הפלה

האם נכון לבצע הפלה כשהתינוק נדבק ב-CMV?!

במרפאתי אני שומרת אלבום מלא בילדי CMV של מטופלות אשר נולדו בריאים ושלמים, וזה מעניק לי סיפוק רב. אף זכיתי להיות נוכחת בעשרות בריתות ושמחות של ילדים שנולדו בזכות דברי עידוד שאמרתי לאמא לפני ביצוע הפלה מלאכותית, מילים שמנעו את ההפלה, ואני מרגישה כי אין שמחה גדולה מזו!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זוג הגיע אלי מאחת ה"גבעות" בשומרון, עם חשד שהאם והעובר נדבקו בווירוס ה-CMV (ציטומגלו וירוס) - וירוס שעלול במקרים מסויימים לפגוע קשות במערכות שונות בגוף העובר, ואף לגרום לפיגור שכלי קשה. הם קיבלו ממני הסברים על המצב, ושיערתי שלאחר שהבינו את חומרתו - יבררו מה ניתן לעשות, ויבקשו לבדוק האם יש היתר להפלה. במוחי התרוצצו כבר הסברים על הבעייתיות שבמעשה כזה ועל תוצאותיו, אך במקום להילחץ ולהיכנס לחרדות כמקובל אצל זוגות רבים במקרים אלו, אמר הבעל: ´הכל צריך להיות מושלם בעולמנו? נתמודד גם עם השליחות הזו´! התפעלתי עמוקות מהזוג המתוק והעוצמתי הזה.

אך לא בכל מקרה אני פוגשת בתגובה זהה. פעמים רבות נאלצתי להתמודד עם זוגות שעברו ניסיון דומה, להסביר להם את השפעותיה השליליות של ההפלה ולעודד אותם להמשיך את ההריון, ובעזרת ה´ הכול יסתדר והעובר והאם לא יינזקו. ואכן, במרפאתי אני שומרת אלבום מלא בילדי CMV של מטופלות אשר נולדו בריאים ושלמים, וזה מעניק לי סיפוק רב. אף זכיתי להיות נוכחת בעשרות בריתות ושמחות של ילדים שנולדו בזכות דברי עידוד שאמרתי לאמא לפני ביצוע הפלה מלאכותית, מילים שמנעו את ההפלה, ואני מרגישה כי אין שמחה גדולה מזו!

על מה מדובר כאן? זיהומים ברירית הרחם עלולים למנוע השרשה ולגרום להפלה. הגורמים הזיהומיים המשמעותיים כוללים נגיפים וחיידקים ואורגניזמים שונים, שבעזרת תרביות וטיפול אנטיביוטי ניתן בדרך כלל לאבחן אותם ולרפאם.

שונה הוא הזיהום בנגיף ה-CMV CitoMegalo Virus); זהו נגיף שנמצא הרבה בגופם ועל גופם של אנשים בריאים, בעיקר ילדים, וגורם לעיתים למחלה קלה שנראית כהצטננות, ועוברת תוך ימים ספורים. אולם אשה הרה שנושאת את הווירוס הזו עלולה להעביר אותו לעובר, ואז קיימות שתי סכנות: סכנה לסיבוך הריוני בעקבות התפתחות זיהום, וסכנה לפגיעה בעובר.

אחוז קטן (1-2%) מהעוברים שאצל אמותיהם מתגלה הוירוס הזה נדבקים גם הם בוירוס, מתוכם כעשרה אחוז נפגעים ממנו; מתוך התינוקות שנפגעו – אצל רובם מדובר על פגיעה קלה מאוד, ורק אצל בודדים מתגלים פגמים של ממש, כפגיעות מוחיות ברמות שונות, פיגור, חרשות ועוד.

נגיף ה-CMV הינו נגיף (וירוס) התוקף חלק ניכר מהאנשים במהלך חייהם, לרוב בתקופת הילדות. ההדבקה ב-CMVמתרחשת בעקבות מגע עם נוזלי גוף של אדם אחר, בעיקר ילדים. אם יש לאדם נוגדנים ברמה מתאימה הוא לא יידבק שוב במחלה. רוב גדול של המבוגרים נדבקו בשלב מסויים של חייהם בווירוס הזה, ובדרך כלל לא היתה לכך כאמור שום משמעות קלינית, לא אצל מבוגרים ולא אצל ילדים.

כל אשה לפני ההריון הראשון כדאי שתבדוק בעזרת בדיקת דם אם יש לה רמה מספיקה של נוגדנים ל-CMV. אם מתברר שאין לה נוגדנים - חשוב מאוד שלא תהיה במגע רציף עם ילדים, דהיינו שלא תשמש כגננת או מורה וכד´, מה שיקטין את החשש להידבקותה בנגיף.

השאלה היא האם יש מקום מבחינה הלכתית להפסיק הריון כאשר מתגלה שהעובר נדבק ב-CMV. ידוע האיסור החמור להפסיק הריון ללא סיבה מוצדקת. נחלקו הפוסקים אם הריגת עובר יש בה איסור דאורייתא (דעת רוב הפוסקים) או רק איסור דרבנן, ובכל מקרה בוודאי גם למקילים מדובר על מעשה חמור – הריגת נפש יהודית בעצם היווצרותה.

אי אפשר להתעלם גם מהחוק בישראל, שמחייב את הרופאה לייעץ לנשאית CMV להפיל את העובר. היות והסכנה לעובר פגום קיימת, והיות וקיימים פוסקים מקילים, ניתן להציג את התמונה כפי שהיא לפני הזוג, ולהציע להם לפנות לרבם או לסמכות הלכתית מקובלת עליהם ולהכריע. אולם אני מציעה באופן קבוע שלא להפיל את העובר, מפני שמדובר כאן על ספק גדול: ספק אם העובר יידבק בווירוס, אם יידבק – ספק אם ייפגע, ואם ייפגע – ספק אם מדובר על פגיעה משמעותית או על פגיעה זניחה. לא נראה לי סביר שבגלל ספיק-ספיק-ספיקא כזה מותר ואפשר להרוג עובר יהודי, ולכן אני לוקחת על אחריותי להמליץ על דרך זו. ברוך ה´, עד עכשיו לא היתה לי סיבה להתחרט על החלטתי זו.

לאתר של ד"ר חנה קטן

מאת ד"ר חנה קטן, מומחית לרפואת נשים ופריון

לרכישת ספרה של ד"ר חנה קטן "חיי אישה" בהידברות שופס

תגיות:הפלותהריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה