שבועות

שו"ת שבועות (2)

אם שבועות הוא חג מתן תורה, מה ההבדל בינו לבין שמחת תורה? מדוע אוכלים מאכלי חלב? מהו מנהג זריקת המים? ולאחר לימוד בליל החג, האם יש לברך את ברכות השחר?

  • כ"ג חשון התשע"ד
אא

שלום, רציתי לדעת האם מותר לאכול בסעודת החג אוכל חלבי במקום בשרי.

שלום וברכה. יש מצווה לשמוח בחג, ולכן מצווה על הגברים לאכול בשר בסעודת החג, אלא אם כן אינו אוהב בשר או שהאכילה מזיקה לו. לכן מלבד מאכלי החלב יש לאכול מאכלי בשר, עם הפסקה בזמנים כמובן, כהלכה.

* * *

שלום הרב. כאשר עם ישראל היו עולים לרגל להביא ביכורים לבית המקדש, יש כאלו שהגיעו ממרחקים ונסעו כמה ימים. איך זה שהפירות לא הרקיבו להם במהלך הנסיעה או ההליכה הרגלית? האם יש אפשרות שהם פדו את הפירות בכסף וקנו תמורתם פירות בירושלים?

שלום וברכה. כך מבואר במשנה (מסכת בכורים פרק ג משנה ג): "הַקְּרוֹבִים מְבִיאִים הַתְּאֵנִים וְהָעֲנָבִים (כשהם טריים), וְהָרְחוֹקִים (מירושלים, ואין ביכוריהם יכולים להתקיים כל כך) מְבִיאִים גְּרוֹגְרוֹת וְצִמּוּקִים (תאנים וענבים יבשים)". לביכורים אין פדיון.

* * *

לפי מה שהבנתי, בערב ליל שבועות צריכים להישאר ערים כל הלילה מפני שאבותינו לא נשארו ערים באותו לילה של קבלת התורה. אם כך, האם מי שנשאר ער באותו לילה צריך שלא לברך את ברכות השחר?

שלום וברכה. לפי דעת הגר"ע יוסף שליט"א, מברכים את כל הברכות חוץ מברכת על נטילת ידיים.

* * *

שלום רב. מדוע אנו חוגגים את שבועות בתאריך ו' בסיון? הרי ביום זה משה רבינו שיבר את לוחות הברית כשראה את מעשה העגל והמחולות. לפי הבנתי, מתן תורה אמור להיות ביום כיפור - היום בו מחל הקב"ה לעם ישראל ומשה קיבל את הלוחות החדשים. אם אני טועה - אז סליחה מראש.

שלום וברכה. משה רבינו לא שבר את הלוחות בו' סיוון אלא בי"ז בתמוז. אנו חוגגים את מתן תורה ביום שה' נגלה אלינו בהר סיני.

* * *

ידוע לנו שבני ישראל יצאו ממצרים בחודש ניסן. קראתי באיזשהו מקום (אולי באתר הידברות) שבני ישראל קיבלו את התורה שלושה חודשים לאחר שיצאו ממצרים. אז איך אנחנו חוגגים את שבועות רק כמעט חודשיים אחרי פסח? דבר נוסף: אם קיבלנו את התורה בשבועות, אז מה פשר חג שמחת תורה? עשו לי סדר בבלגן בבקשה.

שלום. בתחילת דבריך חלה טעות: הזמן היחיד שנחשב כמתן תורה הוא חג השבועות.

ארבעים יום לאחר עליית משה להר סיני הוא הוריד את הלוחות, אך בגלל חטא העגל שבר אותם. לאחריהם עלה לעוד ארבעים יום, קיבל את מחילת הקב"ה לעם ישראל, ירד ועלה שנית לארבעים יום נוספים - וביום הכיפורים ירד עם הלוחות השניים, הם הלוחות שנשארו בידינו. שמחת תורה הוא יום חג מדרבנן, שנעשה לגומרה של תורה. במהלך שבתות השנה קוראים את התורה בשבתות בבית הכנסת, ובשמחת תורה מגיעים לסיום הקריאה וההתחלה מחדש של הקריאה בספר התורה.

* * *

למה אוכלים מאכלי חלב בשבועות? איך נוצר המנהג הזה לזרוק מים על אנשים בחג? והאם לחג הזה קוראים כך בגלל השבועות שסופרים?

שלום רב. כאשר חזרו בני ישראל ממעמד הר סיני לאוהליהם, לא יכלו עוד להשתמש בכלי האוכל שלהם, מפני דיני הכשרות שאך זה נתוודעו אליהם. לפיכך נאלצו להסתפק בינתיים במאכלי חלב בלבד, עד שיכינו לעצמם כלים מיוחדים לבשר. ישנו עוד טעם: התורה נמשלה לחלב, כמו שנאמר 'חלב ודבש תחת לשונך' (שיר השירים ד, יא).

חג השבועות אכן נקרא כך כיון שמסיים את תהליך הספירה של העומר - והוא יום החמישים של הספירה.

יש שנהגו להתיז מעט מים זה על זה, משום שהתורה נמשלה למים, והרי זה כאיחולי ברכה לזכות בתורה. אבל מכאן ועד להשלכת שקיות מים על עוברים ושבים - הדרך רחוקה, ובוודאי שיש לעקור נוהג פסול זה.

התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות.

תגיות:הלכהשבועות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה