סמארטפונים ואינטרנט

שימו לב, צה"ל עוקב אחריכם בפייסבוק

צה"ל נעזר בשירותיהן של חברות פרטיות על מנת לנטר פעילות יומיומית של גולשים ברשתות חברתיות, ובהם גם אזרחים ישראלים

אא

בישראל פועלות חברות שונות שמספקות כלים לניטור פעילות גולשים ברשתות חברתיות. כלים אלו יכולים לנטר נושאים או מילים מסוימות, להצביע על היקף העניין בתחום מסוים וגם לספק הקשר לאופן שבו נאמרו הדברים.

כלים אלו משמשים חברות מסחריות, שמעוניינות לעקוב אחר התייחסות למותגים שלהן ברשת או ליצור קמפיינים פרסומיים מקוונים. כעת מתברר שבין הלקוחות של חברות אלו נמצאים גם גופי ביטחון ובפרט צה"ל, שמנטרים באופן קבוע את הפעילות ברשתות החברתיות, ובכלל זה גם את פעילותם של גולשים ישראלים.

לא ברור כמה אזרחים חשופים למעקב הזה והאם מדובר באנשים שמנגנוני הביטחון סימנו כקשורים לפעילות חבלנית או בגולשים תמימים.

"אנחנו עובדים עם מערכת הביטחון ויש לנו גם ביקורת שנתית של השב"כ על רמת אבטחת המידע שלנו", מאשר יהושע מאירי, מנכ"ל דרונט טכנולוגיות, הנחשבת לאחת הספקיות הגדולות בתחום זה בישראל. "בצה"ל אנחנו עובדים עם יחידה מסוימת אחת", הוסיף, ולא פירט אילו שירותי ניטור מסופקים לאותה יחידה.

לגבי היכולת של החברה ברשתות חברתיות סיפר מאירי: "אנחנו יכולים לדעת על פרופיל מסוים, איזו פרסומת לשלוח לו בשעה ארבע אחר הצהריים. למה? כי הוא בדיוק מאכיל את הכלב שלו. איך אנחנו יודעים שהוא מאכיל את הכלב? כי הוא כתב על הקיר של חברה שלו 'אני יוצא להאכיל את הכלב' בכמה הזדמנויות קודמות באותה שעה. רשתות חברתיות זה דבר מאוד חזק". אומר מאירי, "ניטור מידע ברשתות האלו באמצעות המכ"ם שלנו, מאפשר לעקוב גם אחרי מילים מסוימות ולדעת מי אמר את המילים האלו. משתמשים בזה לניטור מקומות שעלולים לצמוח מהם מקרי טרור".

לדברי עו"ד יהונתן קלינגר, פעילות ניטור שכזו יכולה להיות בעיתית מבחינה חוקית, שכן איסוף מידע שלא למטרה לשמה הוא נמסר היא פגיעה בפרטיות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: ״אגף המודיעין מבצע פעילויות איסוף מגוונות אחר גופים ופרטים שאינם אזרחי מדינת ישראל מכוח חוקי מדינת ישראל ובהתאם לשאלות מודיעיניות עליהן נדרש לענות. במקרים מסוימים משתמש אגף המודיעין בטכנולוגיות אזרחיות כמקובל בקרב גורמי המודיעין בשאר העולם".

תגיות:צבאפייסבוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה