אבישי שטרית: "הרגשתי שהנפש שלי כלואה"

אבישי שטרית, מפעיל הבובה צור בתכניות "צור משלנו" ו"סיפור עם צור", בראיון על המשחק כשליחות, על החיים בפשטות, ועל כך שכמעט והפסדנו אותו לטובת המוסד הבית ספרי. "נולדתי למשפחה שומרת תורה ומצוות, אבל משום מה ברור לי שאני בעל תשובה", הוא מספר

אא

הגיע הזמן שתכירו: אבישי שטרית הוא האיש שעומד מאחורי הבובות בתכניות הילדים המצליחות של ערוץ הידברות ("צור משלנו" ו"סיפור עם צור") וערוץ מאיר לילדים ("אסי וטוביה", "המעבדה של פולקע"), במקביל לתפקידי משחק שונים. בנוסף הוא מריץ הצגות משלו ומשחק בתיאטרון "פסיפס", אבל שורת הצלחות אלו לא הייתה מובנת מאליה. בילדותו נדרש להפסיק את מופעי הדרמה שהצטיין בהם כל כך בטענה שהם לא מוצלחים.

"את השחקן שבי גיליתי כבר בגיל צעיר מאוד", מתחיל שטרית את סיפורו, "הבעיה הייתה בניתוב. עשיתי צחוקים עם החברה, שטויות, הפרעות, משיכת חברים למעשי קונדס וכדומה. לא פלא שתמיד הממונים על החינוך שלי ניסו להניא אותי מלהשתמש בכישרון המשחק שלי וטענו שזה משהו שמשאירים לפורים או להצגה של סוף שנה. תמיד קיבלתי את ההרגשה שזה שלילי וצריך להדחיק את זה. אשתי הייתה הראשונה להגיד לי: אתה צריך להיות שחקן!, וניסתה לדחוף אותי ללמוד באופן מקצועי. ניסיתי להסביר לה שזה שלילי ושייך לפורים, כפי שתמיד החדירו בתודעתי, אבל ברוך השם שהיא התעקשה - תודה, אפרת.

"אח"כ ניסיתי להתקבל לתיאטראות קיימים, אבל לא הצלחתי כי לא היה לי רזומה. הקדוש ברוך הוא ראה שפתחתי פתח, והוא המשיך לפתוח לי. הגננת של הבן שלי המליצה עלי לחברה שאעשה הצגה בישוב שלהם. ניסיתי להתחמק בטענה שלא שיחקתי אף פעם ושאני לא מוכן לזה, אבל היא התעקשה וכך מצאתי את עצמי מתכונן למשחק הרשמי הראשון בחיי. לאחר מספר ימים התקשרה מנהלת התרבות במתנ"ס שלנו ואמרה שמעתי שאתה עושה הצגה ביישוב אדם. אני באה לראות, ואם אוהב את זה, אכניס אותך לפרסום בכל יישובי המתנ"ס". אותה מנהלת אהבה את מה שחזו עיניה, והשאר, איך אומרים, היסטוריה.

שטרית, 34, נשוי לאפרת (קונדיטורית ורכזת קהילה ביישוב) ואב לארבעה: אורי בן ה-10, ("מוכשר, יהיה גדול המדענים"), הילה בת ה-7 ("שחקנית מבטן ומלידה"), שחר בן ה-5 ("מקסים ושובה לב"), ונועה בת השנה ("האור של הבית"). הוא מתגורר במגרון, נהנה מהמשפחתיות במקום ומבסוט מהחיים.

מה משך אותך דווקא לעולמם של ילדים?

"תמיד אהבתי ילדים והסתדרתי איתם. עוד בגיל צעיר גיליתי שאני מסוגל לסחוף אחרי את הגיל הצעיר. ידעתי שאני רוצה לעשות משהו עם זה. משחק היה תפור על זה, אבל כאמור, תפסתי אז את המשחק כדבר שלילי, ולכן פניתי ללימודי הוראה".

איך נשמה של שחקן מוצאת את עצמה בהוראה?

"אהיה הוגן ואומר שנהניתי מאוד במקצוע ההוראה. חינכתי במשך שלוש שנים את הגיל הרך, ואין כמו הגיל הזה. התאהבתי בכל ילד, אבל תחושת הסיפוק הזאת לוותה תמיד בתחושת חוסר, ממש כך. ההוראה תמיד הייתה ליד המשחק אבל לא שם ממש. הרגשתי שהנפש שלי כלואה ושאני לא עושה איתה מה שהקדוש ברוך הוא נתן לי במתנה - להיות שחקן. תודה לה".

אז עזבת את ההוראה והתגלגלת לתפקידי במה שונים. איך הגעת להידברות?

"בסיעתא דשמיא שלא הייתה תלויה בי בכלל. במאית שעבדתי איתה בעבר, איילת ריפס שמה, התקשרה ואמרה לי שערוץ הדברות מחפש מפעיל בובה. המלצתי עליך, היא אמרה. תתקשר לבמאית אורית. הגעתי לאודישנים ואמרו לי שאני מפעיל מעולה, אבל הקול שלי לא מתאים. הלכתי לקבר של הרב מרדכי אליהו זצ"ל והתחננתי לקב"ה שייתן לי קול טוב שיתאים להידברות. ברוך השם, עד היום אני לא מאמין שהקול של צור בוקע מהגרון שלי. זה כאילו לא אני. חברים שלי שמכירים אותי היטב היו בטוחים ששמו על הקול שלי אפקט בתכנת מחשב".הקשר של שטרית עם הידברות החל לפני שנה ומאז הפכה התכנית "צור משלנו" ללהיט ממש. העונה הראשונה, שכללה 10 פרקים, צולמה ושודרה בהצלחה. עקב תגובות חמות והביקוש הרב מקהל הילדים והוריהם גם יחד, הוחלט על צילום עונה שנייה. בימים אלה מגיעה ההפקה לסוף ימי הצילומים. במקביל, צולמה גם תכנית העונה לשם "סיפור עם צור" עם הבמאית תיקי וידס.

"אבישי מוכשר כל כך, עד שאפשר לחשוב שצור ממש חי", אומרת קרן הברי, מפיקה בפועל של תכנית הילדים בערוץ. "התגובות והתנועות שלו אמתיות כל כך, כאילו אבישי ממש הפיח בצור נשמת חיים. מעבר לכישרון האדיר שלו הוא גם אישיות מדהימה. פשוט תענוג לעבוד איתו. "במהלך צילומי התכנית הוא מצחיק אותנו עד דמעות".

נחזור לאבישי. "אני רואה בזה עבודת ה´", הוא אומר. "אני משתמש בכישרון שה´ נתן לי כדי לעשות טוב לאחרים וכדי להעביר להם בכלים שיש לי את דרך ה´, התורה והמצוות. במקצוע שלי אני רואה את עצמי כשליח בשני מישורים: ראשית, היכולת להעביר מסרים ערכיים, תורה ומצוות לקהל רחב של אנשים ובדרך שנכנסת ללב. שנית, אנשים שמסתכלים בשחקנים דתיים אומרים: הנה עוד מקום בעולם הזה שהקדוש ברוך הוא גם שוכן בו, וזכינו להביא את דרך ה´, התורה והמצוות, לעוד מקום בעולם הזה שעד לפני מספר שנים היה חשוך מתורה וקדושה. לדעתי כל אחד, לא משנה באיזה תפקיד, יכול להוות משכן לקדוש ברוך הוא. הלוואי שנזכה".

אתה מדבר כמו בעל תשובה...

"אני לא בעל תשובה קלאסי", הוא ממהר להכריז. "נולדתי למשפחה שומרת תורה ומצוות, וגדלתי כשומר תורה ומצוות עד היום, אבל משום מה ברור לי שאני בעל תשובה. מי לא בעל תשובה? אני כמו כולם וכולם כמוני, יש לנו את כל אותם הדברים בעבודת השם שבמהלך החיים הזנחנו, הפסקנו, העלמנו עין, עד שיום אחד התעשתנו ואמרנו די! זהו! אני עושה תשובה! ובדברים האלו אני כמובן בעל תשובה".

תכניות מעניינות בקרוב?

"יש רעיון לתכנית בערוץ הידברות שתכלול קטעים קצרים עם צור בנושא לשון הרע. אני חושב שזה רעיון מצוין ומקווה שפרויקט כזה יצא לפועל בקרוב".

תגיות:אבישי שטריתצור משלנוערוץ הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה