חדשות מדע וטכנולוגיה

סופר-עכברים: האם זו בשורה לאנושות?

עכברים שעברו שינוי גן יחיד הפגינו יכולות חשיבה משופרות ופחות חרדות. האם טיפול דומה יכול לעבוד גם עבור בני אדם?

אא

מדענים הצליחו להביא לעולם עכברים פיקחים במיוחד על ידי שינוי גן יחיד שיעצור את פעילותו של אנזים הקרוי PDE4B. אנזים זה מצוי בחלקי גוף רבים של בעלי חוליות, ביניהם המוח.

העכברים שעברו את השינוי הגנטי הראו יכולות קוגניטיביות משופרות: הם למדו דברים חדשים מהר יותר, זכרו היטב את מה שלמדו, ופתרו בעיות מסובכות טוב יותר מאשר עכברים רגילים. עכבר רגיל לאו דווקא זוכר עכבר זר אותו פגש אתמול לזמן קצר, אבל הסופר-עכברים זכרו גם זכרו מכרים רגעיים כאלה. הם גם למדו במהירות למצוא את דרכי הבריחה הנסתרות במתקן שהכינו עבורם החוקרים. אבל לא רק היכולות הקוגניטיביות של העכברים היו משופרות: אחרי שהחוקרים גרמו להם לחוויה מפחידה, הסופר-עכברים הפגינו הרבה פחות זיכרון של הפחד בחלוף כמה ימים. העכברים הללו גם הפגינו הרבה פחות פחד מחתולים, בילו יותר זמן במרחבים פתוחים ומוארים, ובכלל נראו מרוצים מהחיים.

הניסיון בגן השולט על PDE4B נעשה בינתיים רק בעכברים, אב מכיוון שהאנזים הזה מצוי גם בבני אדם, חוקרים מקווים שהצלחתם של ה'סופר עכברים' תואיל גם למין האנושי "כיום אנחנו לא יודעים לטפל היטב בבעיות קוגניטיביות", אומר ד"ר סטיב קלאפקוט, שהוביל את המחקר. "לכן אנחנו מרוגשים מכך שהעבודה עם העכברים זיהתה את האנזים PDE4B כמטרה מבטיחה לטיפולים חדשים". החוקרים עובדים כרגע על פיתוח תרופות שיחסמו את שחרור האנזים – תרופות שינוסו תחילה על חיות לפני שלב הניסויים הרפואיים בבני אדם. בעתיד, הם אומרים, תרופות שיטפלו באנזים הזה יוכלו לשפר את איכות חייהם של אנשים הסובלים מהפרעות קוגניטיביות ומחרדות המפריעות לתפקוד יומיומי.

תגיות:חדשות מדעעכברים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה