כתבות מגזין

כיצד נמשוך לעצמנו שפע ושגשוג?

מי מאיתנו אינו חפץ שהמשכורת תגדל, הדירה תתרחב, הרכב יוחלף וההליכה לסופר תתבצע בלב שקט ובידיעה שניתן למלא את העגלה עד מעל הראש מבלי לחשוש? אביבה שטיינמץ מגלה לנו ששפע ושגשוג לא מתחילים מהכיס אלא מהראש. רק כאשר נלמד לחשוב נכון, צינור השפע יתחיל לזרום לכיווננו, מבט כלכלי

אא

אחד הדברים שכל אחד מאחל לעצמו הוא שגשוג כלכלי. למרות ששאיפה זו מצויה אצל כולם, אין מימושה נחלת רבים. מדוע?

מסתבר ששפע ושגשוג אמיתי מתחיל בתחושה טובה בנוגע לעצמנו. שגשוג פירושו החופש לעשות כרצוננו במועד הרצוי לנו, על מנת שנוכל לממש את חלומותינו, ולבטא את עצמיותנו כפי שאנו רואים אותה. הביטוי של שגשוג כלכלי הוא לעולם לא בכמות הכסף המצוי בידינו, כי אם במצבנו הנפשי, ככתוב "איזהו העשיר השמח בחלקו". שגשוג או העדרו הם, למעשה, ביטוי חיצוני לרעיונות הנמצאים במוחנו. תודעת השגשוג שלנו אינה תלויה בכסף, אלא זרימת הכסף תלויה בתודעת השגשוג שלנו.               

הבה נבחן מספר היגדים ומחשבות אותם אנו קושרים עם כסף. סמנו בעיגול את המשפטים איתם אתם מזדהים: 1) איני יכול/ה לחסוך כסף. 2) אינני מרוויח/ה מספיק. 3) לאחרים תמיד יש יותר כסף. 4) אני לא יכול/ה לגמור את החודש בלי חובות. 5) איני יכול/ה לשלם את חובותיי. 6) כסף אינו גדל על העצים. 7) אנשים עשירים הם רמאים, נוכלים ונצלנים. 8) ניתן להרוויח כסף רק בעבודה קשה. 9) כסף שבא בקלות הולך בקלות.

כמה משפטים סימנתם כנכונים עבורכם? אם סימנתם משלושה ומעלה, כפי הנראה עליכם לשנות את כיוון המחשבה בכל הנוגע לכסף, על מנת לאפשר לשפע להכנס לחייכם.                    

א. מה שאנו מאמינים – זה מה שנקבל

כמו בכל נושא בחיים, גם בנושא הכספי אנו פועלים מהתת-המודע ולא מהמודע. בתת-מודע קיימות האמונות, המחשבות, הציפיות והחלומות שלנו. מה שאנו מאמינים שנקבל – זה מה שנקבל במציאות. למעשה, אנו היחידים שיוצרים את המציאות שלנו.

במה אתם מאמינים ביחס לכסף? האם אתם מאמינים שיש ממנו די לכולם? האם אתם מקשרים את ערככם העצמי אליו? האם אתם חושבים שהוא יגשים את חלומותיכם? האם אתם ידידיו של הכסף, או שמא הוא אויב עבורכם? האם אתם חושבים ש"כסף שבא בקלות אכן הולך בקלות"? או שכדי לקבל כסף צריך לעבוד עבודה קשה ומאומצת?

כל אחד מהמשפטים שצויינו למעלה הינו ביטוי לצורת חשיבה המולידה אמונה. חשיבה מסוג זה היא מוגבלת, מגבילה ומיושנת. יתכן כי אמונות מסוג זה אפיינו את יחסה של משפחתכם כלפי כסף, מאחר ואמונות משפחתיות נשארות איתנו ומפעילות אותנו בתת מודע. יתכן ואימצתם אותן במרוצת השנים. עליכם לדעת שאם ברצונכם למשוך שגשוג אל חייכם, עליכם לעזוב את אותן "אמונות" באופן מודע. אמונותנו במגרעות ובמגבלות שלנו, הן הדבר היחיד המגביל אותנו. בדקו אילו אמונות מגבילות אתכם. אתם האדם היחיד החושב במוחכם, ואתם היחידים האחראים להעדר השגשוג שלכם.

התרגיל הבא יסייע לכם להתחיל לזהות את אמונותיכם בנוגע לכסף ולשגשוג. קחו דף נייר וכתבו בראשו: "החיים שלי עם הכסף" (עד עכשיו...) א. תארו במשך חצי שעה את ניסיונותיכם עד כה עם כסף. ב. מה למדתם מהוריכם בהיותכם ילדים בנוגע לכסף? ג. כיצד אמונות אלה השפיעו עליכם? ד. אלו חוויות קריטיות הקשורות לכסף אתם זוכרים? ה. אלו דפוסי התנהגות בנוגע לכסף הינכם רוצים לשנות?

לאחר שתענו לעצמכם על השאלות הללו תגלו דברים רבים על עצמיכם. יתכן מאד שתגלו דפוסי חשיבה מסויימים שהתרגלתם לחשוב, ושכעת הם רק מפריעים לכם להתנהל כלכלית ואינם משרתים את המטרה. בתור שכאלה יקל עליכם להיפטר מהם כאשר תעלו אותם למודע, ותעבדו על עצמיכם לשנות אותם.

ב. להיות ראויים

לא די שיהיה לנו יותר כסף, עלינו ללמוד להיות ראויים לכסף שיש לנו וליהנות ממנו. אם איננו מקבלים את הרעיון כי אנו "ראויים" לשגשוג, תמיד נמצא דרך כלשהי לסרב לשפע, גם כאשר ייפול לחיקנו.

בורא עולם ברא את עולמו בצורה נפלאה. כל רצונו הוא להיטיב לנו ללא שום תנאים מוקדמים. כשם שלא יעלה בדעתו של אדם שהוא ראוי לאוויר בתנאי, כך עלינו להבין ולהיות מודעים לכך שאנו ראויים לכל הטוב שבעולם בלי תנאים. קיים מאגר בלתי ניתן למיצוי בעולם. התחילו להיות מודעים לו. וודאו שאינכם דוחים את השגשוג כעת. אם מזמינים אתכם לארוחת ערב או צהריים, קבלו את ההצעה בהנאה ובעונג. אם מוענקת לכם מתנה קבלו אותה באופן חינני. אם אין לכם שימוש במתנה שקיבלתם, העבירו אותה למישהו אחר. הניחו לזרימת החיים לחלוף דרככם. פשוט חייכו ואמרו "תודה". בדרך זו אתם מודיעים לעולם כי אתם מוכנים לקבל את הטוב. הודאה זו יוצרת אנרגיות נפלאות לקבל עוד שפע מהקב"ה.

ג. כסף = הערכה עצמית?

על פי רוב, אנו קושרים את נושא הכסף להערכתנו עצמית. החשיבות אותה מייחסים אלינו או שאנו מייחסים לאחרים, נמדדת פעמים רבות במצוי בארנקנו או בארנקם. ברגע שאנו קושרים את הערכתנו העצמית בכסף שיש (או שאין) לנו, אנו מבטלים את יכולתנו לחוות שמחת חיים, מאחר ואנו מפקירים את אושרנו בידי אחרים. במידה והם מערכים אותנו כבעלי ממון, אנו חשובים בעיניהם וחשים טוב, וכן להיפך. מסיבה זו אנו עסוקים כל הזמן ברדיפה אחר כסף, שמא ערכנו ירד.

בנוסף, רדיפה זו מונעת מאיתנו ליהנות מהכסף (שהוא רק אמצעי ולא מטרה בפני עצמו), ולחוות שמחה מכך שאנו יכולים לרכוש עבור עצמנו דברים שיכולים לשמח אותנו או להקל על חיינו.

ד. דאגה, לחץ ובלבול

לעיתים איננו שמים לב שאנו מוסיפים לעצמנו דאגה, לחץ ובלבול. דאגה ל"מספיק" (ספק אם יהיה לי בחודש הבא, ספק אם אצליח), דאגה למחר ודאגה לצאצאים. בלבול, על פי רוב, נובע ממסרים כפולים שקיבלנו בילדות – בזבוז לעומת קמצנות, שפע לעומת צניעות, מי נותן את הכסף? איך נותנים את הכסף? למי נותנים את הכסף? עד כמה אנו צריכים לתת? שאלות אלה יוצרות אנרגיות של מתח, ואלו יוצרות סגירות לקבלת השפע.

מתח ודאגה מהווים הסחת דעת המונעת מאתנו שפע ושגשוג. הקב"ה, כביכול, אומר לנו: "אתם דואגים? בבקשה, אתם יכולים לדאוג. אני אדאג למי שאינו דואג". דוד המלך אמר בספר התהילים: "גול על ה´ יהבך והוא יכלכלך", שפירושו: כשאנו מתגוללים על ה´ (כדברי רש"י – זורקים את עצמנו עליו), הוא נותן לנו הכל. כפי שאנו מברכים בברכת המזון: "בכל מכל כל".

האם הקב"ה, יוצר האדם, ברא אותנו כדי שנכלה את זמננו בדאגה כל היום, או כדי שנחווה לחץ ובלבול? או שמא הוא מעוניין שנחווה חיים של שמחה אושר וסיפוק?

ה. כסף תלוי במודעות

כשאנו איננו יודעים כיצד לנהל את עניינינו הכספיים, איננו יודעים כמה אנו מוציאים וכמה אנו מכניסים במדויק (ולא בערך), איננו יכולים להיות במצב של שגשוג. על מנת שנוכל לנהל ביעילות את הכסף שברשותנו, עלינו ללמוד באופן שיטתי כיצד לעשות זאת. קיימים כיום קורסים רבים המלמדים כיצד לנהל את תקציב הבית. ידיעת הנושא מביאה לרווחה כלכלית, לרגיעה נפשית, לפתיחת אנרגיות חיוביות, לשפע, לשגשוג, ויותר מכל, לשלום בית.  

 

פרסומת

 
 

 

 

 

ו. קנאה = השוואה = תחרותיות

מששת ימי בראשית טבועה בנו תכונת הקנאה וההשוואה. קנאה פירושה "למה לשני יש ולי אין?". כשאנו עושים השוואה עם השני, אנו יוצאים משלוש נקודות הנחה: א. אין בעולם די שפע לכולם. ב. יש אפליה אצל בורא עולם – לשני הוא נותן ולי לא, או לשני הוא נותן יותר ממני. ג. אם לא אחטוף או אקח, לא יהיה לי.

כשאנו חושבים מחשבות של קנאה, השוואה ותחרות, אנו נגררים לחשוב על השני בצורה שלילית ומבצעים נגדו פעולות שליליות. מעבר לכך שההתעסקות ב´דשא של השכן´ פוגעת לנו בשמחת החיים, היא אף שלילית מאד בעייני בורא עולם ומושכת לחיינו מחסור ואובדן. מחשבות של פרגון, הודיה על הטוב שיש, הכרת הטוב ושמחה, מביאות לחיינו טוב אף יותר ממה שנוכל לדמיין, והשפע זורם לחיינו בכל תחומי החיים. כאמור בתהילים: "הבוטח בה´ ח-ס-ד יסובבנו".

ז. חיים בדמיון

רוב בני האדם חיים בפלונטר של "כשיהיה לי אני אעשה... אני אצליח... אני אלך...". שאלו את עצמכם מתי "יהיה לי"? החיים מתנהלים בהווה ולא בעתיד. העתיד נמצא רק בדמיון, וכרגע הוא מונע מאיתנו עשייה בהווה שתוכל להוריד אלינו את השפע. יש לנו רצונות ושאיפות רבים, אך אם לא נעשה מעשים למימושם, הם יישארו רק בדמיון וייצרו לחץ, תסכול ואכזבה.

הבה נפתח את ערוצי החשיבה, נשיל מעלינו את האמונות שחוסמות מאיתנו את קבלת השפע, ונאפשר לעצמנו להיות במצב של שגשוג ופתיחות. אין ספק שאם ננהג כך, יברך אותנו בורא העולם בהצלחה רבה בכל מעשי ידינו.

תגיות:שפעשגשוג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה