מנוחה פוקס

איך לגרום לכך שחג הסוכות יהיה באמת חג שמח?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הנכונה בחינוך הילדים. והפעם: מתכוננים לחג הסוכות

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

אנחנו משפחה ברוכת ילדים, ברוך ה'. כמה מהם נשואים וכמה עדיין בבית. עוד לפני שמגיע חג הסוכות אני מרגישה שאני טובעת בתוך המטלות: בניית סוכה, הכנת מאכלי חג, אירוח הנשואים ונתינת תשומת לב לנכדים, עלויות גבוהות ועוד. מה אפשר לעשות כדי להקל ולהרגיש באמת שהחג שמח?

 

מנוחה פוקס משיבה:

כמו לכל אירוע, גם לחג צריך להתכונן מראש. הכנה מראש והבנת הדברים מראש, מביאות להקלה עצומה.

הכיני לעצמך דף ועט. שבי וערכי רשימה. לא רק רשימת מכולת, אלא גם רשימת מטלות. מטלות מעשיות ומטלות רעיוניות. אני אוספת כאן עבורך ועבור כל יתר הקוראים, כללים חשובים ובסיסיים שיסייעו לכם בהתכוננות נבונה לחג.

1. התחילו להתארגן לחג זמן רב לפני שמגיע. שאלו את עצמכם האם ישנם דברים שניתן לעשות קודם? מה למשל? חשבו ותכננו איך יתבצעו דברים: איך יהיו מספיק מזרונים, איך להתארגן עם המצעים, ומה צריך לקנות. מי יבנה את הסוכה ומי יקשט אותה, מי מבני המשפחה אחראי על קניית 4 המינים וכך הלאה. כל דבר שיהיה מתוכנן מראש וברור מראש יחסוך מכם הרבה מאד כאב ראש אחר כך.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

2. הורים טובים מעוניינים להקל על ילדיהם הנשואים בכך שמזמינים אותם לחג. בדקו קודםהחג, האם נראה לכם שתסתדרו עם זה? האם לא תכרעו תחת הלחץ? האם יש לכם די מקום בבית? האם זה לא יהיה על חשבון ילדי ביתכם ועל חשבון כוחכם? בדקו את עצמכם אם אכן יש באפשרותכם לקבל את ילדיכם. אם נראה לכם שזה בעייתי – הזמינו אותם לארוחת חג אחת. במקרה שגרים קרוב ויכולים לחזור לביתם, הזמינו אותם לארוחה אחת בחול המועד אם הם גרים רחוק. דברו עם ילדיכם על כך שהייתם מאד רוצים שיגיעו לכל ימות החג, אבל זה יקשה מאוד עליכם.

3. מגיל צעיר יש לחנך את הילדים לתת ולא רק לקבל, כך יצמחו ילדים שידעו עד כמה לדרוש. אפשר לראות משפחות שילדים נשואים מגיעים בלי התחשבות לשהייה ממושכת, לוקחים לביתם מאכלים רבים ומרגישים שההורים חייבים להם. אם לא חינכתם את ילדיכם להבין שאינכם "עבדים" שלהם, אפשר לעשות זאת מכל גיל. אם לא תסבירו להם את הדברים, ואף תתנו לילדכם בלי סוף, אל תתפלאו שלא יבינו שלכלי יש תחתית. זו לא בושה לפתוח את הנושא, לומר לילדים הנשואים שקשה לכם, שיש לכם עוד ילדים בבית, ושיבינו שאין לכם אפשרות לקבלם.

4. ילדיכם הנשואים רוצים לשהות בביתכם בחג? אתם מסוגלים לקבלם? מצוין, אלא שלא תמיד יש סיבה שיקבלו הכול מן המוכן. כדי לחנכם וכדי לעזור לעצמכם, הביאו את החתן או את הבן לפני החג, שיעזור בבניית הסוכה, או הביאו את הבת או את הכלה לפני החג שתיתן יד בבישולים ובניקיון. אתם לא תמיד מסוגלים לעשות הכול. אל תציגו כאילו שכן.

5. משום מה השתרש המנהג שבו ילדים באים להורים, פחות השתרש מנהג אחר וחיובי לא פחות, לארח את ההורים ואת המשפחה בבית הילדים הנשואים. גם על זה ניתן לשוחח עם הילדים. לדבר עמם על כך שחלוקת האירוח - כדאי שתינשא על כתפי כולם. כך גם כשתקבלו את הנשואים שלכם בחלק מהזמן, תעשו זאת מתוך חדווה ולא מתוך הכרח, ולא תרגישו לחץ כה גדול והרגשה של ניצול.

6. יש יתרון בחג הסוכות מבחינת השכבת האורחים. בחג סוכות נוסף לבית עוד חלק שיכול לשמש ללינה, כך שמתפנה מקום בתוככי הבית לשנת הנשים והילדות. כשאתם מזמינים חשבו גם על כך, מצד אחד יש יותר מקום מחוץ לסוכה, אבל האם יש מקום בסוכה לכל אלושהזמנתם? לפעמים אפשר להסתדר כשמאד רוצים, אבל לעיתים זה פשוט לא שייך. אם לא שייך זה עלול להביא לוויכוחים מיותרים, בדקו כל זאת לפני החג ולפני שאתם מזמינים.

7. הילדים שגרים עמכם בבית אוהבים אורחים, אבל הם עלולים להפסיק לאהוב את ביקורי האחים הנשואים, כשהללו מגיעים, פולשים לכל שטח, גם לשטח הפרטי שלהם, וממש מכריחים אותם לשמור על האחיינים כל העת. למדו את הילדים הנשואים שגם לקטנים ישחיים משלהם, מדפים שאין לאיש לגעת בהם, חברים שהם הולכים אליהם לבדם, ללא אחיינים, וגם רגעים שקטים בפינה שקטה, לחשוב את מחשבותיהם.

8. לפעמים, עם אירוח של נשואים, נופל כל העול על הילדים שבבית, אם עושים את זה בחן והם אוהבים זאת, הדבר נפלא ומצוין, אבל כדאי למדוד את הדופק, לדעת שאכן העול על הילדים לא מוגזם מדי. חבל להיטיב עם אחדים ולהרע לאחרים. המינון שווה בדיקה.

9. אירוח ועזרה לילדים נשואים שמתמודדים עכשיו עם משפחה חדשה ועם התחלת דרך, זה גם חסד לא קטן. למדו את הילדים שבבית להיות גמישים, להבין שהם עושים חסד עם אחרים, לדעת לוותר על דברים החשובים להם, ולעשות דברים בחיוך ובחביבות...

10.  דברו עם הילדים שנמצאים עמכם בבית על הקשיים בחג ועל מה שאתם דורשים מהם, ברגע שהכול מדובר, כתוב וברור, יש פחות ויכוחים ופחות חוסר הבנה בין אחד לשני. שתפו אותם והם יסייעו לכם בכול.

11.  השתדלו שעל אף הלחץ, יהיה ביתכם בית שנעים להיות בו. ישנם בתים שערבי חגים הופכים לזירת קרב, והחג עצמו לחג שובר לבבות. אם תתכננו הכול מראש, תדעו מה עומד לפניכם ותחלקו את הסמכויות - יהיה לכם קל יותר, וכך תצליחו לעמוד בלחצים. אל תחשבו שהעיקר היא הכמות: כמות האורחים, כמות המאכלים, כמות הטרחה שלכם, העיקר היא האיכות: איך אתם עושים מה שאתם עושים? האם בשמחה וברננה כיאה לחג משלשת הרגלים, או שאתם עושים זאת בלחץ, עצבים וקנטורים?

כלל ברזל

שמחת חג אינה שמחה כשהבית מלא ברוגז ובתככים, נטרלו כל גורם המביא לרוגזה והכניסו את החג - אולי לא עם כל האורחים שרציתם, אולי לא עם כל הארוחות שתכננם, אבל עם כבוד זה לזה, ועם אהבה רבה.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:סוכותמנוחה פוקס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה