עובדות ביהדות

מדוע נתגלה אליהו הנביא באישון לילה? 10 עובדות בגודל ענית אמן

ענית 'אמן' מבטאת את היחס של האדם לאמונה בה' יתברך, וכשהאמונה פגומה, היכולת שלנו לקלוט את החיים שה' משפיע לנו נפגמת

  • כ"ד אלול התשע"ה
אא

רבי חיים מוולוז'ין זצ"ל היה מקפיד ביותר שלא לברך אלא כשיש מי שיענה אמן אחר ברכתו. פעם באישון ליל הרגיש רבי חיים צמא גדול והוצרך לשתות מעט, אך לא היה מי שיענה אמן אחר ברכת ה'שהכל', כיוון שכל בני ביתו ובני הישיבה שקעו בתנומתם.

אחר כמה דקות נפתחה הדלת של בית המדרש, ואחד הבחורים נכנס ושאל את רבי חיים אודות פירוש בדברי התוספות בסוגיא. רבי חיים הסביר את פירוש התוספות, לאחר מכן בירך על המים, והבחור ענה אחריו אמן, הודה לו רבי חיים ויצא הבחור מהבית.

למחרת, ניגש רבי חיים אל הבחור בין כותלי הישיבה ואמר לו, 'ברצוני להודות לך בשנית על שהצלתני אמש, כי מרוב צמאוני לא הייתי יכול להמשיך את חוק לימודיי'. אך הבחור לא הבין על מה רבו סח, והשיב כי אתמול בשעה המדוברת ישן ולא הגיע כלל לביתו. אז הבין רבי חיים שאליהו הנביא נתלבש בדמותו של אותו הבחור, לסייעו שיוכל לעמוד בקבלתו הטובה לברך רק כשיש מי שיענה אחריו אמן.

10 עובדות בדבר גודל ענית "אמן"

1. ענית 'אמן' מבטאת את היחס של האדם לאמונה בה' יתברך, וכשהאמונה פגומה, היכולת שלנו לקלוט את החיים שה' משפיע לנו נפגמת. וזהו שאמר בן עזאי: "כל העונה אמן יתומה – יהיו בניו יתומים, חטופה – יתחטפו ימיו, קטופה – יתקטפו ימיו. וכל המאריך ב'אמן' – מאריכין לו ימיו ושנותיו". (מסכת ברכות).

2. בענית 'אמן' יש להיזהר לא לחטוף את ה'אמן', (לאומרה לפני שהמברך סיים את הברכה). ולא לקטוף את ה'אמן', (להבליע אותיותיה או להפטירה בשפה רפה וקול חלש). ולא להרחיק את ענית ה'אמן' מסיום הברכה, שאז היא נקראת 'אמן-יתומה'. (שולחן ערוך).

3. צריך לענות 'אמן' בקול נאה, ולא להאריך באמירתה וגם לא לקצר, אלא לענות בפסק זמן שאפשר לומר בו 'א-ל מלך נאמן. גם המברך צריך לכוון דעתו לצאת ידי חובה ב'אמן' שעונים אחריו. (רמ"א).

4. "אין גדול לפני הקדוש ברוך הוא יותר מאמן שישראל עונים". (מדרש רבא).

5. "גדול העונה (אמן) יותר מן המברך". (מסכת ברכות).

6. "אמר רבי יהודה בר גדיא, כל מי שעונה אמן בעולם הזה, זוכה ועונה לעולם הבא". (מדרש תנחומא).

7. בספרי המקובלים כתוב כי העליונים והתחתונים בכלל תלויים במילת אמן, והוא "עיקר ושורש ויסוד לכל העולמות כולן. ומי שמכוון לכל ברכה וברכה היוצאת מפי המברך ועונה אמן בכוונה וכדינו גורם למעלה קדושה הרבה מאוד, ושפע רב טוב לכל העולמות, כי הוא פותח המקור העליון מקור מים חיים, והקול יורד בשמים ממעל, ומודיע שכל זו הטובה והשמחה, גרם פלוני  זה עבד המלך הקדוש. וכשישראל נתונים בצרה ומתפללין, הכרוז יוצר בכל העולמות 'פתחו שערים ויבוא גוי צדיק שומר אמונים', כמו שהם פותחים שערי הברכות וההשפעות ממעלה ותקובל תפילתם".

8. שכרו של העונה 'אמן' בעולם הבא - כשיוצא מהעולם הזה, אותו אחד שנזהר לענות אמן כראוי וכדינו, נשמתו הולכת ומכרזת לפניו 'פתחו שערים', כמו שהוא היה פותח את שערי ההשפעה והקדושה בכל יום, ועולה ממדרגה למדרגה להתעדן בגן עדן בעולם הבא, ועליו נאמר 'כי מכבדי אכבד'.

9. "כל העונה אמן יהא שמיה רבא בכל כוחו אפילו גזר דין של שבעים שנה לרעה שהיה עליו, נקרע בכוח אותו אמן".

10. בכוח ענית "אמן יהא שמיה רבא" לשבור שלשלאות של ברזל ולבטל כל מיני גזירות קשות ורעות. (זוהר).

הרב אביעד ארגואן בשיחה קצרה ומחזקת על גודל ענית אמן:

 

תגיות:אליהו הנביאאמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה