הלכה

שו"ת כיבוד הורים

האם מותר להעיר לאבא שמדבר בתפילה? כיצד להתייחס לאמא שמאיימת שלא תגיע לחתונה בהפרדה? ואיך מסייעים לנשמת האם אחרי פטירתה? שו"ת הורים

  • כ' חשון התשע"ד
אא

שלום כבוד הרב. אני בת 19 וחצי. אבי ואחיי דתיים, ורק לאמי יש סלידה מן הדת. אני נמצאת בקשר עם חבר שלי כ-9 חודשים, ואנחנו מדברים על חתונה. אבל ישנה בעיה עם אמא שלי, שאינה מעוניינת אפילו לשמוע על כך שתהיה הפרדה בחתונה או על כך שאשים כיסוי ראש וכו´. אינני יודעת איך להתמודד איתה. היא טוענת שאני צעירה מדי בשביל להתחתן, ושהיא לא תגיע לחתונתי אם תהיה בה הפרדה. מה עליי לעשות? הרי אני רוצה שאמי תהיה בע"ה בחתונתי, אבל אני רוצה גם לשמור על ההלכה. איך עליי לפעול?

שלום וברכה. בוודאי שאין מקום לוותר על כיסוי ראש חלילה, אף אם האמא לא תהיה מרוצה. העיקר שבורא עולם מרוצה ממך. בעניין ההפרדה, נסי להתעקש על הפרדה מלאה, ורק לקראת החתונה, אם אמא עדיין תישאר בהתעקשות שהיא לא באה לחתונה, יש מקום לוותר על הפרדה בשעת הסעודה. אבל אין לוותר על הפרדה בשעת הריקודים אף אם אמא לא תבוא לחתונה חלילה.

הניסיון שלנו מראה שהורים המאיימים שלא יבואו לחתונה וכו´ מתגמשים כאשר הם רואים את עקשנותם של הילדים, ומשלימים עם העובדה שבתם בחרה בדרך אחרת. אשמח להתבשר על חתונה קרובה, למרות כל הקשיים מסביב.

שלום הרב. אני נמצאת בארה"ב, ושומרת שבת. רציתי לדעת אם אני יכולה לדבר עם ההורים שלי אחרי שהשבת נכנסת בארץ. ההורים שלי לא שומרים שבת.

שלום וברכה. אסור לחלל שבת מפני כבוד ההורים. מלבד זאת יש כאן החטאת ההורים, ובוודאי שאין בכך כבוד להורים בהחטאתם.

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול: אם יש אבא ששומר תורה ומצוות ולא קובע עיתים לתורה, האם הבן עושה בסדר כשאומר לו לקבוע עתים? ונניח שהאבא מדבר באמצע התפילה, האם כדאי להעיר לו למרות שידוע שהוא מתעצבן מזה?

שלום וברכה. אסור לב להוכיח את אביו בצורה ישירה אלא בצורה עקיפה בלבד, ע"י אמירת דברי תורה בעניין זה וכדומה.שלום כבוד הרב. אני מתכננת לחגוג את ראש השנה הקרוב בביתי, עם בעלי וילדיי. ככה יותר נוח לי, אולם מצד שני אמא שלי רוצה שכל המשפחה תתארח אצלה. אני בהחלט רוצה להיות איתם, אבל זה ממש לא נוח שכולם אוכלים את מה שיש, ואתה צריך לאכול מה שאתה מכין לעצמך, מטעמי כשרות. וגם בפסח הייתה בעיה עם קריאת ההגדה, כשכולם לא קראו נכון. אני מפחדת שלא כל הדברים יהיו כמו שצריך, ואיני יודעת מה לעשות.

שלום וברכה. בראש השנה אין שום דין מיוחד לקריאה בבית או לאכילה מיוחדת, וכל הסימנים שנהגו לאכול אינם חובה. לכן אין כל סיבה לחשוש שמא תעשי שלא כהוגן. בבית הכנסת תתפללי כרגיל כרצונך, ובבית אמנם יהיה לך פחות נעים שאת אוכלת ממאכלייך המיוחדים, אולם זכות גדולה היא לך ביום הדין להתאמץ למען כבוד אימך, ולא כדאי לוותר על מצווה יקרה כזו בראש השנה. זכות זו בוודאי תעמוד לך לזכות לשנה טובה, לכתיבה וחתימה טובה, ולהצלחה בכל ענייניך.

כבוד הרב, אמי נפטרה בייסורים קשים. אחותי ואני טיפלנו בה והיינו לידה עד שמסרה את נשמתה לבורא עולם. הפרידה כל כך קשה, מה עושים כדי להקל על כך?

שלום. עשיית פעולות לעילוי נשמתה, וכן הנצחת שמה בעולם הזה, יתנו לכם הרגשה של חיבור אליה והתקשרות איתה גם לאחר פטירתה, מעבר לכך שהדבר כמובן יועיל רבות למצבה בעולם הבא. ילדי המנוח\ה הם הנציגים של הנשמה בעולם הזה, והיא זקוקה לעזרתם בעולם הבא. תנוחמו בנחמת ציון.


(התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות)

תגיות:כיבוד הוריםשו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה