אמונה

האם רוב האנשים סובלים בעולם?

האם העולם הוא בעיקרו טוב או רע? ומדוע המעבר לעולם הבא רצוף בקשיים של העולם הזה?

אא

שלום כבוד הרב, קודם כל תודה רבה!!! על ההשקעה בתשובה, על הפירוט ובכלל על הכתבות החינמיות לשאלות.

אם הייתי מאושרת לא הייתי כותבת את השאלה, אבל זה כל השאלה פה! לא טוב לי פה בעולם הזה, שנברא כדי להיטיב לבני אדם, יש בני אדם שלא טוב להם ויש הרבה כאלו, אולי אפילו כל האנשים בעולם לא טוב להם פה.

הרי העולם הזה נקרא עולם התלאות, לכל בני אדם יש איזשהו קושי, יש חולים, מלחמות, הורים שכולים, יתומים ואלמנים/ות, מעוכבי זיווג, חשוכי ילדים ועוד.. אין אנשים שטוב להם פה באמת, יש אמנם נקודות אור וזמנים מאושרים, אבל בסופו של דבר כל החיים זה רצף של קשיים.

אם הוא רצה לעשות טוב איך זה יכול להיות שרוב האנשים בעולם (אם לא כולם) סובלים פה?

לסיכום אני אתמצת את השאלות שלי:

1.  אם אלוקים רוצה להיטיב ולכן ברא את האנושות- איך זה שלא טוב לנו? ולא רק לנו שאנחנו אולי רשעים, אלא גם לצדיקים שכן היו דבוקים להקב"ה לא היה טוב!

2. מהי כן המטרה של כל האנושות הזאת-גם של העולם הבא?

3. אם אלוקים ברא את העולם כדי להיטיב לנו- למה הוא מתנה כל הזמן את הטוב הזה במשהו (ובכך בעצם יוצר מצב שלא יהיה טוב(?

4. איך זה יכול להיות שהוא ברא עולם שכל כך רע בו לאנשים?

אני יודעת שכתבתי המון, אבל אני ממש רוצה להאמין שהיהדות היא האמת, אבל התשובה לשאלה הזאת מעלה בי ספקות רבים.

תודה רבה רבה!

* * *

שלום וברכה,
מבחינה חומרית, רוב האנשים בחברה המערבית חיים ברמה גבוהה הרבה יותר ממה שהם זקוקים לה. רוב הסבל בעולם נגרם בידי בני אדם, ולא בגלל הבריאה. קיבלנו עולם מדהים, אך אנו הורסים אותו במו ידינו בגלל תאוות בצע ואנוכיות.

אנשים אכן מגיעים למצבים המחפירים שתיארת - בגלל שיש להם נשמה רוחנית שצמאה לרוחניות, והם מואסים בחומר ללא תכליתם הרוחנית. אך אם יקבלו את מה שבאמת חסר להם - יהיו מאושרים.
זאת יוכלו להשיג רק על ידי האמונה והתורה הקדושה, שניתנה כדי למסור לנו את הוראות היצרן שלהם אנו זקוקים.

התכלית היא העולם הבא, ולא העולם הזה. אין ביכולתנו להבין את העולם הבא, אך נוכל לתארו כמקום מושלם שבו ההטבה הגדולה ביותר מגיעה לנבראים עבור בחירתם הטובה, והיא מקום החיבור האמיתי שבין הנשמות לבוראן.

יעקב אבינו חי בנדודים, וחשב שאיבד את ילדו האהוב ביותר. אני לא חושב שמצבו מתאר כל אחד מאיתנו.
מה שאמרו חז"ל טוב לו שלא נברא, הוא בגלל החטאים, אך ודאי שבחשבון הסופי טוב לו לאדם שנברא, שהרי אמרו חז"ל שבעולם הבא מראים לכל נשמה את ההסבר לייסורים, והיא אומרת על כולם "הטוב והמטיב"! כי היא מבינה שהכל נועד לטובתה הנצחית.

גם האדם הראשון נברא בשביל הבחירה. כי הבחירה החופשית היא העיקר, והיא המאפשרת לאדם להשיג את תכלית הטוב האמיתי, שהיא היצירה העצמית שלו, הבחירה האישית שלו להתקרב לבוראו. בלעדי בחירה זו היה האדם דומה לחיה שפועלת לפי אינסטינקטים, וקירבתו לה' לא היתה גדולה כל כך.
המצוות הן חסד, הן מוסיפות הטבה לנבראים, כי הם מלמדות את האדם כיצד לתקן את נשמתו באופן הטוב ביותר. המצוות נועדו לטובתו של האדם.
אני לא חושב שזו רק "אמונה" שהוא קיים. יש לנו די והותר הוכחות לקיומו:
https://www.hidabroot.org/he/question/121068

1. הצדיקים תמיד הודו לקב"ה, כי הם ידעו היטב שהכל נועד להטיב לנשמתם. גם הרשעים מתקנים את חטאיהם וזוכים לבסוף לטובה הגדולה לפי דרגתם המועטה. אף אחד איננו מואס לבסוף בטובתו של הקב"ה, אחרת לא היה הקב"ה בורא את הנבראים.
2
. המטרה של העולם הבא היא השגת הקירבה לבורא יתברך, שהיא תכלית ההטבה הגדולה ביותר שיכולה להיות. ואז יגיע העולם לשלמותו בגאולה.

.3 הסתר הפנים וההתנייה היא האופן שבו מסוגל האדם להשיג את הטוב הגדול, ובלעדיו לא היה יכול האדם להתגדל ולהגיע לגבהים שיאפשרו לו את ההטבה הגדולה הזו.
4. העולם הוא בעיקרו וברובו טוב, ואנשים משלים את עצמם שהוא רע להם, בדומה לילד קטן ומפונק שאינו מקבל "אייפון" ואומר להוריו שהוא שונא אותם והם אינם אוהבים אותו כלל ולא דואגים לו. רוב האנשים אינם יודעים להעריך את הטובות הרבות שיש בחייהם. הם אינם מסוגלים להעריך את שוויה של הראייה, או השמיעה, או ההליכה, או אפילו הגבות שנועדו למנוע מן הזיעה להיכנס לעיניהם. באמת שלא חסר על מה להודות, ובמה לראות את טובו של ה'.

ספיקותיך הרבים ייפתרו אם תקראי את הקישורים ששלחתי לך בתשובתי הקודמת. חשוב מאוד שתקראי את המאמרים בעיון עד סופם כדי להבין את התשובות.
ובפרט כדאי שתקראי לאחר מכן את החוברת "שיחה גורלית".

אנא ראי את המאמרים הבאים:

אם אבא אוהב - אז למה כואב?
https://www.hidabroot.org/he/article/125233

מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?
https://www.hidabroot.org/he/article/95502

אבא גדול ואבא קטן:
https://www.hidabroot.org/he/article/99775

תשובה לשאלת איוב
https://www.hidabroot.org/he/article/88622

בברכה,
דניאל בלס

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה