טורים אישיים - כללי

כשבכל העולם נשים כיסו את הראש

במשך אלפי שנים, כיסוי ראש לנשים היה דבר ברור מאליו כמעט בכל התרבויות. האופנה של נשים היוצאות החוצה בגילוי ראש? זו המצאה חדשה בהרבה ממה שאתם חושבים

  • ח' אלול התשע"ה
אא

אם תסתכלו בגלריות היסטוריות תגלו משהו מעניין. תמונות רבות שצולמו בשנות העשרים של המאה הקודמת, מציגות מכנה משותף לנשים: כמעט כולן מכסות את ראשן. האישה שמשלשלת מכתב לתיבת הדואר? שיערה מכוסה לחלוטין בכובע. האישה המחייכת לצד מכונית? גם היא עם כובע.

לפני תשעים שנה בסך הכל, אישה שיצאה מביתה עם כובע לראשה לא נחשבה דתית ולא נשאלה אם חזרה בתשובה. עד מלחמת העולם השנייה, נשים יהודיות וגויות כיסו את ראשן פשוט משום שכיסוי כלשהו על הראש היה פריט אינטגרלי מהמלתחה של כל אישה, יהיה מעמדה החברתי ומשלח ידה אשר יהיה.

כתבי ההיסטוריון היווני פלוטארכוס מלמדים אותנו כי ביוון העתיקה וברומי נהגו מרבית הנשים הנשואות לכסות את ראשן בצעיף כשיצאו לרחובה של עיר. אם תסתכלו בציורי נשים מימי הבינים, תראו כיסויי ראש במגוון סוגים – מטפחות, כובעים חרוטיים,  צעיפים, ועוד. במאה השש עשרה, התחילה להתפתח אומנות הכובענות לנשים – ונשים החלו לחבוש כובעים. כובעים אלה השתנו בצורתם ובגודלם (היו תקופות שכובע נשי ממוצע היה בגודל של צמיג מכונית), אבל לבישתם בציבור נחשבה תמיד נוהג של מהוגנות בסיסית, שאפילו פשוטות העם הדלות ביותר היו מחויבות לו.

רבים מציורי האמנים הקלאסיים מציגים נשים עם כיסוי ראש: 'הנערה עם עגיל הפנינה' של יאן ורמיר ו- 'אישה צעירה בכובע שחור' של רמברנדט הם רק שתי דוגמאות – שמציגות אגב, נשים צעירות ולאו דווקא נשואות. המלכה ויקטוריה השאירה אחריה תמונות ותצלומים רבים – בכולם היא מופיעה ומצנפתה על ראשה. צילומים מהתקופה שעד מלחמת העולם השנייה – כמו אלה שבגלריה שהעלינו – מצביעים גם הם על העובדה החד משמעית: נשים הופיעו ברשות הרבים בכיסוי ראש.

כל היסטוריון המתמחה בלבוש (יש דבר כזה) יאמר לכם כי במשך רוב ההיסטוריה, נשים כיסו את ראשן באופן כזה או אחר. השורשים העתיקים למנהג קשורים לצניעות, אבל הוא התפתח לחלק חשוב מאופנת הנשים, שאף אישה לא הייתה פשוטה או חשובה מכדי להתייחס אליו במלוא הרצינות. נשים ראו בכובע שלושה צדדים שחיו בשלום זה עם זה: מהוגנות, פרקטיות (הגנה מפני שמש והגנה על השיער מלכלוך) ו...יופי. מומחית אופנה מתקופת השיא של הכובעים נהגה לומר כי: "לטעון שאת לא נראית טוב עם כובע זה כמו לטעון שאת לא נראית טוב עם נעליים".

אופנת הכובעים בקרב נשים החלה להיעלם אחרי מלחמת העולם השנייה. בשנות השישים כמעט ולא נותר לה זכר. העולם המערבי אימץ בכוונה תחילה סגנון לבוש מרושל, 'צעיר', וזול, רחוק שנות אור מהשאיפה להופעה מהוגנת וכבודה שאפיינה את הדורות הקודמים. גם אם אתן לא חובבות היסטוריה, זה משהו ששווה לזכור: כשאתן חובשות כיסוי ראש אתן לא רק מקיימות מצווה, אתן גם עושות משהו כל כך טבעי ומובן, שבמשך אלפי שנים נשים משלל תרבויות עשו בדיוק אותו: כיסו את הראש לפני שיצאו מהבית.

תגיות:צניעותכיסוי ראש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה