סמארטפונים ואינטרנט

הבייביסיטר החינמי מסוכן לילדיכם: הרהורים על דור הסמארטפון

מה מצבו של דור הסמארטפון? האם הוא קרוב לזולת, או מנוכר? יעיל וממוקד, או חסר קשב וריכוז? מיומן בריבוי משימות ו"מולטי טסקינג" – או צר אופקים וחסר סבלנות? ומהן השלכותיה האמיתיות של המציאות הדיגיטלית על חיינו?

אא

הגאון הקטן

היה זה בשעות הצהריים הלוהטות. בסניף הדואר הקטן והצפוף השתרך לו תור אינסופי של אנשים מיוזעים הממתינים בסבלנות אין קץ לתורם. סקרתי במבט מיואש את האנשים מסביבי כשלפתע הבחנתי באם עם תינוק ישוב בעגלה, רגוע למדי בהשוואה לסיטואציה, כשידיו אוחזות בטאבלט או סמארטפון, והוא כל כולו שקוע באיזו אפליקציה של משחק. אני מניחה שהתינוק היה בגיל שנה או שנה וחצי, ועל פי מבטי הקנאה של הנוכחים במקום כמו גם מבטה של האם הגאה על הגאון הקטן שלה, הבנתי שהילד שולט זה מכבר במכשירים ה"חכמים" למיניהם ושוחה בהם ממש כמו דג במים. אבל האם המכשירים הללו באמת הופכים אותו לילד חכם יותר?

דור חדש של מבוגרים מנוכרים ומנותקים

הדור הנוכחי שונה מאוד מאלו שקדמו לו, והוא מעדיף אינטראקציות דיגיטליות ומשחקי מחשב על פני מתקנים בגני שעשועים ומפגשים חברתיים. התופעה הזו של אינטראקציה וירטואלית מובילה כמה מאיתנו לחשש שהחשיפה המתרחבת אל העולם הווירטואלי עלולה ליצור דור חדש של מבוגרים מנוכרים ומנותקים עם יכולות חברתיות, יכולות יצירתיות ואינטיליגנציה רגשית שהולכות ופוחתות. האם תחושת הבטן הזו נכונה?

עיכוב בהתפתחות הכישורים השפתיים

מחקרים מראים שהמוח שלנו מחווט להבעות פנים ויחסים חברתיים, כשתקשורת המושתתת על טקסט פוגעת משמעותית ביכולת לבנות אינטימיות רגשית. זאת ועוד, האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים חקר ומצא שתינוקות אשר צפו בסרטונים לפרקי זמן ממושכים לקו בעיכוב בהתפתחות הכישורים השפתיים שלהם, בנוסף לפגיעה באינטראקציה האנושית האינטנסיבית שהינה קריטית בגילאי ינקות.

האגודות הקנדית והאמריקאית לרפואת ילדים פרסמו המלצות שלפיהן חשיפתם של פעוטות עד גיל שנתיים לכל סוג של טכנולוגיה אסורה לחלוטין, כשבגיל שלוש עד חמש מומלץ להגביל את חשיפתם לטלוויזיה, טאבלטים וסמארטפונים לשעה אחת ביום, ומגיל שש ואילך מומלץ להגביל את השימוש באמצעים הטכנולוגים הללו לזמן חשיפה של שעתיים ביום. ההמלצות הללו נכונות גם בנוגע אלינו – המבוגרים.

עיכובים קוגניטיביים, קשיי למידה והפרעת קשב

ההתפתחות המוחית מהלידה ועד גיל 21 נקבעת ביחס ישר לשיעור הגירויים הסביבתיים שאליהם נחשף האדם. מחקרים אחרונים בתחום מצאו שחשיפת יתר אל הטכנולוגיות של המאה ה-21 קשורות לעיכובים קוגניטיביים, קשיי למידה והפרעת קשב, או כפי שמכנים זאת אנשי המקצוע: "דמנציה דיגיטלית". מחלת שכחה דיגיטלית.

זאת ועוד: חשיפת היתר גורמת גם לפגיעה ביכולת לוויסות עצמי, ולאימפולסיביות מוגברת. המציאות העגומה מראה שאחד מכל שלושה ילדים בארצות הברית עולה לכיתה א' עם עיכוב התפתחותי המשפיע על רכישת כישורי הקריאה והכתיבה כמו גם על הישגיו הלימודים, זאת מבלי להתייחס לעלייה בעודף המשקל בקרב ילדים, העלולה, חלילה, להוביל הילד בבוא היום לקטגוריית הסיכון הגבוה לסוכרת, שבץ מוחי והתקף לב.

בייביסיטר חינם?

אז נכון, הטלוויזיה והטאבלט הם הבייביסיטר החינמי האולטימטיבי. בטווח הקצר, הטכנולוגיה העכשווית היא השמרטף היעיל ביותר. בעבור האם התשושה מתלאות היומיום, אין יותר פשוט מלהושיב את הילד מול הטלוויזיה, המחשב או הסמארטפון. את משמעותה של הטעות הזו בעבור הילד, אנחנו עלולים לגלות מאוחר מדי.

לכן, בפעם הבאה, לפני שאנחנו ממהרים "לתקוע" לילד ביד את המכשיר על בסיס קבוע, עצרו רגע, וחשבו על ההשלכות.

תגיות:חינוך ילדיםטכנולוגיהסמארטפון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה