פיתוח האישיות

כיצד ניתן להתגבר על מחשבות זרות?

אמירת הפסוק "שמע ישראל" עם "ברוך שם כבוד מלכותו", אמירת פרשת "האזינו", תפילה על כך - 8 סגולות לסילוק מחשבות זרות

אא

1. בעל התניא מציע עצה לסילוק המחשבות הזרות, וכה הם דבריו: "שיקצוף על יצרו ויצא נגדו בכוח ויאמר: "אתה הרשע, היאך תסתיר ממני אור פני ה' אשר מלא כל הארץ כבודו, וברא ויצר הכל, ואני הלא נחצב מכיסא כבודו יתברך שמו – יותר פנימי ממחצב המלאכים, והיאך תרצה להחטיאני". בספר "שומר אמונים" מסופר על אחד הצדיקים שסבל מהתגרויות ממחשבות זרות, וה"בעל שם טוב" נתן לו עצה זו וסייעה מאוד לאותו צדיק.

2. במדרש פנחס מובאת סגולה לסילוק מחשבות זרות: לומר את הפסוק "שמע ישראל" עם "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" בכוונה.

3. בעל ה"בני יששכר" מציע לאדם שתוקפות אותו מחשבות כפירה, לומר את פרשת "האזינו".

4. בספר "שומר אמונים" מסופר כי ה"בעל שם טוב" ראה ברוח קדשו כי אחד מצדיקי דורו סובל מבלבולי אמונה. ה"בעל שם טוב", שידע את כוחו של אותו צדיק ולאיזו מדרגה נעלה הוא מסוגל להגיע, נסע במיוחד למקומו של אותו צדיק ואמר לו: "גם על זה עליך להתפלל לפני ה' יתברך". היינו, עלינו לבקש מבורא עולם לזכות לאמונה טהורה ולביטחון חזק ואיתן בו.

5. על האדם להאמין שגם המחשבות הזרות והמחלישות הן בהשגחה עליונה, כייסורים שנשלחו אליו מאת ה'. משום כך על האדם להתחזק שלא יאשים עצמו כלל ולא יראה את עצמו כפושע, אלא יאמין בהשגחה עליונה שמחשבות אלו מהוות לו ניסיון לראות אם יישבר בעבודתו.

משום כך על האדם הסובל ממחשבות זרות להיות "אדיש", לא להתייחס לאותן מחשבות, לא לענות להן ולחשוב כאילו זה גוף אחר שמדבר עימו ואלו דברי שטות והבל. כאשר במשך תקופה יסיח דעתו מהם ולא יתייחס אליהם כלל, המחשבות תסתלקנה ממנו.

6. מובא בספר "דגל מחנה אפרים" שכאשר מתגברות על האדם מחשבות זרות, יצייר לעצמו את האותיות י',ק',ו',ק', שזהו שם הוויה. סגולה זו הינה על פי הפסוק בתהילים "ה' יודע מחשבות אדם כי המה הבל". "יודע" הוא מלשון שבירה. כלומר: מחשבות הבל נשברות על ידי שם ה', כשחושבים אותו במחשבה.

7. בספר "שומר אמונים" מבואר כי הקדוש ברוך הוא מסתתר בתוך כל המחשבות הזרות, ומטרתו היא לנסות את האדם לראות אם ידבק בהם חס ושלום, או שידבק בו יתברך. הרי ברור הוא שאין לאף כוח בעולם לפעול מבלעדי ה' ואפילו לכוחות הטומאה אין כוח מבלעדי ה', ובורא העולם נמצא ומחיה את כולם כדי לנסות את ברואיו אם ידבקו בלבוש החיצוני או בקדוש ברוך הוא שהוא מחיה את הכל. משום כך, "כאשר האדם מצייר את שם הוי"ה ברוך הוא, ומדביק עצמו בה' הנמצא ומצוי בתוך הכל, ממילא נשברים ומסתלקים ממנו כל מחשבות הבל".

8. ה"נועם אלימלך" מציע כסגולה, לספר את מחשבותיו ובלבוליו לרבו. ועל ידי כך שיוציא צרת נפשו מן הכוח אל הפועל, יישבר כוח היצר הרע שלא יוכל להתגבר עליו. 

תגיות:מחשבותסגולות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה