פסח

שו"ת חול המועד

מהן ההלכות הרלוונטיות לחול המועד? האם מותר לכתוב, לכבס, לקנות בגדים חדשים, להניח תפילין ולפתח תמונות? ומדוע מותרות מלאכות אחרות כמו נסיעה והדלקת אש?

  • כ"ג חשון התשע"ד
אא
שלום כבוד הרב. האם יש איסור לכבס בגדים בחול המועד, או שזה מנהג? ואם אסור במהלך ימות השבוע, האם ביום שישי מותר?
שלום וברכה. הכביסה אסורה בחול המועד מעיקר הדין לא רק כמנהג. אין היתר לכבס לכבוד שבת.
* * *
שלום הרב, רציתי לדעת כמה דברים. א. האם מותר לקנות בגדים בחול המועד? ב. אם הוריי קונים לי בגדים (בתורת מתנה) ורוצים שאבוא איתם, האם הדבר מותר? ג. האם מותר לקנות בגדים שהם לצורך המועד, מתוך ידיעה שאלבש אותם במועד?
שלום וברכה. א. לצורך המועד מותר. וגם אם יש כעת מבצעים מיוחדים, מותר לקנות במועד. ב. אם ההורים רוצים לתת לך כעת בגדים - מותר.
* * *
שלום. אני לומד תורה עם מחברת, וכותב כדי לזכור יותר טוב, לסדר את הדברים ולהבין אותם יותר. עכשיו בחול המועד יש איסור כתיבה, וזה פוגע לי בלימוד. האם מותר לכתוב את דברי התורה?
שלום וברכה. מותר לכתוב בחול המועד לצורך לימוד תורה.
* * *
שלום, פעם קרוב משפחה שאל אותי מדוע אסור לכתוב בחול המועד אבל מותר להדליק את האור ולנסוע. לא ידעתי מה לענות לו. מה התשובה על כך? תודה רבה ותזכו למצוות.
שלום וברכה. נחלקו בכך הפוסקים. יש הסוברים שהאיסור של חלק מהמלאכות הוא איסור דרבנן. הרמב"ם בהלכות יום טוב פרק ז' הלכה א' כותב: "חולו של מועד, אף על פי שלא נאמר בו שבתון, הואיל ונקרא מקרא קדש והרי הוא זמן חגיגה במקדש - אסור בעשיית מלאכה כדי שלא יהיה כשאר ימי החול שאין בהן קדושה כלל, והעושה בו מלאכה האסורה מכין אותו מכת מרדות מפני שאיסורו מדברי סופרים. ולא כל מלאכת עבודה אסורה בו כיום טוב, שסוף העניין בדברים שנאסרו בו כדי שלא יהיה כיום חול לכל דבר. לפיכך יש מלאכות אסורות בו ויש מלאכות מותרות בו".
והרבה פוסקים סוברין שהדבר מן התורה, והם הקילו בכמה דברים ע"פ הרשות שניתן לחכמים מן התורה במלאכת חוה"מ, להתיר לפי צורך העניין.
* * *
שלום כבוד הרב. רציתי לשאול איזה איסורים יש בחול המועד. האם אפשר לעשות הכל כמו בימי חול, או שיש גם אסורים מסוימים כמו בחגים ובשבתות? תודה מראש.
ימי חול המועד אסורים בעשיית מלאכה. עבודות בישול וניקיון בבית - מותרות. וכן כל מלאכת דבר האבד, דהיינו שאם לא יעשה את אותה מלאכה יתקלקל משהו, מותר לעשותו בימי חול המועד. כמו כן מותרות עבודות תיקון מערכות חיוניות בבית, שאי אפשר להסתדר בלעדיהן, כמו תיקון מקרר, אינסטלציה, וכדומה.
* * *
שלום כבוד הרב. 1. האם מותר לפתח תמונות בחול המועד? 2. האם מותר להקליד מכתב במחשב בלי להדפיס? תודה רבה ומועדים לשמחה.שלום וברכה. בפיתוח תמונות יש להחמיר. הקלדה מותרת במועד.
* * *
האם מותר להניח תפילין בחול המועד ובחג?
לא, מפני שעצם שמירתנו את החג היא אות בינינו ובין ה' שאנו עמו, ואין צורך באות התפילין. ועל כן יש לשמור את החג והמועד כראוי.
 
התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות.
תגיות:חול המועדפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה