חדשות יהדות

מהי מטרת האובך, לפי דעתו של הרב שטיינמן?

הגראי"ל שטיינמן התבטא ואמר כי האובך הגיע בכדי "לזכך את הציבור"

אא

החברותא של הגראי"ל הגאון רבי מ‏שה יהודה שניידר מספר כי שאלו את הרב שטיינמן האם החום הכבד ששורר כעת בארץ הקודש, שהוא סבל גדול מאד לכל הציבור. הקב"ה עושה את זה בכדי לזכך את הציבור ולתת להם יסורים על מנת שיזדככו ויזכו לגזר דין טוב בראש השנה, והסכים הגראי"ל עם הדבר.

הרב שניידר מוסיף עוד כי לבני ישיבה ששאלו מה להתחזק בראש השנה השיב הגראי"ל - "ישים עצמו כאילם".

להלן מספר נקודות למחשבה בעקבות דבריו של הרב שטיינמן "ישים עצמו כאילם":

1. אמרו חז"ל (חולין פט, א) "מה אומנותו של אדם בעולם הזה? ישים עצמו כאילם". כוונת חז"ל היא שעל האדם לרכוש מומחיות מיוחדת בתחום השתיקה, כמו אמן המומחה בתחום מסוים, באופן ששום מקרה שבעולם לא יצליח להכריע את מידתו ולגרום לו לדבר במקום שראוי היה לשתוק.

2. אמרו חז"ל (אבות ג, יז) "סייג לחכמה שתיקה", כלומר: סייג הוא גדר שתפקידה לשמור על החפצים שבתוך החצר שלא ייגנבו. כך גם לעניין חכמת האדם, הסייג והגדר השומרת עליה שלא תשתכח מן הלב זוהי מידת השתיקה, כי בזכות מידת השתיקה זוכה האדם לזיכרון מופלא.

הרב שטיינמן (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)הרב שטיינמן (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)

3. חשיבותו של כל רגע של שתיקה - הגאון מוילנא כתב באיגרתו בשם המדרש: "על כל רגע ורגע שאדם חוסם פיו בעולם הזה-זוכה לאור הגנוז שאין כל מלאך ובריה יכולים לשער".

4. א"ר אלעזר: אין העולם מתקיים אלא בזכות מי שבולם עצמו בשעת מריבה, שנאמר: "תולה ארץ על בלימה".

5. אמר רבי יוחנן משום רבי יוסי בן זמרא: "כל המספר לשון הרע - כאילו כופר בעיקר". הקשר בין כפירה לבין דיבור לשון הרע מובן על פי דבריו של ספר "יראים": מי שמדבר לשון הרע, נזהר שלא ישמענו האיש שאותו הוא מגנה ובאותה שעה הוא שוכח כי הקדוש ברוך הוא, שאין דבר שנעלם ממנו - שומע את דבריו. על כן בגין התעלמותו מאלוקים, הוא נחשב ככופר.

6. בעוון לשון הרע מפסידים במלחמות - בימי אחאב, אף שישראל היו שקועים בעבודה זרה, הם היו מנצחים במלחמותיהם - וזאת מפני שלא היה בהם עוון לשון הרע, אלא היה ביניהם שלוםלא כן, בסוף ימי מלכות שאול, אף על פי שלא היה בהם עוון עבודה זרה, והתורה הייתה בתפארתה, עד שילדי ישראל היו בקיאים בה. בכל זאת היו מפסידים במלחמותיהם - משום שהיו בניהם בעלי לשון הרע.

7. יתרון האדם מכל בעלי החיים הוא בנפש המדברת שברא בו הקדוש ברוך הוא. אולם יתרון הוא לאדם רק אם ישתמש בכוח הדיבור להיטיב. אם לא כן - אם הוא משתמש בדיבורו להרע, גרוע הוא מן הבהמה מפני שהיא לפחות אין לה יכולת לקלקל בדיבור.

8. אמר הקדוש ברוך הוא: אם רצונכם להימלט מהגיהנום, הרחיקו עצמכם מלשון הרע ואתם זוכים בעולם הזה ובעולם הבא.

9. בשמיים מספרים עוונותיו - בשעה שאדם מספר לשון הרע, נוהגים כלפיו מידה כנגד מידה וגם בשמיים מספרים את עוונותיו.

10. דברי עידוד לנכשל בלשון הרע – בפסוק נאמר: "והתקדשתם והייתם קדושים". על כך אמרו חז"ל (יומא ל"ט.) "אדם מקדש עצמו מעט - מקדשין אותו הרבה. מלמטה - מקדשין אותו מלמעלה".

ההסבר לכך הוא פשוט: הקדוש ברוך הוא שהוא מקור הטוב והחסד, מכיוון שאדם כופה יצרו וממשיך עצמו מעט לצד הקדושה מעט - הקדוש ברוך הוא משפיע עליו קדושה הרבה במלוא חופניים.

באופן זהה מביאים חז"ל שאמר הקדוש ברוך הוא: (שיר רבה ה') "פתחו לי פתח כפתחו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם. מלטה - מקדשין אותו אותו מלמעלה". כלומר, נמשכת קדושה מלמעלה על שורש נשמתו. בעולם הזה, מקדשין אותו לעולם הבא. היינו בעת שיעלה למעלה ויצטרך לעמוד לפני ה', מלבישין אותו בגדי הוד והדר של קדושה".

כלומר, אדם שחטא בעוון החמור של לשון הרע ועושה תשובה, הקדוש ברוך הוא הופך את כל אותם דיבורים לזכויות, כמו שאמרו חז"ל: "השב מאהבה – זדונות נהפכים לו לזכויות".

4 עיקרי התשובה הם:

1. עזיבת החטא – להפסיק לחטוא.

2. חרטה – להתחרט ולהצטער על העבירה, אך לא להיכנס לייאוש ולעצבות.

3. וידוי – שיחה בפה עם בורא העולם, פירוט העבירה וציון עובדת החרטה עליה.

4. קבלה לעתיד – החלטה ברורה מכל הלב להימנע מחטא זה. והקדוש ברוך הוא מסייע לשבים אליו.

הרב יחזקאל מנת על כוחה של השתיקה:

 

תגיות:אובךהרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה