לאישה

איך עושים את זה: כך מגדילים הכנסות כשהבעל אברך

משפחות ישראליות מתקשות לסגור את החודש עם שתי משכורות מלאות – איך שורדת משפחת האברך עם משכורת אחת? כל התשובות על הדרכים להגדיל הכנסות כשהבעל לומד בכולל

אא

איך עושים את זה? זו אחת השאלות העיקריות שמופנות לנשות אברכים. איך אפשר לשרוד כלכלית עם משכורת אחת? נניח שיש את האמונה ואת השמחה, את האידיאל ואת הרצון, את שיתוף הפעולה ואת תחושת השליחות: עדיין, בסוף כל חודש צריך לשלם חשבונות. רצוי גם לאכול פה ושם.

מצבת ההכנסות משתנה ממשפחה למשפחה, אבל ישנם כמה כללים בסיסיים שמאפשרים למשפחות אברכים להחזיק את הראש מעל המים. את מדריך ההישרדות הכלכלית למשפחות אברכים צריך למעשה לחלק לשניים: איך מגדילים הכנסות (כשהבעל נשאר אברך) ואיך מצמצמים הוצאות (הבעל אברך, זוכרים?) בטור הזה נתמקד בהגדלת ההכנסות.

אז איך מכניסים יותר כסף בלי לפגוע בלימוד התורה של הבעל? הנה הדרכים הנפוצות.

מיקסום הכנסות האישה

יש מי שינסה לספר לכם שבשביל להינשא לאברך האישה צריכה לעבוד בהייטק ולהרוויח בהתאם. זה פשוט לא נכון. אם האברכית במקרה מתאימה לתחום התכנות ורוצה לעסוק בו, זה אכן יכול להיות משתלם. אבל ללמוד מקצוע שלא מעניין אותך כלל הוא צעד בלתי מומלץ. אז מה כן? מקסום הכנסות בתחום שבו את טובה. יש נשים חרדיות, למשל, שלמדו גננות אבל גילו עד מהרה שהמשכורות בגנים חרדים נמוכות להחפיר. כדי להרוויח יותר הן פותחות גן בבית שלהן עצמן. בציבור החרדי יש ביקוש גדול מאד לגנים פרטיים לילדים מתחת לגיל שלוש, וכך הנשים האלה מוצאת עצמן עוסקות בתחום אהוב ומרוויחות משכורת סבירה.

האפשרות להגדיל הכנסות קיימת כמעט תמיד, כפי שמוכיחות נשות אברכים מכל תחום מקצועי. מורות ויועצות חינוכיות – תחומים שאינם מפורסמים במשכורות עתק – לומדות לתארים מתקדמים כדי להגדיל את המשכורות ועובדות במספר מקומות כדי להרוויח יותר. נשים רבות עובדות במקביל כשכירות וכעצמאיות: בבוקר הן שכירות במקום עבודה כלשהו, ובערב, אחרי שהילדים הלכו לישון, הן עוסקות בעבודה שניה - ספרות או קוסמטיקה, תרגום או כתיבה, הוראה פרטית או גרפיקה. אפילו מטפלת בפעוטות יכולה למקסם הכנסות: שכנתי עסקה בטיפול בילדים מביתה, בשכר חודשי עלוב של 600 שקלים לילד – שכן רבות המטפלות בעיר. בשלב מסויים היא החליטה לערוך שינוי: במקום להיות מטפלת בביתה היא החלה לנסוע מידי יום ליישוב אמיד סמוך, שם טיפלה בזוג תאומים בביתם שלהם. המשכורות החודשית שלה הוכפלה מיידית.

השורה התחתונה? חז"ל פסקו שאין מלאכה שאין בה עשירות ועניות, ונשות אברכים מנסות בדרך כלל להפיק את המקסימום ממשלח ידן.

מיקסום הכנסות הבעל

נכון שהבעל אברך, אבל זה לא אומר שאין לו שום אפשרות להכניס כסף. הכוללים אמנם ספגו קיצוצים כבדים מהממשלה הקודמת, ולא מעט אברכים מקבלים מלגה זעומה של כמה מאות שקלים. עם זאת, יש גם כוללים לא מעטים שמשלמים בסביבות 2000 שקלים, וכוללים מעטים אבל קיימים שהמלגה שלהם נעה בין 3000 ל-4000 שקלים (כוללים כאלה דורשים בדרך כלל נסיעה מחוץ למרכזים החרדים, או השתתפות בפעילויות לימוד עם ילדים וקירוב). אברכים רציניים שלומדים היטב ומעוניינים לתרום לפרנסת המשפחה בודקים לפעמים אופציות של לימוד בכולל שמשלם יותר. גם אם מעבר לכולל אינו בא בחשבון – אם בגלל היעדר אופציות פתוחות או למען איכות הלימוד – אברכים רבים תורמים לפרנסה בעזרת שיעורים פרטיים והכנה לבר מצווה מעבר לשעות הסדרים, וכן בשלל מלאכות שיכולות להתבצע בשעות הלילה: משטיפת חדרי מדרגות ועד שחיטה.

הפעלת עסק מהבית

בשכונה חרדית ממוצעת, את הביצים קונים אצל משפחת כהן, את הכלים החד פעמיים ממשפחת לוי, ואת הגרביים אצל ישראלי. משפחות חרדיות המציאו את מושג 'המכירה', עסק שמתנהל מבית המשפחה בשעות הנוחות למשפחה. לפעמים העסק אפילו מתנהל מארון מחוץ לדלת הבית: הלקוח בא, לוקח את הנדרש ומשאיר תשלום מדויק לפי דף ההנחיות. אף אחד לא מתעשר מהעסקים הקטנטנים הללו, אבל קיומם בהחלט מסייע למשפחות רבות לסיים את החודש.

הטור הבא בסדרה: "עד מתי עושים את זה?". המשיכו לעקוב באתר הידברות

תגיות:נשות אברכיםהכנסותאברכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה