כתבות מגזין

"שבת וכדורגל לא צריכים לשחק אחד נגד השני"

שחקני כדורגל מזמינים אתכם, האוהדים, לקחת חלק בסליחות יוצאות דופן ברחבת הכותל המערבי. המטרה: להעביר את משחקי הכדורגל ליום חול. כל הפרטים על עצרת התפילה וגם הצצה לסרטונים ששחקני הכדורגל צילמו אתמול

אא

תרשמו לפניכם: יום רביעי הקרוב בערב, ברחבת הכותל המערבי. סליחות מהסוג הזה לא נראו מעולם. סליחות של שחקני כדורגל ואוהדי כדורגל שיתייצבו ליד הכותל ויתפללו: אנא, ריבונו של עולם, אנחנו לא רוצים לשחק בשבת. לקראת הדיון בשבוע הבא בבית המשפט, דיון שמסעיר את כל עולם הספורט הישראלי, החליטה קבוצת שחקנים לערוך תפילה גדולה שתהיה גם עצרת הזדהות ותמיכה בהעברת משחקי הכדורגל לימות החול.

ולמי שלא בקיא בפרשה, הנה תקציר: הכול החל כשכמה שחקנים מהליגה הלאומית פנו לבית הדין לענייני עבודה בבקשה להורות למנהלת הליגה שלא לחייבם לשחק בשבתות. סיבות יהודיות לא חסר כדי לקבל מענה חיובי לפנייה זו, אלא שמבחינה משפטית ישנה בעיה. בעלי הקבוצות טוענים כי אומנם יום שבתון מגיע לכל עובד במשק, אבל שחקני כדורגל נכללים בהגדרה של "בידור ותרבות", וכידוע, בתי תרבות, סטנדאפיסטים ואומנים, עובדים בעיקר בשבת.

אילוסטרציה (צילום: עדי ישראל / פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: עדי ישראל / פלאש 90)

כך החל וויכוח משפטי – רחוק מהמהות ומהנימוק הפשוט של "שמור את יום השבת לקדשו". הכול נסוב סביב השאלה האם מבחינה חוקית יש היתר העסקה בשבת לשחקני כדורגל?

זה היה נראה "משחק מכור", כי כפי שאמרו במנהלת, "משחקים בשבת היו כאן כבר מימי המנדט הבריטי". אבל השופטת אריאלה גיצלר-כץ הפתיעה את כל הצדדים כשהוציאה כרטיס צהוב למעסיקים. "כרגעאיןלכםהיתרלעבודבשבת. אתםפועליםבניגודלחוק. תבקשומשרהכלכלההיתרלכך. אםלליגתהעלאיןאפילוהיתרהעסקהבשבת, לפיהחוקבמדינתישראלאתםלאיכוליםלעבודבשבת. אנילאאתןלכךהכשר, לאאתןאישורלמעשהפלילי" כתבה השופטת וטלטלה את עולם הכדורגל. את ההיתר להעסקה בשבת צריכה עתה מנהלת הליגה לקבל מיו"ר ש"ס השר אריה דרעי. לא נראה שבמקרה זה הוא יחלוק על השופטת...

בינתיים, הציגההשופטת הצעת פשרה למחזור המשחקים הקרוב, לפיה המשחקים שאמורים להתקיים ביום שישי יסתיימו כשעה וחצי לפני כניסת השבת, והמשחקים שאמורים להתקיים ביום השבת, יחלו רק שעה וחצי לאחר צאתה. בקיצור, לא משחקים בשבת.

אבל השחקנים לא מאבדים זמן, ופותחים עתה חזית נוספת, במישור הרוחני: עצרת סליחות ברחבת הכותל להצלחת המשימה. את התפילה מארגן הרב יצחק גבאי שרבים מהשחקנים משתתפים בשיעוריו בישיבת "שירת התורה" בהרצליה. "אנחנו מזמינים את השחקנים, את האוהדים ואת כל מי שהשבת יקרה לו, להצטרף לתפילה הזו. לא מדובר בעצרת מחאה, אנחנו רוצים להתפלל יחד שהשבת והכדורגל לא ישחקו אחד מול השני חלילה", מסביר הרב גבאי.

יש היענות?

"בהחלט. יש קבוצת ווטסאפ בה חברים כ-100 שחקנים שכולם ממש בעניין. כל אחד מהם מביא הרבה יותר ממעגל חברים מצומצם. זאת לא עצרת שמיוחסת לציבור כזה או אחר שמנסה להראות את כוחו. זו תפילה לכבודה של השבת.עצם הרעיון שיש תפילה, זה קידוש שם שמיים. התוצאות הן כבר בידי שמיים".

שחקני הכדורגל העלו סרטונים שלהם לרשתות החברתיות בהם הם מזמינים את הציבור להשתתף באמירת הסליחות ברחבת הכותל ביום רביעי, ולסיום הם מצהירים: "אנחנו אוהבים את השבת, אוהבים גם כדורגל – אז אל תסכסכו".

בין העותרים, עשרות שחקנים שמיוצגים על ידי הסתדרות הכדורגל. שלומי משה, שחקן בהפועל קריית גת אופטימי מאוד לגבי השלמת המשימה: "אנחנו אומרים בקול ברור: לא רוצים לשחק בשבת. גם אם נאלץ לשחק ביום שישי, צריך שהמשחק יסתיים לפחות חצי שעה לפני כניסת שבת. אני משוכנע שיש לזה סיכוי, כי למשל פה בקריית גת ובכלל באזור הדרום, רוב התושבים נקראים 'מסורתיים' ולא מעוניינים לנסוע ברכב בשבת. כשהקבוצה שלנו משחקת בימי שישי, מגיעים 300 אוהדים. בימות החול, מגיעים 3,000. צריך לדבר על זה. להציף את זה. זאת דרישה לגיטימית לחלוטין".

אתה כל כך החלטי, ובכל זאת, מה יהיה על הקריירה שלך?

"אני אוהב כדורגל, אבל אוהב להראות דרכו כמה אני אוהב את השבת. אם הייתי דואג לקריירה, הייתי נשאר לשחק בליגת העל. שיחקתי בעבר בבית"ר ירושלים, אחת הסיבות שהפסקתי וירדתי לליגה הלאומית, היא כי רציתי לחזור ולשמור שבת. אני לא הולך לוותר על האהבה לשבת".

מה אתם רוצים להשיג דרך התפילה בכותל?

"קידוש השם. שיבואו כמה שיותר אנשים שגם השבת וגם הכדורגל יקרים להם, ויראו לכולם שזה לא סותר. אנחנו מצפים להרבה מאוד אנשים".

הבולט מבין שחקני הכדורגל שמבקשים לשבות בשבת הוא אבי איבגי, שוער מכבי הרצליה. "אני אישית כבר כמה שנים לא משחק בשבת. השבת שלי היא שבת יהודית אמתית. אני מאושר מכל רגע של השבת ומבחינתי האישית אין פה שום מאבק, אבל כואב לי על עם ישראל. על חבריי השחקנים. עם ישראל התרגל שיש כדורגל בשבת, אבל מי אמר שזה נכון?"

ויש סיכוי לשינוי שאתם כה מייחלים לו?

"בליגה הלאומית זה כבר היה קיים ב-6 השנים האחרונות. לא המצאנו משהו חדש. כולם רוצים ליהנות מהעניין הזה. שבת חשובה גם לחילוניים וגם לדתיים. אני רואה שיש גם תמיכה של חברי כנסת ולאו דווקא של דתיים. כמובן, השר אריה דרעי, אבל גם מיקי זוהר מהליכוד ותמיכה מאוד חשובה של שרת התרבות מירי רגב".

מה יהיה בכותל ביום רביעי?

"אנחנו רוצים להתפלל לבורא העולם. להתפלל מעומק הלב. אני אומר לכולם, 'שערי דמעה לא ננעלו'. יהיה קידוש השם ונביא כבוד לשבת".  

תגיות:כדורגלשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה