את היכולת להכיר בקיומו, להשיג את הוראות היצרן להדריכו, ובכך גם את היכולת לדעת שיש לו נשמה, שיש חיים אחרי המוות, ולהשיג בחייו את תכלית הבריאה. התורה שניתנה לנו לא רק עוזרת להתגבר על סבל וקשיים אישיים, אלא נותנת לנו תכלית ומשמעות בחיים: את הידיעה שזהו עולם נסיון, מבחן בפני העולם הבא, ושישנם חיים אמיתיים יותר לאחר המוות, שבהם נחזור להתחבר לאלוקות.

תוכלי להתחזק בקשר שלך עם בורא עולם, על ידי שמיעת שיעורי תורה באתר/ערוץ הידברות, לימוד בספרי מוסר (כמו הספר המומלץ "שעריו בתודה" של הרב שלום ארוש שליט"א), ובאמצעות תפילה, שהיא הקשר האישי החזק ביותר שיש לנו עם בורא עולם. תפילה יכולה להיות גם אישית: מצאי לעצמך פינה שקטה, ודברי עם הקב"ה במילים שלך, בצורה מכובדת ובפתיחות, ספרי על ההתלבטויות והקשיים שלך, בקשי ממנו הדרכה אישית ועזרה, ועם הזמן תראי כיצד הקב"ה מתגלה אליך בחייך הפרטיים, בעזרה בלתי צפויה, אולי עצה שמגיעה לפתע ממקור בלתי צפוי, דלתות חדשות שנפתחות בזמן ובעיתוי הנכון, וברגשות שיזכירו לך כמה ה' באמת אוהב אותך.

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה