אמונה

המנהיגים הקיצוניים גזרו עונש מוות לכל יהודי, ומה יעץ הרמב"ם?

זכירת מעמד הר סיני היא העצה היעוצה לכל אחד מאיתנו, כדי שיוכל להחזיק מעמד בכל מצבי הגלות הקשה והארוכה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני 800 שנה נחתה צרה איומה על ראשם של יהודי תימן. השלטון עבר באותם הימים לידי שני מנהיגים מוסלמים קיצוניים, שגזרו עונש מוות על כל יהודי שימשיך להחזיק באמונת הדת היהודית. מנהיגם של יהודי תימן, רבי יעקב בן נתנאל אלפיומי, פנה במכתב אל רבינו הרמב"ם, שהתגורר באותם ימים במצרים, וביקש ממנו עזרה, עצה ותושיה, כיצד לחזק את יהודי תימן הנדכאים.

תשובתו של הרמב"ם הייתה איגרת ששלח ליהודי תימן: "איגרת תימן". מאז לא איבדה האיגרת את האקטואליות שלה והיא מתאימה לכל יהודי בכל הדורות ובכל פזורות הגלות הארוכה.

באיגרת מסביר הרמב"ם את יסודות האמונה, מצביע על המחיצה החוצצת בין האמת לשקר, בין נצח ישראל לקיום הארעי של אומות העולם.

הרמב"ם מסביר בצורה יסודית גם את המשמעות של גלות וגאולה, וכיצד חזו הנביאים מראש את העוני ואת הסבל שיהיו נחלת העם היהודי במהלך הדורות בגלות הארוכה. הרמב"ם מתאר את דמותו של גואל הצדק האמיתי.

הרמב"ם ציווה ללמד את האיגרת לאנשים, נשים וטף ובכך הצליח לגאול את יהודי תימן מהסכנה העצומה שריחפה על ראשם.

נקודה מרכזית ב"איגרת תימן" היא חיוב הזכירה התמידי של מעמד הר סיני. בדבריו מסביר הרמב"ם שעצם הזיכרון של אותו מאורע כביר, הוא עמוד החוזק של האמונה היהודית. התבוננות באותו מעמד מביאה להתחזקות עם ישראל בכל המצבים ובכל נסיונות החיים.

הוא פונה אל אחיו יהודי תימן ומורה להם לחנך את צאצאיהם לזכור את המעמד החד פעמי "שלא היה מקודם כמוהו, וכן לא יהיה אחריו כמוהו". מיד מקטנותם יש להשריש בלב הטף את מעמד הר סיני, שייחקק לנצח בקרבם, עד שיהיה לחלק בלתי נפרד מאישיותם.

זכירת מעמד הר סיני היא גם העצה היעוצה לכל אחד מאיתנו, כדי שיוכל להחזיק מעמד באמונת תום בכל מצבי הגלות הקשה והארוכה. באמצעותה נוכל להתרומם מעל גלי הזמן ולשוב באמת ובתמים אל חיק האמונה היהודית.

הוראתו זו של הרמב"ם: "גדלו את בניכם על המעמד הגדול", היתה במשך כל הדורות לאבן פינה ולעיקר גדול במסכת חינוך הדור הבא. במשך כל הדורות, בכל פזורות הגולה, ספגו הילדים הרכים אל תוכם את תיאור הקולות והברקים ואת קול השופר, שהדהד בגבורה באזני כל הבריות בכל רחבי העולם כולו. ילד שגדל על אמונה כזו, גם בעתות מצוקה, וגם אם תשתכח ממנו חלילה התורה בצוק העיתים, ידאג לברר מה קרה באותו מעמד נורא הוד: קבלת התורה.

דורות על גבי דורות היו האבות והאמהות, המורים והמחנכים, מלמדים ומשננים את זכרון מעמד הר סיני לבנים ולתלמידים, ומתארים לפניהם את כל פרטי הגילויים השמימיים בצבעים המרהיבים ביותר, עד שהיו נשמותיהם הרכות נקשרות בעבותות של אמונה צרופה בזכרון מעמד מתן תורה לעמו ישראל, ונותרו הדברים חקוקים בליבם לנצח נצחים.

דבריו של רבינו הרמב"ם נותרו אקטואליים בכל הדורות. גם בתקופתנו. עלינו להתמיד לזכור את הגילוי האלוקי של מעמד הר סיני, ולהיצמד אליו בכל כוחנו. בזכות זו יהיה תמיד לעם ישראל עמוד חזק ואיתן של אמונה והתחזקות. וכפי שמתבטא הרמב"ם: "גדלו בניכם על המעמד ההוא!"

תגיות:גלותמעמד סיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה