מנוחה פוקס

איך להזהיר את הילד מפני זרים, מבלי להפחיד אותו?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: איך נזהרים מזרים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנחנו גרים בשכונה קטנה. באופן כללי כולם מכירים פה את כולם, אבל קורה שאני פוחדת ממישהו שמגיע אלינו הביתה ומזהירה את הילדים. לאחרונה זה קרה עם העובד של חנות המכולת שבא להביא את המצרכים ואני לא הייתי בבית. הילדים סיפרו שהוא ביקש כוס מים ונכנס למטבח. אני ממש נבהלתי, אבל לא ידעתי איך להסביר זאת לילדים. האם פחדתי לשווא? איך אפשר ללמד את הילדים להיזהר, מבלי להפחיד אותם מדי?

 

מנוחה פוקס משיבה:

ילדים יודעים שצריך לחשוש מאדם זר, אבל הם לא בדיוק יודעים מיהו אדם זר, והאמת, שגם לנו קשה עם ההגדרה הזו, למה? כי לצערנו לא תמיד זה שפוגע בילד הוא זר בעבורו.

מיהו באמת איש זר? איך להסביר זאת לילד?

איש זר הוא איש שאינו מוכר לך. אתה לא מספיק מכיר אותו בשביל לדעת מה הוא מסוגל לעשות. ייתכן שהוא נראה נחמד, ייתכן שנראה משלנו, ייתכן שהוא ידוע כאיש טוב, אבל כל עוד אינך מכירו, הוא עבורך כאיש זר.

לפעמים האיש הזר הוא לא זר מהרחוב, הוא יכול להיות מישהו קרוב אליך, כמו למשל השכן מהקומה הראשונה, שידוע כאדם נחמד, אבל אם אתה לבדך בבית ואין זה אדם שרגיל להסתובב אצלנו בדירה, הוא עבורך כאיש זר.

איך עלול איש זר להתנכל לילד? כאן יש לספר לילד על כל מיני וריאציות שעלולות לקרות לו כדי שידע להתגונן מפניהם. נספר לו על איש שהציע סוכריה לילד וכך משך אותו, על איש שביקש מילד שיתלווה אליו כדי להראות לו היכן למשל בלוני הגז של הבניין, או עובד במכולת שביקש מהילד לרדת איתו למחסן כדי להביא לו משהו מלמטה. אין צורך לספר זאת לילדים קטנים. עד גיל חמש אין סיבה שילדכם יסתובב לבדו, או שיגיע למצב שבו מישהו יקרא לו ואתם לא תהיו לידו.

ילדים הם 'עם תמים' שאינו יודע חכמות. בלא שנספר לילדים את כל זה, הם ימשיכו להתחבר לאנשים, להיענות להם, לעזור להם ולכבד אותם, כי כך למדו וכך שמעו.

איך בכל זאת נוכל לגונן עליהם?

1. נסביר לילד שאנשים רעים עלולים להיות בכל מקום: במכולת הידועה, בבית הכנסת הסמוך, במעלית שבבניין ובחדר נידח בחתונה של אח. נחדיר לראשו את הידיעה שאין לסמוך על אדם וגם לא על מקום. יחד עם זאת ניתן לו להבין שאלו לא רוב האנשים, אבל מפני החשש עליו להתרחק.

2. נבקש מהילד להעלות סיטואציות שמקננות במוחו, ונחשוב אתו יחד מה לעשות כנגדן. הוא יביא סיפורים דמיוניים, ומניסיוני, כיועצת, גם לא דמיוניים, על מקרים שעלולים לקרות או שקרו לו או לחברים.

על מנקה של בית הספר, על אחד המתפללים בבית הכנסת, על המקווה השכונתי, על הבן של השכנים שקרא לו לבית שלו.

לא צריך לשוחח על כך מידי יום, אבל שיחה כזו פעם במספר חודשים לאחר שקורה משהו ברחוב, בשכונה, בחדשות, או בסביבה החברתית של הילד, זה מאד נצרך.

3. שוחחו עם הילדים על הטלפון שבביתכם. הטלפון עלול להיות מוצר מסגיר, אם יספרו למישהו דרכו אם אבא בבית, ואם יספקו עוד מידע כמו למשל מתי ישוב ולאן הלך.

4. אנשים מבוגרים מבקשים מילדים לבוא לעזור להם עם הסלים, או להעלות מוצרים לביתם. קשה לילדים המורגלים על מצוות החסד לא להירתם למצווה. שוחחו עם הילדים מה לעשות במקרה כזה, ישנן תשובות שונות לכך כמו למשל: לקרוא לאח גדול שיבוא יחד אתך, לעלות לשאול את ההורה, ללכת יחד עם חבר לכל מקום שאתה הולך, לקחת את סלי הזקן רק עד המקום ששם יש אנשים מסביב, וכך הלאה.

5. הסבירו לילדים לשים לב לכל בקשה שמבקשים מהם. ישנן בקשות לגיטימיות, כמו למשל להרים לאדם מבוגר דבר שנפל מידו במקום סואן, והוא מתקשה להתכופף, לעומת זאת, ישנן בקשות שהן חשודות כבר בתחילת הדרך, כשלא מדובר על אדם מוכר, כמו למשל: אל תספר לאבא  ולאמא שאמרתי לך כך וכך, או: תעלה איתי למעלה ואתן לך את הספר שהבטחתי לך!

6. הבהירו לילדים שאתם כאן כדי לשמוע כל דבר שקורה, שלא יפחדו לספר לכם. פנו להם מזמנכם כדי שיספרו וידברו, ובעיקר אל תעירו על דבריהם ואל תכעסו עליהם בשל דברים שעשו. אסור שיפחדו מכם ומתגובתכם. אל תצחקו עליהם, אל תענישו, אל תספרו לילדים האחרים מה שלא רוצים שתספרו.

7. קחו את דברי הילד והפכו אותם למשהו שניתן ללמוד ממנו: אהה, הוא אמר לך לבוא אתו ולא הלכת? זה נהדר. אתה צודק שאולי זה פגע בו, אבל עדיף כך מאשר... חישבו עם הילד איך להגיב כך שהאיש לא ייעלב יותר מדי, כי רוב הסיכויים שהוא איש טוב. "אני מצטער, אבל לא אוכל לבוא אתך, אמא  שלי לא מרשה לי ללכת עם אנשים שאני לא מכיר".

8 דברו עם הילד כמה שיותר. אל תבזבזו את זמן הנסיעה באוטובוס לשתיקה, שבו לידו ושוחחו. מתוך דבריו תוכלו לגלות דברים שאולי הוא לא מרגיש נוח לספר לכם באופן ישיר כשאתם עסוקים וטרודים.

9. ילדים שואלים לא פעם: איך נוכל לקיים מצוות חשובות של חסד, של צדקה, של עזרה ושל מילה טובה אם אסור לנו להתקרב? התשובה היא שאת כל אלו ניתן לקיים גם עם הקרובים לנו ביותר. לא עזרת לאיש? תוכל להשלים את זה עם סבא כשתבוא אליו.

10. לימדתם את ילדכם לבקש ממבוגר שיחצה עמו את הכביש? – רצוי שיבקש מאישה או מאבא שמעביר את ילדיו. במקום שומם דאגו שמישהו מכם יבוא להעביר את הילד, שלא יסתובב לבדו.

11. לאחר כל הכללים הללו, אתם בוודאי חושבים שהילד יגדל פחדן ומוג לב? אם תעשו זאת בסבלנות, בהקשבה, בהכלה, באופן סיפורי, ובהסבר ברור, לא מלחיץ ולא מפחיד – הילד רק ילמד מזה.

כלל ברזל:

הקפידו עד כמה שאפשר לשמור את הילדים קרוב אליכם, תוך כדי שאתם יודעים בדיוק מה הם עושים ולאן הם הולכים. אל תצרו את צעדיהם, אבל תנו להם כללים אלו כצידה לדרך, ומעתה נשאר לכם רק לבטוח בה'.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה