מנוחה פוקס

סליחה זה עניין של הלב: איך לחנך את ילדינו לבקש סליחה?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: תבקש סליחה, אבל מיד!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש לנו ילד בן שש. הוא ילד גדול וחזק, ונוהג להכות את אחותו הקטנה בלי הפסקה. אנחנו אף פעם לא מכים אותו, רק מסבירים לו שאסור לעשות זאת, ומבקשים ממנו לבקש סליחה מאחותו. האם אנו נוהגים כשורה? למה התנהגותו הרעה לא פוסקת?

 

מנוחה פוקס משיבה:

כאשר אנו מבקשים מילדנו לבקש סליחה מהאח או האחות, הילד אינו אוהב זאת, בלשון המעטה. שימו לב שכאשר אתם מבקשים ממנו לבקש סליחה הוא מסרב, בורח, מתחיל לרקוע ברגליים או לצרוח.

מדוע הם עושים זאת?

מכיוון שבכך שאנו מבקשים מהם לבקש סליחה, אנחנו מבהירים להם באופן שאינו משתמע לשתי פנים שהם האשמים, שהם הרעים, שהם התחילו, שהם עושים במזיד ושאנחנו לא נסכים לכך.

האם באמת אנו יכולים להיות בטוחים שאכן הם האשמים? האם אנחנו מצלמה מהלכת, המצלמת כל פסיעה שלהם, כל מילה שלהם ושל האח, כל קריצה שבאה מצדם או מצד האח, כל העווית פנים שלהם או של האח המוכה? לא! איננו יכולים להיות בטוחים.

כשאני אומרת זאת להורים, הם בתחילה מתרעמים: מה פתאום? בוודאי שהוא זה שמתחיל, בוודאי שהוא הרע והיא הטובה, בוודאי שאנחנו רואים מה קורה ולא ממציאים.

אבל כשאני שולחת אותם לבדיקה, הם מגלים מיד, בלא מצלמה נסתרת, שהילד לא סתם הכה, האחות הקטנה הרגיזה אותו, לא רצתה לתת לו חפץ שלו, החביאה ממנו משהו, עשתה לו פרצוף מרגיז מאד, התלוננה אצל ההורים, על אף שהוא לא התכוון כשדרך עליה וכך הלאה.

אם כן, איך מחנכים ילד לומר סליחה? איך יודעים מתי הוא אשם? איך יכולים להיות בטוחים באשמתו?

מה לעשות?

1. רוצים ללמד את ילדיכם לבקש סליחה? אל תאמרו להם לעשות זאת. הוכיחו להם שכך צריך לעשות. בקשו אתם סליחה. בקש אתה מאשתך סליחה שלא שיבחת מספיק את הארוחה שטרחה והכינה, וממש לא נורא שביקשת זאת לפני הילד. בקשי מבעלך סליחה שכעסת עליו שלא רוקן את האשפה היום, על אף שהוא עושה זאת כל יום. לא נורא שבתך שמעה.

ככל שבביתכם תיאמר הסליחה כדרך חיים - ילמד הילד וישתמש בה אף הוא (מכירים את הילד שבלי כוונה דחף אתכם ברחוב, נעצר וביקש סליחה והמשיך בדרכו? זה ילד ששמע את הסליחה מפי הוריו, מרחפת באוויר הבית, בלי קשר להתנהגותו).

2. רציתם מאד שהילד ילמד לבקש סליחה? אל תעשו זאת לעולם מול חברים, אחים או אנשים אחרים. כבוד הילד חשוב מאד, אל תשפילו אותו. אם תשפילוהו, אל תתפלאו שלא יבקש סליחה לעולמים.

3. ילד לומד מסיפורים הרבה יותר ממה שלומד מתוכחה. ספרו לילד סיפורים על גדולי ישראל שביקשו סליחה כששגו, ספרו לו סיפורים על ילד כמותו שביקש סליחה מחברו. הילד ישמע, יפנים ויחקה.

4. אתם אומרים לילד לבקש סליחה? אל תבקשו זאת לפני שתדעו בוודאות שהילד אכן חטא. כשאומרים לילד לבקש סליחה והוא יודע שלא עשה דבר - הוא נפגע מאד. אם אתם בטוחים בכך שהוא שגה וחטא, הסבירו לו בנעימות שדבר זה לא ייעשה. השתדלו גם לגרום לכך שיבין בעצמו, מתוך דבריכם, שעליו לבקש סליחה.

5. סליחה צריכה לצאת מהלב. לפעמים הורים אומרים לילד: בקש סליחה! הוא מפטיר: סליחה! ועושה זאת רק מהשפה ולחוץ. אין בזה דבר, ולהפך, כך משניאים עליו את בקשת הסליחה.

סליחה צריך לבקש מבפנים. החיצוניות מגמדת את הסליחה והופכת אותה למשהו שאין בו ממש.

6.  כשהילד רואה את ההורה מבקש סליחה מהקב"ה, מכה על ליבו ומבקש סליחתו – הוא לומד מזה הרבה מאד. הנה, גם אבא הגדול והחזק צריך לבקש סליחה, אבא מרכין ראש ועושה זאת, אז בוודאי שגם אני צריך לפעמים לבקש...

7. ילד שאוהבים אותו אך ורק בתנאי שהוא מצליח – פוחד מאד מכישלונות, ומצוי בלחץ נוראי שלא יטעה, שלא ייפול ושלא ישגה. כשהוא טועה – הוא מוצא את עצמו מטייח ומשקר ורק לא מבקש סליחה. על כן אל תלחיצו את ילדכם ואל תגרמו לו להבין שאתם אוהבים אותו רק בתנאי שיצליח. אם ילד יבין שבחיים גם טועים, הוא ידע לבקש סליחה על טעויות ולא להסתיר אותן כשהן קורות.

8. תנו לילדכם להבין שאם יבקש סליחה הוא רק ירוויח. שווה לו לבקש סליחה, כך יהיו לו חברים טובים יותר, כך יאהבו אותו יותר, כך ינקה את עצמו וירגיש טוב הרבה יותר.

גם כשאתה לא אשם, וגם כשאתה לא בטוח – עדיף לך לבקש סליחה ולהרגיש טוב עם עצמך ועם סביבתך.

9. ילדכם אינו אוהב להתנצל על מעשיו? תפסו פעם אחת שעשה זאת והרעיפו מילות עידוד על כך: טוב עשית שביקשת ממנה סליחה, אני בטוחה שהיה לך קשה לעשות זאת, הקב"ה אוהב את בניו חברים. ילדכם יבין בשעת מעשה שעשה טוב, ויחזור על כך שוב ושוב.

כלל ברזל

סליחה היא מילה חשובה עד מאד, אבל יותר מהמילה סליחה, חשובה ההתנצלות הכנה. למדו את הילד להתנצל מכל הלב ולא לבקש סליחה כלאחר יד ולהרגיש שבזאתחתם את העניין.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה