עובדות ביהדות

הכירו: זה המשפט החשוב ביותר ביהדות

קריאת שמע זאת הצהרת משימה, הבטחת האמונים של עם ישראל. מדוע? מה כל כך משמעותי בקריאת שמע?

אא

קריאת שמע היא התפילה היהודית העוצמתית ביותר. אנחנו אומרים אותה בקומנו בבוקר ובלכתנו לישון. אימהות מלמדות את פעוטותיהן, ואנשים לוחשים אותה לפני מותם.

קריאת שמע זאת הצהרת משימה, הבטחת האמונים של עם ישראל. מדוע? מה כל כך משמעותי בקריאת שמע?

צ'ארלי הררי מבאר את חשיבותה ומשמעותה של קריאת שמע על ידי משל. משל למנכ"ל בחברה גדולה, שחפץ שבנו יחידו יירש אותו בעתיד, ועל כן הכניס אותו לעבודה בחברה שלו.

הבן, שעבד קודם לכן בחברה אחרת, תיאר את השינוי המבורך שעשה במילים הבאות: "במקום העבודה הקודם שלי, לא ידעתי מי יגן עלי במצבי לחץ, לא הייתי בטוח שהמטלות שהוטלו עליי לעשות אכן תקדמנה את הקריירה שלי, או שמא תסייענה רק לקריירה של הבוס. עבדתי עם הרבה אנשים ולא ידעתי למי יש השפעה. יותר מכך: הייתה לי הרגשה שכל הזמן כרסמה בי. לא היה לי מושג אם אני רץ במעגלים, או מתקדם לעבר מטרה מסוימת. ניתן לומר שחשתי כמו גלגל חסר שיניים במכונה אחת גדולה.

(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)

כיום, הכל אחרת. אבא שלי הוא המנכ"ל של החברה, ויותר מזה: הוא מנסה לבנות אותי, שאהיה מסוגל להחזיק בעצמי את כל העסק הזה. כאשר הוא מטיל עלי משימה, אני יודע שיש סיבה לכך ועשייה זו תקדם אותי. אני שמח עם כל מטלה, בין אם זה טאטוא רצפות או ישיבה במו"מ. אני סומך על אבא שלי שהוא רוצה את הטוב ביותר עבורי, ואני יכול פשוט להתרכז בלעשות את העבודה שלי הכי טוב את הטוב ביותר שביכולתי".

החיים פועלים בצורה דומה: כאשר אנחנו מנסים לשלוט בעתידנו, אנחנו לא באמת יודעים מה עלינו לעשות על מנת שנגיע למקום אליו אנחנו רוצים להגיע. אנחנו לא מבינים באמת אילו אנשים או נסיבות יקדמו את הקריירה שלנו, ישמרו על הבריאות או המצב הכלכלי שלנו, או יובילו אותנו למערכות יחסים טובות.

אנחנו אפילו לא שואלים את עצמנו האם אנחנו צועדים על מסלול שמוביל אותנו לאנשהו או שאנחנו פשוט מתרוצצים במעגלים.

על מנת להעניק לנו תחושת ביטחון במסלול חיינו, בתחילתו ובסופו של כל יום, אנחנו מזכירים לעצמנו: "שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד".

משמעות הפסוק היא:

שמע – הקשב, שים לב.

ישראל – אני, אתה, פניה ישירה לכל אחד מעם ישראל, הנקרא בנו יחידו של השם.

השם - יש ה' בעולם.

אלוקינו - הוא הבורא, הוא מקיים את העולם, הוא המנכ"ל האוניברסלי.

השם - אותו השם.

אחד - הוא אחד ויחיד.

מטרתו של פסוק זה היא להבהיר לנו כי לכל דבר שקורה לנו בחיים יש מטרה. להזכיר לך כי אלוקים מנהל את העולם, הוא אוהב אותך כמו בן יחיד ויש לו תכנית עבורך.

כלומר: בכל דבר שקורה בחיים שלך, כשאתה מרוויח כסף או מפסידו, מוצא בן זוג או מאבדו, מצליח במשימותיך או נכשל בהם - הכל מגיע מאלוקים ומחובר לתכלית הגדולה יותר. כל דבר שמתרחש בחייך מטרתו להפוך אותך לאדם הגדול שאתה מסוגל להיות.

אם אנחנו לא רק אומרים את המילים האלו, אם אנחנו באמת מאמינים בהן, אנחנו חיים אחרת.

אנשים רבים מסתובבים בעולם בתחושה של חוסר וודאות וחוסר שלווה. האדם חש כי הוא מסתובב במעגלים ולא עושה דברים משמעותיים בחייו.

העצה: הפנמת המילים של קריאת שמע.

כאשר נפנים את מילות הפסוק היקר הזה, נבין שאבא שלנו הוא המנכ"ל ושאנחנו הבן היחיד שלו, נוכל לנהל את חיינו מתוך רוגע, בהירות ואמונה.

נישאר מרוכזים בתפקיד שלנו, שהוא לעשות את הטוב ביותר שביכולתנו. באופן זה נדע ונרגיש בבירור, שכל דבר שהמנכ"ל מעמיד בדרכנו הוא בעל משמעות והקשר בין אם אנחנו רואים ובין אם לאו.

זאת משמעותה של קריאת שמע, ועל כן יש לשנן אותה מהבוקר עד לערב, מהעריסה עד הקבר. זוהי אלומת האור בחיינו, במסע עם האלוקים.

הרב ירון מרדכי זכאי מבאר את דיני קריאת שמע:

 

תגיות:קריאת שמעיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה