חדשות בעולם

האם נמצאה רכבת האוצרות של הנאצים?

גורמים בפולין מדווחים כי ייתכן ובקרוב יצליחו לחשוף את רכבת האוצרות הנאצית שנעלמה בתום המלחמה

אא

שני אנשים, פולני וגרמני, הטוענים כי איתרו את 'רכבת האוצרות' של הנאצים שנעלמה בסוף מלחמת העולם השנייה, פנו דרך משרד עורכי דין אל הרשות המקומית במחוז ואובז'יך בפולין. השניים אומרים כי  הם מוכנים להצביע על מיקומה של הרכבת תמורת עשרה אחוזים מערך האוצרות שיימצאו בה.

הרכבת שבה מדובר היא סיפור מסתורין המוכר לחוקרי התקופה: מדובר ברכבת באורך 145 מטרים שהיתה שייכת לצבא הגרמני, הוורכמט. ב-1945, כשהצבא האדום התקרב לעיר וורוצלאב (אז ברסלאו) , הרכבת, עמוסה באבני חן ודברי ערך אחרים שנבזזו על ידי הצבא, נסעה אל תוך גרמניה. לפי הפולקלור המקומי, הרכבת נכנסה בשלב מסוים למנהרה באזור ההררי של שלזיה תחתית, ומעולם לא יצאה ממנה. מאוחר יותר נחסמה המנהרה הזו, ומיקומה נשכח.

היסטוריונים אומרים כי אין כל הוכחות כי הרכבת באמת הייתה קיימת או כי נשאה עליה אוצרות, אבל האגדה שבתה את לב המקומיים ולא מעט אנשים חיפשו את הרכבת ואוצרותיה – ללא הצלחה. בעקבות הפנייה לרשות המקומית בואובז'יך, עם זאת, כוחות של צבא, משטרה וכבאים מתכוונים לשתף פעולה בחפירות שיאפשרו – אולי – לחשוף את הרכבת ותכולתה.

אם תימצא רכבת האוצרות, היא לא תהיה הראשונה מסוגה. הנאצים אכן נהגו לשלוח רכבות טעונות דברי ערך לברלין בתקופה בה החלו כוחות בנות הברית להתקדם לכיוון גרמניה. במקרה של 'רכבת הזהב' הידועה, הנאצים שלחו 24 קרונות מבודפסט לגרמניה, טעונים בזהב, כסף, ופריטי אומנות שנבזזו מיהודים הונגריים ושוויים הוערך ב-200 מיליון דולר. הרכבת הזו לא הצליחה להגיע ליעדה – היא נעצרה על ידי חיילים אמריקאים, ומאוחר יותר התגלה בחקירה כי החיילים נטלו חלק מהשלל לעצמם. 

צילום: (HANS-PETER SCHOLZ/WIKIMEDIA COMMONS)צילום: (HANS-PETER SCHOLZ/WIKIMEDIA COMMONS)

תגיות:נאציםרכושמלחמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה