הלכה

שו"ת חיות מחמד

האם מותר לגדל כלב בבית? מדוע אסור לטלטל חיות בשבת? והאם בפסח מותר להאכיל את החתול בחמץ? שו"ת חיות מחמד

אא

כלב בבית - מותר או אסור?

גידול בעלי חיים בבית הוא עניין השנוי במחלוקת. כמובן שאין הנידון בבעלי חיים המזיקים לנפש או לרכוש, שבאלו מפורש איסור גידולם בתלמוד (בבא קמא פ, א), וכמו כן אין הנידון בהחזקת חיות לתועלת כמו שמירה מגנבים, או לשם ניקור הבית מן העכברים - את אלו מותר לגדל כמפורש בתלמוד (שם), אלא הנידון הוא בעניין גידול חיות מחמד לצורך הנאה ושעשוע, כמו דגי נוי, תוכים וכדומה.

דעת המחמירים מסתמכת על המבואר במדרש (קהלת רבה פרק ו) על הפסוק (קהלת ו יא) "כי יש דברים הרבה מרבים הבל" - אלו מגדלי קופים וחתולים, וחולדות הסנאים, ואדני השדה וכלב הים, מאי אית להון הנייה מנהון (איזו תועלת יש להם מכך?). הכוונה, מבואר במקומות אחרים, למגדלים עופות לנוי ולקילוס, ומה שמוציא עליהם היה לו לתת לעניים.

מבואר לפי זה שאלו המגדלים עופות ודגי נוי לשם שעשוע - אין דעת חכמים נוחה הימנו. אולם בהרבה ספרי הלכה מבואר שאין איסור הלכתי בדבר, וכמו שדייק החיד"א בספרו "ברכי יוסף" (יו"ד סי' קיז) מלשון הבית יוסף שם שמותר לגדל תוכי בבית, וכן עולה מדברי שו"ת יכין ובועז (חלק ב סי' כה) שמותר לגדל קוף אע"פ שהוא טמא. וכן כתב בספר כף החיים (יו"ד סי' קיז סק"ה) שמותר לגדל עופות ובעלי חיים טמאים לנוי וכדומה. אך יש אומרים שגידול ארנבות בביתו לשחק בהם, אסור לכל הדעות (שו"ת חסד לאברהם), כיוון שרוב הארנבות מיועדות לאכילה לגויים, וכנראה שלפי המצב כיום בארץ שהארנבות נמכרות בחנויות תחביבים ולא לאכילה כלל, דין הארנבות כדין התוכי.

כמובן שאלו המגדלים חיות מחמד עליהם להיזהר במה שמבואר בתלמוד (ברכות מ א) ובשו"ע, שאסור לאדם שיאכל קודם שייתן מאכל לבהמתו, שנאמר "ונתתי עשב בשדך לבהמתך, ואכלת ושבעת". כמו כן יש להיזהר שלא יכשל חס וחלילה בצער בעלי חיים, וכידוע המעשה מהאר"י ז"ל, המובא בספר "פלא יועץ" (מערכת ב, ערך בעלי חיים), שאחד נענש בעונש קשה על אשר היו לו אפרוחים בחצרו, ואשתו הוציאה את הסל אשר היו עולים עליו אחרי אמם, ונגרם להם צער. ואע"פ שעשתה זאת בבלי דעת - נענשו. מתוך כך כתב הפלא יועץ שמקושי הדבר הכרוך בזה, היה ראוי בכלל להימנע מגידול בעלי חיים, ואולי מן הטעם הזה כתב אחד מתלמידי האר"י בספרו נגיד, ומצווה שלא יגדל אדם תורים ובני יונה בבית. בקונטרס חופת אליהו, שבסוף ספר ראשית חכמה, כתב שהמגדלים עופות אלו בבית מזקינים בלא זמנם בר מינן. אולם מעיקר ההלכה אין איסור בדבר.

* * *

שלום וברכה כבוד הרב, אני מתחזקת באמונתי, ומודה לך ולכל העוסקים במלאכת הקודש, שבזכותכם אני מקבלת הכוונה ולומדת יותר ויותר נושאים. נראה כי אין סוף לידע, וכי אני רחוקה שנות אור מלהגיע לשקט ולנחלה, אך אני מתפללת לקב"ה שיחזק את ידי ויצליח דרכי. שאלתי היא: האם מותר לגדל כלב בבית מגורים? אין לי חצר, אך יש בביתי מרפסות והילדים מאוד רוצים כלב. אך שמעתי ש"בבית שיש בו כלב - אליהו הנביא לא נכנס אליו". האם זה נכון?

שלום וברכה. ה' יעזור שמזלך ירום ויגבה, ותצליחי במהרה להגיע לשקט ולנחלה, ברוחניות ובגשמיות גם יחד. מן הדין אין בעיה הלכתית לגדל כלב. בגידול חיות מחמד יש להקפיד מאוד על איסור צער בעלי חיים, ולקיים מצוות האכלת בעלי החיים לפני שמתיישבים לסעודה. מעבר לכך, התקשרות נפשית עם כלב או כל חיית מחמד אינה רצויה, ולעיתים זה יכול להזיק לגידול הילדים. כמו כן יש ספרים המדברים נגד גידול חיות מחמד, עקב היותם 'מבלי זמן' וגורמים לביטול תורה. באשר לקשר בין כלבים לאליהו הנביא - הוא מוזכר בתלמוד בהקשר זה: "כלבים בוכים - מלאך המוות בא לעיר. כלבים שוחקים - אליהו הנביא בא לעיר".

 * * *

יש לי ארנב בבית ואמרו לי שאסור לטלטל אותו בשבת. אבל לא הבנתי מה זה טלטול, ומה אסור בדיוק לעשות איתו.

אסור לך להרים את הארנב ולקחתו בידיך, אבל מותר לך לדחוף אותו שילך בעצמו. ואעתיק את דברי השו"ע אורח חיים סימן שח (לט): "אסור לטלטל בהמה חיה ועוף. כל בהמה חיה ועוף - מדדים אותם, דהיינו שאוחז בצווארם ובצדדים, ומוליכן אם צריכין הבע"ח לכך, ובלבד שלא יגביהם בעניין שיעקרו רגליהם מן הארץ, דמוקצין הם. ואסור לטלטלו, חוץ מתרנגולת שאין מדדין אותה מפני שמגבהת עצמה מן הארץ ונמצא זה מטלטל. אבל דוחים אותה מאחוריה בידיים כדי שתכנס".

 * * *

שלום רב. אני מגדל חתול בביתי, ולאחר בדיקה גיליתי שאחד מהרכיבים במזון שלו הוא חיטה (אחד מני רכיבים רבים). זהו מזון מוצק - אפשר להגיד שמזכיר בצורתו דגני בוקר. האם יש בעיה מבחינת מזון זה בפסח?

שלום וברכה. אסור להאכיל את החיות של האדם בחמץ, כי הוא אסור בהנאה וכן בהשהיה. ויש להאכיל את חיות הבית רק בדברים שאין בהם חמץ.

(התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות)

 

תגיות:הלכהבעל חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה