אמונה

מדוע רבי אלעזר לא נולד בדור זכאי?

רבי אלעזר בן פדת ירד לשליחות חשובה בעולם, ועמד בנסיון העוני בגבורה

  • ל' ניסן התשע"ה
אא

שמעתי את הסיפור בגמרא על רבי אלעזר בן פדת, שלא היה לו מה לאכול וביקש מהקב"ה והוא השיב לו שהוא צריך להחריב את כל העולם ואז אולי הוא יוולד במזל של פרנסה.

המרצה הסביר מאוד יפה את הנושא שלפעמים הדור חייב ולא מגיע לו מזונות, ואז אם יש צדיק - כל הדור חי על חשבונו ולו לא נשאר כלום.

ואז האפשרות שהקב"ה הציע לו, זה להחריב את העולם ואז אולי הוא יוולד בדור זכאי שלא יצטרכו "להתפרנס על חשבונו" ואז הוא לא יהיה כ"כ עני. והשאלה- נכון שיש לכל אדם בחירה, אבל הקב"ה יודע הכל והא יכול לשים אותו בדור זכאי?

אשמח מאוד לקבל תשובה מספקת, כי השאלה מבלבלת אותי.

תודה רבה ויישר כח!

* * *

שלום וברכה,

הקב"ה רצה לזכות את רבי אלעזר בן פדת בחלקה גבוהה מאוד בגן-עדן, ולכן יצר מציאות שבה כל הדור יהיה תלוי בו. דומה הדבר לרבי עקיבא שנהרג בייסורים על קידוש השם, אך זכה בזכות זאת להגיע לדרגה גבוהה מאוד בעולם הבא. שימי לבך לעובדה שהגמרא מתארת כיצד רבי אלעזר זכה בזכות בחירתו הטובה לחלקה גדולה ואדירה מאוד בגן-עדן. כלומר הדבר נעשה לטובתו הגדולה ביותר, ונשמתו מאושרת עד היום הזה בזכות הבחירה שלו להגן על דורו.

חשוב לזכור שהקב"ה נתן את הבחירה לרבי אלעזר בן פדת, והעובדה שרבי אלעזר בחר להמשיך לחיות בעוני, הוא בגלל שהבין את חשיבות הדבר, ורצה בהטבה האמיתית ביותר.

כמו כן, אם היה הקב"ה מניח את רבי אלעזר בדור זכאי שהיה לפניו, אז מי בדיוק היה מגן על הדור החייב בתקופה המאוחרת יותר? הרי רבי אליעזר נבחר לתפקיד הזה דווקא בגלל שהדור שלו היה חייב, ונשמתו בחרה משמים לרדת לעולם כדי להגן על עם ישראל בזמן חולשתו. ובכך זכתה נשמתו לגדולתה.

בכל אופן אין סיבה להתרגש משאלות. עלינו להאמין שהקב"ה שהוא רחום וחנון, אשר נתן לנו את היכולת לרחם, הוא ודאי יודע כל מה שאנו יודעים, ומבין כל מה שאנו מבינים, והוא מרחם יותר ממה שאנו מרחמים, כי הוא אבי כל הרחמים, ורק ממנו כל הרחמים שלנו מגיעים. ואם בכל זאת פעל בעולמו כפי שפעל, עלינו לבטוח שזו היתה הברירה היחידה, ולא לשכוח לרגע שהעולם הזה הוא זמני, והיעד האמיתי של הנשמות היא העולם הבא.
אנשים בעולם הזה דומים לילדים קטנים שרוצים עוד ועוד סוכריות וממתקים, וגם אם יסבירו להם במשך שעות שזה הורס את השיניים, שזה מזיק לבריאות, שהם יפתחו תאווה לאוכל ויהיו אנשים שמנים, הילדים לא יקשיבו, וימשיכו לדרוש ולדרוש. כך גם אנו בעולם הזה דורשים חומריות, ולא מבינים שיום אחד נביט על הדברים אחרת מן העולם הבא, בתור נשמות, ואז גם נראה את גודל טעויותינו. הקב"ה מתנהג איתנו בצורה הטובה ביותר בשבילנו, גם אם לעיתים זה נראה לנו כאילו הוא לא מתחשב בנו, הרי הוא נוהג כאב אוהב כלפי ילדיו, וכמו כל אב אוהב, הוא עושה את הטוב ביותר עבור ילדיו גם כשאינם מבינים זאת.

בברכה,
דניאל בלס

תגיות:שאלות באמונהרבי אלעזר בן פדת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה