חדשות בארץ

מצעד הצביעות של הפוליטיקה הישראלית

איך שלא מסתכלים על מבחן הפוסטים הפשוט, התוצאות צריכות לעורר דיון דחוף. בבדיקה בפייסבוק בדפים של המנהיגים הישראלים שלפניכם ספרנו על פי הפוסטים שהעלו עד כמה כל אירוע הטריד את מנוחתם. לפני שמתמרמרים כנגד חוסר הפרופורציה של התגובות העולמיות כלפי רצח ערבים אל מול רצח יהודים, כדאי שנעשה קצת בדק בית

אא

רק מדד אחד בדקנו: את מספר ההתייחסויות בדפי הפייסבוק של בכירי המדינה וראשי המתבטאים בעקבות מעשי הרצח במצעד הגאווה ולמחרת בבוקר בכפר דומא – לאירועים השונים באופיים מאלו שצוינו לעיל. הכוונה היא לפיגועים הרגילים: הרציחות, השלכת בקבוקי התבערה, הירי, ההתפרעויות, החטיפות וידויי האבנים שמבצעים כאן כדרך שגרה ערבים כלפי יהודים. התוצאות מדברות בעד עצמן.

ראש הממשלה – גינוי נחרץ וסלקטיבי

נתחיל מראש הממשלה. לא פחות משמונה סטטוסים שעסקו בשני מעשי הרצח שבוצעו בידי יהודים (כך לפחות נראה) פרסם נתניהו בדף הפייסבוק שלו. הנה טעימה: "אני מזועזע מהמעשה הנפשע והנורא שהתרחש הלילה בכפר דומא. מדובר בפיגוע טרור לכל דבר. לא נאפשר לרוצח ולחבריו להשית שנאה ואלימות בקרבנו. לא נאפשר לו לפרום את מרקם החיים העדין שבנינו במדינת ישראל בכלל ובבירתנו ירושלים בפרט".

המחאה והזעזוע מובנים לחלוטין, אך לא כן ההתמקדות החסרת-כל-פרופורציה במעשים מחרידים מסוג אחד. מבדיקה מדגמית של חלק קטן בלבד מפיגועי השנה החולפת, מתברר שרצח שלום שרקי, הטבח בבית הכנסת בהר נוף, ההתנקשות ביהודה גליק ואף פציעת אישה יהודייה כתוצאה מהשלכת בקבוק תבערה בשועפאת השבוע לא הניבו כל סטטוס בדף של נתניהו בפייסבוק. פציעתה האנושה של הילדה איילה שפירא כתוצאה מפגיעת בקבוק תבערה במהלך חג החנוכה הוליד סטטוס בודד ולא ארוך במיוחד בדף של ראש הממשלה.

יונתן אוריך מצוות הניו-מדיה של ראש הממשלה מתנער מהטענות, וטוען שהדף בפייסבוק לא היה פעיל לפני כמה חודשים בהיקף שבו הוא פעיל כיום, ולכן בדיקה המתמקדת בדף איננה משקפת מציאות אמיתית. מצד שני, ההזדמנות לתקן את הרושם השבוע, עם השלכת בקבוק התבערה בשועפאת, לא נוצלה בידי נתניהו, ששמר גם במקרה הזה על דממת אלחוט.

 

נשיא המדינה – "בני עמי בחרו בטרור"

כאן לכאורה הדברים פחות חדים וברורים מאשר אצל שאר הנבדקים. רובי ריבלין אמנם פרסם שלושה סטטוסים חריפים בפייסבוק בעקבות שני אירועי הדמים במצעד הגאווה ובדומא, אך מצד שני פרסם תגובה בדף הפייסבוק שלו גם אחרי הטבח בהר נוף, פציעת הילדה איילה שפירא וההתנקשות ביהודה גליק.

יחד עם זאת, בעקבות הפיגועים בשבוע שעבר נסחף ריבלין בהתבטאויותיו הרבה מעבר למה שהתיר לעצמו בסטטוסים שפרסם במקרים ההפוכים. ביטויים רב משמעיים כדוגמת הבעת "כאב על שבני עמי בחרו בדרך הטרור ואיבדו צלם אנוש" שנכתבו בשבוע שעבר לא תמצאו במקרים שבהם הפוגע היה מוסלמי. הנה עוד מאוצר ההתבטאויות של נשיאנו השבוע: "להבות פשטו בארצנו. להבות של אלימות, להבות של שנאה, להבות של אמונה שקרית, מסלפת ומעוותת. להבות המתירות שפיכות דמים, בשם התורה, בשם ההלכה, בשם המוסר, בשם אהבת ארץ ישראל. ביקרתי ביום שישי את משפחת דוואבשה בבית החולים, ביקרתי ושתקתי. התביישתי. לכל חברה ישנם שוליים קיצוניים, אולם היום עלינו לשאול: מה באווירה הציבורית מאפשר לקיצוניות ולקיצוניים, ללכת בבטחה בתוככי הדרך הראשית".

במקרה של איילה שפירא, למשל, לא קרא הנשיא לחשבון נפש ולא העז להזכיר את זהות הלאום שממנו יצאו המפגעים. אז הסתפק בכך: "הלב כואב ודואב לראות את פניה היפים והמאירים של איילה, לחשוב על הסבל הנורא ועל ילדה בת אחת עשרה הנתונה בסכנת חיים. מחשבותינו אִתה ועם משפחתה ותפילותינו נתונות לרפואתה והחלמתה". גם בתגובתו בפייסבוק להתנקשות ביהודה גליק לא העז להזכיר את המילה 'מוסלמים'.

בעקבות הטבח בהר נוף, שוב התבטא הנשיא בדף שלו בפייסבוק, אך באופן מוזר השמיע ביקורת מרומזת דווקא נגד הצד היהודי, קרבן ההתקפות, בתגובה לקולות שקראו להימנע מהעסקת ערבים בעקבות הפיגועים הרבים. סטטוס נוסף שפרסם במקרה המזעזע ההוא עסק בהלוויית השוטר הדרוזי זידאן סייף ולא עסק כלל בטבח עצמו.

 

הנשיא לשעבר – "מסיתים נגד הערבים"

אצל שמעון פרס העניינים חד משמעיים. הדף שלו בפייסבוק התעורר מהתרדמת בעוז רק בשבוע שעבר. פציעת איילה שפירא, ההתנקשות ביהודה גליק, רצח שלום שרקי ופציעת הצעירה היהודייה בשועפאת לא הביאו את הנשיא לשעבר לפרסם ולו סטטוס גינוי בודד ברשת החברתית. הטבח בהר נוף הביא את פרס לפרסם הודעה קצרה ודי סתמית בדף שלו בפייסבוק והיא הסתיימה בניסוח פייסני: "עלינו לזכור כי גם בשעות קשות עמנו נשאר מאוחד. אין מקום לשנאה בירושלים ואין מקום לגזענות בעמנו. מי ייתן ונדע בשורות טובות מאלו, וננצור בלבנו את החמלה לאדם וקדושת החיים".

לא כן באירועי השבוע האחרון. הנשיא בדימוס בן ה-92 מעולם לא נשמע נחרץ וברור יותר: "זהו פשע טרור נתעב. ארור השופך דם ילדים, הרצח המזעזע לא יחלוף עד אשר תיקטע היד הרוצחת. יש לגדוע מעשים כאלו מן השורש ומחיינו!"

וגם: "אני מתבייש. אני מלא זעזוע. אני לא מאמין שהגענו לתהומות כה חשוכים. מי שמכנה את מצעד הגאווה מצעד בהמות אל יתפלא כשמורמת סכין על נערה בת 17. מי שמסית נגד אזרחי ישראל הערבים, שלא יתפלא כי מציתים כנסיות, מסגדים ולבסוף שורפים תינוק חי בשנתו. יש המתנכלים לישראל מבחוץ ויש המנסים להרסה מבפנים".

 

שר הביטחון – "להכות בטרוריסטים היהודים"

דווקא הממונה על ביטחון כולנו לא השחית את זמנו אף לא על אחד מהאירועים הביטחוניים שנבדקו שבהם נפגעו יהודים. לא רצח שלום שרקי, לא פציעת איילה שפירא, לא הטבח בהר נוף ולא ההתנקשות ביהודה גליק הוציאו משר הביטחון משה בוגי יעלון הודעת גינוי או רבע גינוי. יתרה מכך, שעה קלה אחרי פציעת הצעירה היהודייה בשועפאת ביום שני השבוע פרסם יעלון פוסט נחרץ בדף שלו בפייסבוק, ובו יצא בתקיפות דווקא נגד 'הטרור היהודי': "אנחנו מתכוונים להילחם בטרור היהודי בנחישות וללא פשרות. הקבינט קיבל אתמול החלטות חשובות, כולל המלצתי להשתמש בצווי מעצר מִנהליים נגד טרוריסטים וקנאים יהודים. זה יהיה אחד מהכלים הדרסטיים שנשתמש בהם כדי להכות בטרוריסטים היהודים".

אם למישהו היה ספק בכיוון הרוח אצל שר הביטחון, האחרון טרח לפוגג אותו במהירות. לא פחות מחמישה סטטוסים פרסם ביחס לשני אירועי 'הטרור היהודי' הללו, כולם רושפי אש ועשן המופנה לכיוון אחד בלבד. "לא נאפשר למחבלים יהודים לפגוע בחייהם של פלשתינים ברחבי יהודה ושומרון, נילחם נגדם בחומרה ובכל הדרכים והכלים העומדים לרשותנו, ונפעל ביד קשה גם נגד שולחיהם וכלפי מי שמזין אותם. אין לנו כל כוונה להתפשר על כך. אין בכוונתנו לאפשר לטרוריסטים להמשיך במעשיהם המתועבים". "אנו נרדוף וננצח את המיעוט האלים והקיצוני שמאיים על שלומם של אזרחינו, על ערכינו ועל הדמוקרטיה הישראלית".

 

יו"ר מרצ – איילה שפירא לא מעניינת

בליל הפיגוע שבו נפצעה איילה שפירא בחורף האחרון פרסמה זהבה גלאון בדף שלה בפייסבוק את הקמפיין המעוצב של מרצ לקראת הבחירות. הערות מרירות של גולשים לא הביאו אותה להקדיש מילה או חצי מילה לילדה הפצועה הנאבקת על חייה. גורל יהודה גליק, נטבחי הר נוף ושלום שרקי לא היו שונים ממנה, וגם הם לא זכו לבדל התייחסות. רק השבוע, אחרי שפרסמה תשעה סטטוסים תוקפניים נגד 'ההסתה בימין שהובילה לרצח' והחליפה את תמונת הנושא שלה בדגל הגאווה, הזכירה במשפט אחד את פציעת היהודייה בשועפאת ערב קודם לכן, ומיד חזרה לנושא שלשמו התכנסנו – המלחמה בימין הקיצוני והמסית.

משפטים נבחרים מכלל פרסומי חברת הכנסת ברשת החברתית: "בטרור היהודי צריך לטפל ביד קשה, מהמנהיגים הפוליטיים, דרך הרבנים הלאומנים הפנאטים הקיצוניים שנותנים קרקע רוחנית לטרור, ועד לפעילים בשטח. חייבים לעצור את ההסתה שמתחילה במסדרונות הממשלה, להפנים שמילים נותנות לגיטימציה לאלימות, שהתוצאה של 'הערבים נוהרים לקלפיות' היא בהכרח העמקת הגזענות. הדקירה של צועדים במצעד הגאווה, פיגוע שרפה של משפחה פלשתינית שלמה, זה דאע"ש יהודי. לראש הממשלה, לשרים, לממשלת הימין, אני אומרת: אנחנו לא רוצים את הגינוי שלכם, לא מעניין אותנו החיבוק שלכם. כל המילים היפות והזעזוע הם מילים באוויר, מהפה אל החוץ. בטרור צריך להילחם בכמו בטרור. לא ככה נאבקים בהומופוביה".

"מספיק כבר עם האמירות האלה על קיצוניים משני הצדדים, די כבר להגיד שזה לא עניין פוליטי. יש בישראל מחנה של שמרנים גזענים, שבאמצעות הפחדה והסתה מעודדים אלימות, ועוד לא מתביישים לעשות את זה בשם היהדות".

תגיות:פוליטיקהפייסבוקמצעד הגאווהכפר דומא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה