מצוות

לחוש את מתן תורה: 6 עובדות על מצוות הקהל

מצוות הקהל נוהגת בזמן שבית המקדש קיים, אחת לשבע שנים, במוצאי שנת השמיטה. מספר עובדות על מצווה יקרה זו

  • י"א תשרי התשע"ו
אא

1. מצוות הקהל היא מצווה נדירה: אחת לשבע שנים נצטוו כל עם ישראל להקהל יחדיו.

2. זמן המצווה הוא ביום השני של חג הסוכות, במוצאי שנת השמיטה.

3. בבית המקדש שומע העם, העולה לרגל, את דברי התורה מפי המלך. בהגיע זמן מצוות הקהל, היו הכהנים תוקעים בחצוצרות, והיה נקהל כל העם, אנשים נשים וטף, בירושלים בבית המקדש, שם נבנתה בעזרת הנשים בימת עץ גדולה עליה ישב המלך וקרא לפניהם פרשיות נבחרות מספר דברים.

4. מטרת מצוות הקהל לפי הרמב"ם וספר החינוך, היא לזרז את העם במצוותולחזק בליבם את הכרת הדת והחשק לקיום מצוות התורה ברוב רושם.

5. החייבים במצווה הם אנשים, נשים וטף וכן הגרים. בגמרא במסכת חגיגה מובא הטעם לכך: "אנשים באים ללמוד, נשים באות לשמוע, טף למה באין? כדי ליתן שכר למביאיהן".

6. ההסבר לכך שיש להביא אף תינוקות רכים בשנים למצוות הקהל, מובנת באופן הבא:

בגמרא מסופר על רבי יהושע בן-חנניא, שאמו הייתה מוליכה את עריסתו לבית המדרש "בשביל שיתדבקו אזניו בדברי תורה", ועל כך שבחו רבו - רבי יוחנן בן זכאי "אשרי יולדתו".

נשאלת השאלה - איזו השפעה ישנה על פעוט הנמצא בבית המדרש? הרי תינוק אינו שייך להבנה והשגה ובודאי לא לפלפולא דאורייתא, אם כן, מה התועלת בהצבת עריסתו בקרב הלומדים?

התשובה לכך שהאם טרחה לכתת את רגליה עם עריסתו של בנה לבתי מדרשות, היא כיוון שגם תינוק חש את הקדושה שסביבו. זוהי הסיבה שאמרו שדור שיש בו את רבי אלעזר בן עזריה אינו דור יתום ו"אשריך אברהם אבינו" על שיצא רבי אלעזר בן עזריה מחלציך, משום שבו התגלמה התכונה של אברהם אבינו עליו נאמר "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט..."

במעמד הקהל, חזרה על עצמה אותה החוויה שהתרחשה במעמד הר סיני, כשזכו בני ישראל לשמוע מפי הגבורה "אנכי ה' א-לקיך". כך כשהמלך קרא בתורה בבית המקדש, חוו בני ישראל את אותה יראה של מתן תורה.

כאשר נותנים לתינוק, אפילו בן יומו, או אפילו תינוק בדעתו, לחוות את מתן תורה, זהו השכר הגדול ביותר להורים. זו הנקודה המרכזית ב"בהקהל", ששייכת גם לטף. על כך נאמר: "מפי עוללים ויונקים יסדת עוז".

בעניין זה יש לזכור כי קיימת השפעה חזקה לדברי קודש על פעוטות רכים, ועל ההימנעות מחשיפתם למראות ודיבורים לא טהורים.

יהי רצון שנזכה עוד השנה לעלות לרגל ולקיים את מצוות הקהל בבית המקדש השלישי בירושלים הבנויה.

הרב בועז שלום בהרצאתו המאלפת עונה על השאלות הבאות: נאמר: "הקהל את האנשים והנשים והטף", לכאורה מה התועלת להביא לשיעור אדם שאינו מבין את השיעור? אם בגן עדן לומדים תורה, אז מה יש לנשים לעשות שם? וכיצד הסביר רבי אריה לוין "מרגיזים יצה"ר על יצר הטוב"? והאם יש טעם להגיע לשיעור אם אני ממילא נרדם?

 

תגיות:שנת שמיטההקהל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה